MyClassicT68 Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 (endret) ... mobilen er inne til reparasjon? Det er 12 dager siden (i dag: 26/4) jeg leverte inn min N-6600 til service. Feil: den røde/No-knappen fungerer dårlig. Har fått ref.nr. til statussjekk av service på reparatørens web-side, og der står det kun "innlevert til ekstern service". Jeg trengte ikke lånetelefon fra servicepointet, da jeg har plenty gamle telefoner som virker. MEN! Jeg har vanskeligheter med å se hvorfor det skal ta to uker på å ordne tastaturet på min N-6600. Bør være en smal sak å reparere. Håper det er noen som kjenner det nye lovverket godt nok til å kunne svare på hvor lenge jeg skal akseptere at mobilen er inne til reperasjon før jeg har krav på ny. Vet det er en åpning for det i den nye kjøpsloven fra 2001. På forhånd takk for svar! Endret 26. april 2004 av MyClassicT68 Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Innan rimeleig tid er det som står i lovverket. 7 dager er angitt som tid kunde skal kunne akseptere at produktet er til rep. utan å få tilbud om låneprodukt. men les posten til escobar her der han har gått igjennom kjøpsloven ganske nøye. Meiner det står ei tolking av rimelig tid der. mvh JanEirik Lenke til kommentar
UnZane Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Jeg mener jeg har lest at dersom du ikke har fått tilbud om lånetelefon er det 7 dager, har du fått tilbud om det er det 30 dager / en måned.. Lenke til kommentar
obos Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 har ikke det kommet en ny lov ikke for lenge siden som sier at, hvis reperasjonen tar lengre enn 1 uke så har du rett til en ny telefon... eller har jeg bommet igjen... Lenke til kommentar
GA Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Tror du har bommet litt... Hvis du ikke har fått tilbud om lånetelefon er det(som nevtn) 7 dager, hvis du har det så er det 30... Men nå vet jeg at service verkstedene for tiden er ganske tomme for deler, så en del reprasjon tar lengre tid enn vanlig... Lenke til kommentar
obos Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 så hvis du blir tilbudt en midlertidlig telefon... og de ikke klarer å fikse innen 30 dager... da blir det en ny telefon på meg? jeg har også hørt at hvis du leverer inn telefonen din 3 ganger... da har du rett til en ny telefon... stemmer det? Lenke til kommentar
genser Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 jeg har også hørt at hvis du leverer inn telefonen din 3 ganger... da har du rett til en ny telefon... stemmer det? Det stemmer. Butikken har rett til å reparere telefonen to ganger for samme feil. Tredje gangen kan du kreve pengene tilbake (og kanskje kjøpe samme mobilen billigere et annet sted) eller kreve ny mobil. Lenke til kommentar
eblth Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 ... Jeg leverte min 7250 inn, fordi kameraet ikke virket... Det er faktisk 11 dager siden i dag... Men fikk tilbud om lånetelefon da jeg leverte den inn (etter 5 virkedager kan man hente en) Men hvis ikke jeg altså har min mobil innen 19 dager kan jeg få ny? (Selv hvis det er slik at verkstedet er tom for deler? ) Sitter her med en 3330, som er sinnsykt treg å skrive meldinger på har jeg funnet ut.. Off... Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Berre ein liten kommentar på 3 ganger reglen. Selgar har lov til å kreve sjekk av produktet for å bekrefte at det er samme feil som sist. Ellers gjelder 5 gangs regelen (5 ulike feil), der har også selgar lov til å konstantere at feilern ikkje er ein brukarfeil, men ein garanti/reklamasjonsfeil. I begge tilfella kan ein ikkje berre gå inn i butikken å sei ein skal ha ein ny telefon. mvh JanEirik Lenke til kommentar
apple Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Når det gjelder den nye kjøpsloven, og" tre gangers regelen" er det riktig at selger har rett til å sjekke at dette ikke er en bruker feil. Selger er kun anvsarlig for feil som ikke kan lastes brukeren. Selger har rett til å rette disse feilen to ganger etter den nye kjøpsloven. Selv om feilene er forskjellige vil du ha rett til å heve kjøpet hvis en tredje feil oppstår uavhengig om det er den samme feilen eller ikke. Grunnen til dette er at feilene samlet ( uavhengig av om det er den samme feilen eller ikke ) indikerer at telefonen er i vesentlig dårligere stand en det du kan forenvente ( kort fortalt). Imidlertid får det også andre virkninger det at en feil blir rettet i forhold til reklamasjonsadgangen. Hvis du