Gå til innhold

Kjenner noen kjøpsloven?


Anbefalte innlegg

Liten kommentar til kva rett ein har type lånetelefon.

 

Det er ingen automatikk i at ein skal ha lånetelefon lik den ein leverer inn.

 

Det som står / blitt tolka er at:

Låneproduktet skal kunne dekke dei basisbehov produktet ein leverer inn dekker.

 

 

Dermed er det berre primæregenskapene til telefonen som treng å bli dekka, viss ein ikkje kan bevise at en virkeleg har behov for andre funksjonar.

Så sjølv om ein leverer inn ein 6600 må ein nok godta ein lånetelefon som gjer basisfunksjonene til ein mobiltelefon.

 

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kan dere lese bestemmelsen i forbrukerkjøpsloven. Når det gjelder lånetelefon er det tredjeledd som er aktuelt. Det at man får en erstatningstelefon etter 7 dager vil som regel altid regnes som rimelig i forhold til forbrukerens behov. Imidlertid må rimelighetsvurderingen ses i forhold til den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Du vil derfor neppe ha krav på en tilsvarende lånetelefon som din 6600. Imidlertid ligger 30 dagers fristen for avhjelp i bakgrunnen og forhindrer at du må gå rundt med en lånetelefon som totalt suger i en evighet, med mindre du syntes denne er så bra at du faktisk glemmer telefonen som du har til reperasjon og først kommer på det etter 7 måneder, he he.

 

 

 

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

       Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

       Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

       Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

       Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Lenke til kommentar

Det er nå 15 dager siden jeg leverte telefonen, og har fremdeles ikke hørt et kvekk om hva som skjer. Service-pointet var heller ikke interessert i å følge opp saken, for å høre hvordan reparatøren ligger an i løypen.

 

Dette er for dårlig. Ved neste anledning vil jeg bruke et annet service-point.

 

Mobilfikser'n; skjerp dere! Det bør gå an å følge opp et case bedre enn dette! :mad:

Lenke til kommentar

Har to skrekk eksempler:

 

Computercity: Leverte en Nokia 9210i fordi klokken ikke ville fungere (snakket med butikksjef for en oslo telecom forretning, de hadde også hatt det)

 

Som lånetelefon får jeg tilbud om en A25 hvor batteriet kanpt sitter ordentlig.

Det fant jeg meg rett og slett ikke i.

 

 

Lefdal: Forventet reperasjon var over 1 uke. Kunne jeg få lånetelefon? Nei og dette var selv om en annen person nettopp leverte inn sin Nokia lånetelefon.

Lenke til kommentar

Praktisk tips

 

Flere av de som jobber i service/reperasjons avdelingen kjenner desverre ikke kjøpsloven godt nok. Får du ikke behandlingen du har krav på lønner det seg aldri å være sammarbeidsvillig og grei, lag derfor et helvetes leven. Du skal ikke føle at det er du som er vrang bare fordi du krever det du har krav på etter loven. Det er tross alt de som ikke har levert et godt nok produkt. Egentlig er det de som bør være flaue.

 

Sier de at du er utenfor garantitiden men du er innefor reklamasjonstiden, be om et ark og en penn, og skriv at du reklamerer på produktet.

 

Ta gjerne med en utskrift av forbrukerkjøpsloven, denne kan du finnne på lovdata.no. under lover. Skriv inn forbrukerkjøpsloven i søker feltet og klikk deg videre.

Lenke til kommentar

nå er de slik at de aller fleste kan ikke forbrukerkjøpsloven skikkelig i det hele tatt, og det er også mye feiltolking, men å oppfordre folk til å lage ett helvette for butikkansatte blir for dumt...de er tross allt bare mennesker de også, og fortjener ikke mere kjeft og utskjelling enn alle andre....... :no:

Lenke til kommentar

Det skal legges til at Mobilfikser'n spurte meg om jeg trengte lånetelefon, noe jeg takket nei til, da jeg har tre andre som fungerer flott.

 

Men - nå vil jeg ha 6600'en tilbake! Det bør ikke ta over 15 dager for å skifte tastatur (regner med det er løsningen på problemet). Begynner å lure på om noen har mistet eller glemt telefonen min. Sist jeg snakket med Mobilfikser'n, sa de at det vanligvis tar 4-5 dager, og de hadde ikke noe svar på hvorfor det tar så lang tid med min. De kunne hvertfall tatt seg bryet med å sjekket saken, og gitt meg tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Har lyst å komme med et innspill her. Jeg jobber selv i butikk og det hender jeg har diskusjoner med kunder som tror de kan kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven. Det har kommet mange uriktige påstander i denne tråden som kanskje burde være riktige, men ofte blir feiltolket. Når det gjelder service-tid på en mobiltelefon finnes det ingen lov som gir deg rett på ny etter 30 dager. Du har krav på en behandlingstid som ligger innen rimelighetens grenser. Forventer butikken at denne perioden skal ta mer enn 7 dager har du krav på en lånegjenstand. Denne lånegjenstanden trenger ikke være lik eller tilsvarende, men den må kunne dekke de grunnleggende behovene som en slik vare skal gjøre. Derfor er det helst Siemens A35, C45 osv som blir brukt som slike.

 

En annen ting er ved 3 gangs feil av samme type. Her er det som nevnt tidligere at butikken har rett til å få undersøkt tlf nærmere for å finne ut om det er samme feil, før du evt. kan kreve en ny eller heving.

 

En annen ting jeg vil si her. Per dags dato er det mye usikkerhet rundt dette med hva du kan kreve og hva butikken kan kreve når det gjelder mobiltelefoner. Dette er en såkalt gråsone i lovverket, hvor mange ting spiller inn. Som forhandler av mobiltelefoner vet jeg at dette innebærer lave fortjenester, utgifter til lånetelefoner og mye service/reklamasjons-arbeid. Dette gjør at det faktisk ikke er særlig lukrativt for butikker å selge mobiler, i forhold til andre ting. Både forhandlere og forbrukere er tjent med klare og konkrete regler. Derfor ble det bestemt for ikke altfor lenge siden at dette skulle de gjøre noe med. Representanter fra de store kjedene, leverandørene, fra forbrukerrådet og lovverk-representanter skulle samles for å diskutere dette, og komme til en løsning. Enn så lenge venter vi på resultatet av dette, og inntil videre så får vi bare diskutere, tolke, og kose oss videre med problemfullte mobiltelefoner.

 

Har sikkert glemt en ting å to her, men orker ikke skrive mer nå. :p

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Jan Roger, men jeg har vært borti butikker med så sære tolkninger at gud vet hva.

 

En butikk sa at siden produsenten hadde hentet lomme pcen så hadde jeg ikke lenger noe krav mot dem i følge kjøpsloven (den var byttet på DOA en gang og inne 3 ganger)

Ironisk nok hadde de godkjent dette på en laptop tidligere.

 

Tror jeg var litt uheldig med denne butikken.

 

 

:cry::cry:

Lenke til kommentar
Men.. når man f.eks leverer inn sin 6600 som MyClassicT68 har gjort.. er det ikke da også slik at man skal få en lånetelefon (hvis man har krav på det) som er likt utstyrt?

 

Dette lurer jeg litt på.. Er noe galt med batteriet til telefonen min (p800).. Da har jeg vell krav på ihvertfall og få en symbian telefon?

Lenke til kommentar

Det står som Jan Roger sier ikke loven direkte noe om en 30 dagers frist for retting/avhjelp i loven. Kravet er retting innen rimlig tid, se § 30 forbrukerkjøpsloven. Hva som er rimelig tid, vil variere ut fra hva slags produkt det er snakk om og hvor komplisert feilen er. Når det gjelder mobiltelefoner er det imidlertid antatt at hvis rettingen tar over 30 dager så foreligger det en presumsjon for at rettingen ikke er foretatt innen rimelig tid. Dette betyr ikke at du automatisk har krav på en ny telefon hvis avhjelpen tar over 30 dager. Det kan foreligge forhold som gjør at rettingen blir ansett som rimelig til tross for at det går ut over 30 dager. Et eks. vil være hvis det oppstår såkalte " force majuere " tilfeller. Dette er forhold som selger ikke kunne forutse at skulle oppstå, orkan, flom etc.

 

En annen ting Jan Roger, når det gjelder lønnsomheten av å selge mobiltelefoner, så stemmer det sikkert at dekningsprosenten ikke er så enormt høy. Imidlertid vil det nok ha en oppside i forhold til andre produkter, at det selges mobiltelefoner, noe som ikke direkte tas med i kalkylen.

 

Jeg mener selvfølgelig ikke at det skal lages et helvete for de som selger. Det jeg mener er at jeg har opplevd så alt for mange ganger at folk betaler for reperasjoner med begrunnelsen at det er utenfor garanti tiden, men at det fortsatt er noe de ikke skal betale for siden det er innefor reklamasjonstiden. Det er derfor viktig at man er forberedt og kjenner forbrukerkjøpsloven godt. Dette kan spare deg for mye penger. Syntes også at mobilselgere generelt også burde sette seg inne i regelverket bedre.

 

( hva som regnes som en mangel, se forbrukerkjøpsloven § 16 jf. § 15, lovdata.no )

Lenke til kommentar
En annen ting Jan Roger, når det gjelder lønnsomheten av å selge mobiltelefoner, så stemmer det sikkert at dekningsprosenten ikke er så enormt høy. Imidlertid vil det nok ha en oppside i forhold til andre produkter, at det selges mobiltelefoner, noe som ikke direkte tas med i kalkylen.

Hva mener du egentlig er oppsiden her? At det faktisk blir solgt mobiltelefoner? Kanskje jeg er treig nå, men hjernen har tatt helg etter en hektisk uke. :D

Lenke til kommentar

Mener at omsetningen øker for andre produkter som selges i din butikk, ( forutsatt at dette gjøres ) fordi du selger mobiltelefoner, og at disse kalkylene forhåpentligvis er bedre en for mobiltelefoner. Elkjøp f. eks selger mobiler til lave priser, men hvis du undersøker prisene deres på andre ting er de ikke like billig som de var i forhold til andre som selger tilsvarende produkter. Tilsvarende blir det hvis du reklamerer for billig øl til 6,50. Du skal ikke se bort fra at det blir tatt med en god del grandiosa i tilegg.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering, folkens.

 

Det er i morgen tre uker siden (!) jeg leverte min N-6600 til service. Har vært i kontakt med Mobilfikser'n, og arbeidet på telefonen ble visstnok avsluttet fredag som var (altså 30. april). MEN! I morgen er det onsdag, og den usedvanlig trege reperatøren, Teleservice Norway A/S, har ennå ikke fått finger'n ut av r*vva og sendt den til Mobilfikser'n. Dette provoserer meg. Teleservice ligger i Brobekkvn. i Oslo, Mobilfikser'n i Nygata i samme by. En brevdue sendt fra Kuala Lumpur ville sannsynligvis brukt kortere tid på å returnere mobilen enn det Teleservice hittil har klart.

 

Altså. Ikke nok med at Teleservice brukte 15-16 dager på å fikse telefonen, de har hittil ikke klart å sende ferdig fikset telefon til mitt servicepoint. Dette er altfor dårlig. Eller "ikke bra", som Mullahen uttrykte det forleden.

 

Som dere sikkert forstår, jeg er nå mektig utålmodig, og provosert over hvor lite effektivt og fleksibelt de ansvarlige i dette caset har opptrådt. Jeg ønsker ikke å legge all tyngden på Mobilfikser'n - det DE kunne ha gjort, var å følge opp saken bedre. Teleservice, derimot, burde ta seg seriøst sammen. De er i tillegg vanskelig å komme i kontakt med på telefon, der er ventetiden i drøyeste laget.

 

Jeg satser på at jeg våkner opp i morgen med melding på mobilen om at min N-6600 kan hentes omgående. Det er jo lov å håpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...