Gå til innhold

Radeon 9800 voltmod

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil ikke trikset med å flashe BIOS til 9800XT ha stort sett samme effekt på volten, da? Uansett hadde det vært interessant å se resulteter fra et kort som ikke bare er voltmoddet som i guiden, men også Flashet til XT og presset til max.

Å klokke det frekvens opp over XT er jo det samma som å flashe det. Eneste forskjellen er vel at det står XT i windows. Og at man får override funksjonen som er så nødvendig med overklokking.

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler dere også å øve litt på et gammelt ubrukt hovedkort

Har et gammelt brukt hovedkort liggende, funker det?

:roll:

tror han mente ett gammelt hovedkort som ikke er i bruk...

ja.

Men jeg syns det var en bra guide. Enste som er litt dumt er at det kanskje kun funker for akuratt det kortet da. og f.eks. ikke saphire og slikt. Men man fikk uansett vite litt om hvordan det hele fungerte da. Og kanskje jeg skal gjøre det samma på ti 4200 kortet mitt. Kommer oppi ca 300 på gpu og 600 på minne. det er da med reine minnekjølere av kobber, og gpu med vannblokk.

Men jeg trur faktisk at det er spenning, eller at det ikke kommer nok strøm til kortet som er neste problem. I alle fall for minne, på mere enn ~600 får jeg artifacts.

Lenke til kommentar
btw: hvis 490mhz er artifacts fritt med stock kjøler så må det omtrent være ny rekord. har ikke sett noen med 490 på core og stock kjøling før.. (kanskje noen XT kort)

Jeg stussa også litt over det. Virker vannkjølt for meg. Er det med standardkjøler er det et veldig godt kort!

Får vel ta med at dette var en fin guide, slikt vil vi ha mer av (men alle artiklene dine har vært gode Pritorian/Erik, fortsett sånn).

Godt kort som standard.

Testen er med åpent kabinett, kaldt rom og nok av luft over kortet.

Kom artifact her om dagen da solen var på sitt verste, snufs... Derfor jobber jeg med bedre kjøling. Begynner å bli generellt for varmt i rommet for disse instillingen, skal ta en test til når solen varmer og se hvor mye jeg taper på det..

Men i dag var det artifacts fritt igjen i det minste, i en kort runde med BF la merke :)

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar

Hei!

Flott gudie. Likte at noen TØRR å modde litt på de kjære søte skjærm kortene :thumbs: . Det eneste jeg kom til å tenke på er de trimmepotene du brukte, de du har går kun en gang rundt. Hadde det ikke vært bedre med en 15gangs trimmepot eller lignende?? Tenker at det skal ikke mye til for å være litt uheldig med skru jernet når du vipper på grensen med mål for nye høyder :roll: .

Mvh

Magnus Kofoed

Lenke til kommentar
Hei!

Flott gudie. Likte at noen TØRR å modde litt på de kjære søte skjærm kortene :thumbs: . Det eneste jeg kom til å tenke på er de trimmepotene du brukte, de du har går kun en gang rundt. Hadde det ikke vært bedre med en 15gangs trimmepot eller lignende?? Tenker at det skal ikke mye til for å være litt uheldig med skru jernet når du vipper på grensen med mål for nye høyder :roll: .

Mvh

Magnus Kofoed

De blå bruker endel runder på justeringer, de svarte må man være varsomme med :) Men det går fint om man er litt varsom og ikke skrur for fort/mye.

Lenke til kommentar
Vil ikke trikset med å flashe BIOS til 9800XT ha stort sett samme effekt på volten, da? Uansett hadde det vært interessant å se resulteter fra et kort som ikke bare er voltmoddet som i guiden, men også Flashet til XT og presset til max.

Å klokke det frekvens opp over XT er jo det samma som å flashe det. Eneste forskjellen er vel at det står XT i windows. Og at man får override funksjonen som er så nødvendig med overklokking.

Jeg mener å ha lest at når man flasher et R9800Pro med XT-BIOS, vil volten på GPU øke. Ikke sikker på om minnevolten økes også. Flashing av XT-BIOS medfører også en del optimaliseringer i forhold til original R9800Pro BIOS. Det er en markant ytelsesforskjell på et R9800Pro klokket til 9800XT-hastighet, og et R9800pro som er flashet med 9800XT-BIOS: Begge kjører på samme frekvens, men det som har blitt flashet til XT vil yte bedre. Jeg har gjort det selv og fikk hhv 6257 og 6525 i 3Dmark03, med alt annet 100% likt. Du finner mer her.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Altså, hvis denne artikkelen kom for ca 1 år siden så hadde den vært veldig bra.. Men nå er jo ikke 9800XT mod ettertraktet engang..  Men gjenomføringen var bra... Hvorfor ikke klokke det skikkelig å oppnå skikkelige resultater? med cascade/tørris eller en/fler TEC ?

Fordi at da vil den slite med for lite spenning.

Dette merker du jo også på CPU, bare prøv å sett ned volten litt og klokk som f*en, da vil du få blåskjerm pga. lite strøm.

Så om du setter på moster kjøling så vil ikke det hjelpe, fordi at den ikke får nok strøm å rutte med.

Men for al del, sett på monsterkjøling på det voltmodda kortet, og klokk den til det ikke vil mere. :yes:

Dere har da en Prommy stående, har dere ikke?

du vet IKKE hva du snakker om, sorry.

selv reagerte jeg litt på maksimum ram spenning, kjører man 3.4v gjennom denne rammen så brenner den seg fort selv med ram kjølere.

ellers en bra guide, men som Orak sa: Kanskje litt sent?

EDIT: Legger ut mine resultater med forskjellig kjøling:

Stock Volt

Stock Luftkjøling: 430Mhz

Vanlig vannkjøling: 470Mhz

Vapo XE: 510Mhz

For lite strøm my ass?

For lite strøm?

Nei!

Klokker bedre med mere strøm?

Ja!

Det er poenget mitt, du kan klokke bedre med ekstremkjøling enn med luft/vann, men fortsatt så blir det enda bedre av å sette opp volten litt.

Du klarer 510MHz med Vapo, men om du voltmodder, så kommer du opp i, la oss si, 540-560MHz.

Legger med et eksempel med 9600pro'en min (har da ikke vann/vapo på den)

Standard: 400/300

OC/org kjøling: 460/330

vmod/VGA silencer: 540/360

Som du ser, så hjelper en Vmod noe sinnsykt.

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Har jeg skjønt det riktig her:

GPU: 1.6x{1+(1400/10000)} = 1.824v

V.mem: 2.9x{1+(1400/10000)} = 3.306v

V.ref: 1.45x{1+(1400/10000)} = 1.653v

Så vist jeg ønsker disse verdiene så holder det lenge med 3 stk 20K variable motstander ala 15 turn.??

Endret av Bofur
Lenke til kommentar
[quote name='RansoM' date='26/04/2004 : 23:43'][quote name='Rasmus' date='26/04/2004 : 19:11'] [url="http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet618.htm"]Revoltec RAM cooler[/url]

Passer de på R9800Pro? Er disse de beste ramkjølerne til skjermkort?  :roll:

btw. heftig artikkel.. men har ikke en svak nok loddebolt (foreløbig) [/quote]
Kjøp heller [url="http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet837.htm"]disse[/url], de er beregnet på BGA minnet.[/quote]
Okey! Takk for tipset! :cool:
Lenke til kommentar

Veldig bra OK.no - har lest endel av de utenlanske (les. Engelsk) men.......

Har lenge vurdert voltmod av kortet mitt, men det har liksom blitt med tanken, men nå fikk jeg den inspirasjon jeg trengte - Takk

Har bestillt det jeg trenger og slenger nok in en tråd på hvoran det gikk.

Briste eller bære, kjøre på.

Lenke til kommentar
Altså, hvis denne artikkelen kom for ca 1 år siden så hadde den vært veldig bra.. Men nå er jo ikke 9800XT mod ettertraktet engang..  Men gjenomføringen var bra... Hvorfor ikke klokke det skikkelig å oppnå skikkelige resultater? med cascade/tørris eller en/fler TEC ?

Fordi at da vil den slite med for lite spenning.

Dette merker du jo også på CPU, bare prøv å sett ned volten litt og klokk som f*en, da vil du få blåskjerm pga. lite strøm.

Så om du setter på moster kjøling så vil ikke det hjelpe, fordi at den ikke får nok strøm å rutte med.

Men for al del, sett på monsterkjøling på det voltmodda kortet, og klokk den til det ikke vil mere. :yes:

Dere har da en Prommy stående, har dere ikke?

du vet IKKE hva du snakker om, sorry.

selv reagerte jeg litt på maksimum ram spenning, kjører man 3.4v gjennom denne rammen så brenner den seg fort selv med ram kjølere.

ellers en bra guide, men som Orak sa: Kanskje litt sent?

EDIT: Legger ut mine resultater med forskjellig kjøling:

Stock Volt

Stock Luftkjøling: 430Mhz

Vanlig vannkjøling: 470Mhz

Vapo XE: 510Mhz

For lite strøm my ass?

For lite strøm?

Nei!

Klokker bedre med mere strøm?

Ja!

Det er poenget mitt, du kan klokke bedre med ekstremkjøling enn med luft/vann, men fortsatt så blir det enda bedre av å sette opp volten litt.

Du klarer 510MHz med Vapo, men om du voltmodder, så kommer du opp i, la oss si, 540-560MHz.

Legger med et eksempel med 9600pro'en min (har da ikke vann/vapo på den)

Standard: 400/300

OC/org kjøling: 460/330

vmod/VGA silencer: 540/360

Som du ser, så hjelper en Vmod noe sinnsykt.

det er ikke alltid det hjelper sinnsykt, jeg har selv hatt 4 9800Pro kort opp igjennom tiden.. og har noen ganger bare hentet ut 20mhz ekstra ved voltmod.. (testet fra 1.8v - 2.1v til kjernen)

btw: samme mod på mine 9800Pro kort..

Endret av upside
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...