f. eks. får rettet en feil i høytaleren, vil reklamasjonstiden begynne å løpe på nytt for denne delen av telefonen. Det er litt delte meninger om reklamasjonstiden for telefoner er 2 eller 5 år. De som selger mener naturlig nok at reklamasjonstiden er 2 år, men flere andre tunge professor skikkelser ned på juridisk fakultet har en annen oppfatning av dette. Uansett, hvis vi legger en to års reklamasjonstid til grunn, vil dette bety at hvis selger reparerer høytaleren din etter 1 år og 6 måneder, vil du ha en reklamajonsadgang når det gjelder høytaleren fra dette tidspunktet og to nye år fremover. Har bare lyst til også å nevne at utrykket " garanti " som regel er mer misvisende en opplysende. De såkalte garantier som mange selgere bruker ikke egentlig er noen garanti. En garanti er noe som utvider selgerens ansvar utover eksiterende lovgivning, her kjøpsloven. Når en selger love et års garanti, og du minimum har en 2 års reklamasjonstid, er det forståelig at flere blir litt forvirret og betaler for reperasjoner etter dette året som de egentlig ikke skal betale for. Ellers er det riktig det som står ellers om lånetelefon og 30 dagers rettingsfrist ovenfor. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Når det gjelder den nye kjøpsloven, og" tre gangers regelen" er det riktig at selger har rett til å sjekke at dette ikke er en bruker feil. Selger er kun anvsarlig for feil som ikke kan lastes brukeren. Selger har rett til å rette disse feilen to ganger etter den nye kjøpsloven. Selv om feilene er forskjellige vil du ha rett til å heve kjøpet hvis en tredje feil oppstår uavhengig om det er den samme feilen eller ikke. Grunnen til dette er at feilene samlet ( uavhengig av om det er den samme feilen eller ikke ) indikerer at telefonen er i vesentlig dårligere stand en det du kan forenvente ( kort fortalt). Denne tolkingan av kjøpsloven trur eg ikkje du får sjølv forbrukerrådet med på 2 gangersregelen (eller i realiteten 3 gongs regelen) gjelder berre same feil. Mens ulike feil er det 5 gonger. Forskjellen på å levere den inn andre gongen og tredje gongen for same feil er at du ikkje treng å akseptere reperasjon, men anten nytt produkt eller heving av kjøpet. For 5 ulike feil gjelder det same 5 gongs service. Og det er her det er underforsått at varen har ein dårligare kvalitet enn forventa og dermed hevingsgrunnlag. Ikkje etter 3. gong. Viss du kan referere til kva i lovteksten som det står at tredje feil treng ikkje vere same som dei to første, så skal eg tru på deg, men så lenge eg ikkje har ein gong hørt om den tolkinga frå forbrukerombudet/rådet så meiner eg at du har feil. mvh JanEirik Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 du får ikke forlenget reklamasjonstid på et produkt hvis det har vært inne til rep. skulle likt å se den tv forhandleren som ga deg 5 års ekstra reklamasjonstid på et billedrør i en tv som ble byttet etter...tja, 4 1/2 år. det ville da gi en samlet reklamasjonstid på 9 1/2 år, og det skjønner du vel at er feil? ellers så støtter jeg meg til det jan eirik sier her. Lenke til kommentar
JZA Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Forbrukerkjøpsloven §30 av 21. juni 2002 "Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig" Her står det ikke noe om hva som er tilfelle ved flere forskjellige mangler. Garanti er et misvisende ord ja, for forbrukerkjøp går det ikke an å avtale dårligere betingelser for forbrukeren enn det som kommer frem i loven. Garanti gjelder derfor stort sett på ting som er kjøpt utenlands. For ting kjøpt i Norge gjelder forbrukerkjøpsloven og den gjelder for 2 og 5 år, alt etter som hvor lang tid en ting er ment å vare. Grunnen for at man heller ønsker å bruke garantien og derfor sjekker produktene før garantitiden, er fordi det som oftest er greiere å få byttet ut en ting innenfor garantitiden enn å måtte ty til kjøpsloven. Svært få selgere/butikker kjenner den nye forbrukerkjøpsloven gått nok, et lite juss-kurs kunne hindret dem i å fremstå som uærlige! Lenke til kommentar
Chosiso Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Jeg leverte inn min 3510i, fordi den slo seg av.. fikk en låne telefon, og hadde den i 7 MND! så ble jeg lei, og gikk bort, og krevde pengene tilbake, eller ny telefon! og fikk ny telefon! og 1 års garanti med på kjøpet!! men Låne telefone i 7mnd er litt for mye! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 chosebakken Skrevet 27/04/2004 : 18:27 Jeg leverte inn min 3510i, fordi den slo seg av.. fikk en låne telefon, og hadde den i 7 MND! så ble jeg lei, og gikk bort, og krevde pengene tilbake, eller ny telefon! og fikk ny telefon! og 1 års garanti med på kjøpet!! men Låne telefone i 7mnd er litt for mye! Du må ha et spesielt tilfelle av tolmmodighet eller gud vet. Normalt ville nok få personer finne seg i slik ventetid Lenke til kommentar
apple Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Hjemmelen for selgerens rettingsadgang er som JZA nevner forbrukerkjøpsloven § 30. Bestemmelsens andre ledd må leses i sammenheng med første ledd som sier § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Bestemmelsen bruker ordlyden " skal " , dette innebærer at dersom avhjelpen medfører vesentlig ulempe for forbrukeren, så har selger ingen rett til å avhjelpe mangelen. Dette er også i samsvar med § 32 som hjemler forbrukerens hevingsrett. Andre ledd i bestemmelsen gir oss derimot holdepunker ved tolkningen av hva som regnes som vesentlig ulempe for forbrukeren. "Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. " Poenget er at det er utrykket " vesentlig ulempe " som er utgangspunket for vurderingen ikke utrykket " samme mangel ". Med det mener jeg at ved tolkningen av bestemmelsen må også andre tolkningsfaktorer tas med i vurderingen, og disse vil naturligvis kunne variere avhengig av hva slags produkt det er snakk om. I denne vurderingen vil ett vesentlig moment være å trekke inn hovedformålet bak forbrukerkjøpsloven, nemlig " styrke forbrukervernet " At det for en mobiltelefon skulle gjelde en 5 gangersregel for ulike feil uten at det kunne deffineres som vesentlig ulempe tror jeg nok du skal ha vanskeligheter med å komme frem med. Vil også nevne at hjemmelen for heving går frem av § 32 § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Til dette vil jeg bare nevne at utrykket mangelen etter rettspraksis og teori er forstått som at flere ulike mangler til sammen kan oppfylle vesentlighetskravet. Det er her poenget med at manglene samlet indikerer at produktet er i vesentlig dårligere stand en man kan forvente. Ser man dette i sammenheng med hensynene bak forbrukerkjøpsloven og det at en mobiltelefon består av deler som er så sammensatte at de som regel er avghengig av hverandre for at de skal virke, vil jeg nok tro at jeg når det gjelder mobiltelefoner kunne fått med forbrukerombudet på en slik forståelse av loven. TV-apprarat eks. Tro det eller ei, men det er faktisk ikke feil. Hvis du får satt inn et nytt bilderør i tven din etter fire år vil reklamasjonstiden for denne del begynne å løpe fra dette tispunktet. Hvis derimot motakeren går til helvete etter 5 år og to måneder betyr ikke det at du fikk skiftet bilderøret at du har 5 nye år også for denne delen. Gidder ikke å referere til en haug av rettspraksis her, men dette er ganske klart. Lenke til kommentar
Chosiso Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 chosebakken Skrevet 27/04/2004 : 18:27 Jeg leverte inn min 3510i, fordi den slo seg av.. fikk en låne telefon, og hadde den i 7 MND! så ble jeg lei, og gikk bort, og krevde pengene tilbake, eller ny telefon! og fikk ny telefon! og 1 års garanti med på kjøpet!! men Låne telefone i 7mnd er litt for mye! Du må ha et spesielt tilfelle av tolmmodighet eller gud vet. Normalt ville nok få personer finne seg i slik ventetid Hehe, Glemte telefonen, og hadde samme låne telefon.. Lenke til kommentar
jendor Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Men.. når man f.eks leverer inn sin 6600 som MyClassicT68 har gjort.. er det ikke da også slik at man skal få en lånetelefon (hvis man har krav på det) som er likt utstyrt? Eks: Det er vel ikke slik at man får en Siemens A50 som lånetelefon, som erstatning for en 6600? Lenke til kommentar
Chosiso Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Jo, jeg tror du har krav på Samme låne telefon, hvis de ikke har den, skal du ha en tilsvarende som jendor sa.. Lenke til kommentar
eblth Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 ... De fleste jeg kjenner som har hatt mobilen på reprasjon, har kun fått en gammel Siemens-dritt telefon... Telehuset sa til meg også når jeg leverte inn min: Du kan få lånetelefon etter fem virkedager hvis vi har en inne. Forstår det som en godt sirkulert Siemens A-serie... Men unasett, fikk nettopp melding om at min mobiltelefon var ferdig, og skal hente den i morra... (Etter 2 uker med 3330 skal jeg kysse min gode gamle 7250 når den kommer tilbake) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå