edvardta Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Jeg skal til usa neste snart og tenkte derfor kjøpe nytt kamera der. Hvilket er enda ubestemt.....blir nok eos 300d, har hørt mye bra om det... Jeg ser at det er mange her som bestiller og har bestilt ting fra usa, og det jeg lurer på er hva dere har gjort dersom noe har gått halt med kamera? må dere sende det tilbake til butikken og så vente på en evt. ny eller kan det fikses av f.eks. canon norge selv om varen ikke her kjøpt i norge? håper noen som har erfaring med dette kan hjelpe meg... takker på forhånd Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Korleis garanti på produkt kjøpt i eit land blir handtert i eit anna er det opp til kvar enkelt produsert å avgjere. Så viss du tenker på eit canon kamera ville eg tatt kontakt med Canon Norge. (sidan dei også håndterer garanti/reklamasjonsaker) om produkt kjøpt i USA kan garantihandterast i Noreg for deira del. tlf 22 62 92 00 , mail [email protected] eller dei andre kontorene tilcanon mvh JanEirik Lenke til kommentar
mpeg Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Hei. Har selv kjøpt kamera fra USA(har ikke fått det enda).Og jeg har også tenkt på hvordan man får fikset det hvis det skulle bli ødelagt.Jeg kjøpte like godt kameraet med en WorldWide forsikring med det samme.Da dekker det ,(som det står),reparasjoner hvor du enn er i verdan.Er du uheldig når du er på ferie i feks.Thailand,får du det fikset der.Men det er jo også en trygghet for at du får det fikset her hjemme også.De har vel en garanti når du kjøper der borte,men vet ikke hvordan det funker i praksis.Derfor tok jeg med den forsikringen i handelen. MVH Mpeg Lenke til kommentar
Casle Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Jeg har også vurdert å kjøpe fra USA en stund, siden de har så gode priser. Sjekket noen fotoforum på nettet for å finne info om disse "worldwide" forsikringene de selger. B&H Photo selger Mack forsikringer, og ifølge flere brukere som har kjøpt disse forsikringene så gjelder de fra og med ett år etter kjøpet. Grunnen er at det første året skal alle feil og mangler dekkes av produsentet sin garanti. Det betyr at hvis kameraet ditt slutter å virke iløpet av det første året så hjelper det ikke å ha denne forsikringen, du må fortsatt forholde deg til butikken der du kjøpte kameraet i. (Hvis ikke den norske importøren er villig til å ta imot kameraet ditt.) Jeg påpeker at dette ikke er noe jeg har lest selv i Mack sine vilkår, jeg referer kun til erfaringer fra andre. Og hvis dette er feil så setter jeg pris på evt. korreksjoner. Siden dette er grunnen til at jeg ikke ennå har lyst til å kjøpe kamera fra USA. Hvis jeg skulle måtte sende det tilbake, så koster bare frakten til USA en formue. (Hvis du sender med UPS e.l) Mvh C Lenke til kommentar
mpeg Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Hei. Et interessant tema du nevner der.Man får bare håpe det ikke skjer noe det første året da.For å sende det til USA for rep.blir nok noe dyrt ja.Tror jeg skal sende en mail til Panasonic Norge å forhøre meg litt om akkurat det. Det var ingen på de forum sidene som kunne svare på om de ville bli reparert i Norge,med den et års garantien? MVH Mpeg Lenke til kommentar
Casle Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Det hadde vært intr. å vite hvordan de ulike merkene gjør dette. Altså om du kan levere et produkt kjøpt i utlandet til norsk leverandør hvis noe skjer det første året. Hvilken praksis har Canon Norge, Interfoto (Nikon), Panasonic? Hvis det er noen som har erfaring med dette hadde det vært fott å høre fra dere! Mvh C Lenke til kommentar
PhotoGen Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Dere må ganske sikkert sende kameraet tilbake til den forhandler hvor kameraet er kjøpt, dvs en eller annen nettbutikk i USA. Og det kan ta tid. Og koste penger. Av samme grunn har jeg alltid kjøpt kamerahus og annen "finteknikk" her hjemme,- mens objektiver osv. gjerne er kjøpt "utaskjærs". I USA har du som regel 1 års garanti, i Norge har du 2 års garanti pluss 5 års reklamasjonsrett etter Kjøpsloven. Noen kameraer leveres med WordWideWarranty. Dette er gjerne toppmodellene som koster 30.000 og oppover. Disse kjøpes ofte av yrkesfortografer og proffesjonelle som er avhengige av service overalt i verden. I prisen på disse kameraene (som gjerne koster opptil 5-6 ganger så mye som et ordinært kamera) ligger det nok også "en pris" for denne verdensgarantien. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 I USA har du som regel 1 års garanti, i Norge har du 2 års garanti pluss 5 års reklamasjonsrett etter Kjøpsloven. Du har kun ett års garanti i Norge, men du har i tillegg reklamasjonsrett som du ikke får ved kjøp i utlandet. Dyrere digitalkamera har fem års reklamasjonsrett, mens vanlig kompakte digitalkamera kun har to år. Dette fordi det regnes som en bærbar vare, som kan bli utsatt for sterke ytre påkjenninger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå