Gå til innhold

veier harddisken

Anbefalte innlegg

Ren logikk sier at en full harddisk veier mer en en tom.

Nå som diskene blir større og større kan dette muligens bli et problem.

Samtidig øker vi rotasjonshastigheten, og dermed risikoen for å kaste av de dataene som ligger ytterst.

Vi får bare håpe at virus blir det som faller av først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med ett fly? Veier det mindre hvis det er i lufta, og alle inni flyet hopper samtidig? .... hmmm ...

Det gjør jo det, for når alle personene er i luften under hoppet, veien flyet mindre. Prøv å hopp på en badevekt så skjønner du.

Dette er jo teknisk korrekt, men når folk flest snakker om vekt så mener de masse (folk sier jeg veier 80 kg, ikke jeg veier ca 800N), og massen foblir jo uendret.

AtW

Lenke til kommentar

Vi får bare håpe at virus blir det som faller av først.

Det er derfor det lønner seg å defragmentere disken, så den trykker sammen all data

på starten av disken (pass på at den er uten virus).

Når du så skriver ny data til disken, som kaaanskje er virus, er det isåfall de dataene som flyr av om uhellet skulle være ute.

I tillegg får du fordelt dataene så jevnt under defragmenteringa, at du slipper å ha mer data på en del av disken enn andre, noe som minimerer vibrasjoner som følge av ujevn rotasjon. Vi har vel alle opplevd cd'er som durer mer enn andre?

Endret av Tosh
Lenke til kommentar
Ren logikk sier at en full harddisk veier mer en en tom.

Nei, rent psykologisk er det enkelt å assosiere "full" med mer masse enn "tom".

Rent logisk sett så må man se på hva som er forskjellen på en full og en tom disk:

• Forenklet kan du tenke på en tom disk som en disk full av 0'er og dermed at hele diskoverflaten er magnetisert i en bestemt retning. En full disk kan vi tenke på som en disk som er fyllt med mønstere av 1'ere og 0'er (statistisk sett ca like mange 1ere som 0'er)
  • Forskjellen er altså hvilken retning magnetfeltet er rettet. Det er altså akkurat like mye magnetfelt på diskplatene hele tiden. (Og selv om det var noen forskjell ved at magnetfeltet enten er av eller på på plata så kan jeg opplyse om at magnetfelt ikke har masse og dermed ikke veier noe heller.)
  • Forenklingen under den første stjerna var at en tom disk kun inneholder nuller. Dette stemmer ikke av to grunner. Når man sletter en fil så registrerer man bare i FAT at fila ikke eksisterer og ikke enerne. Grunn 2 er at på en disk så benyttes en lagringsmetode som heter RLL og den gjør at magnetfeltene MÅ skifte nå og da for at det ikke skal gå i surr for disken hvilken 0'er (eller 1'er) i en lang rekke med 0'ere (eller 1'ere) det er snakk om. Dermed vil disken uansett inneholde ca 50% magnetfelt i den ene retningen og 50% i den andre retningen selv om det bare er 0'ere eller 1'ere på hele disken.

Det viktigste poenget er i hvertfall at magnetfelt ikke veier noe, uansett retning.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

I henhold til relativistiske teorier så blir den litt tyngre når den spinner. Jeg tviler imidlertid på at magnetiseringen av platene kan påvirke tyngden. Kanskje det er noen effekter som tilsier at det blir fraskjøvet eller tiltrukket elektroner til plata når en endrer styrke og retning på magnetiseringen, men dette må i så fall være kvantemekaniske effekter jeg ikke har hørt om. Konvensjonell elektromagnetisme tilsier ikke at det skal være noen slike effekter, men dette utelukker heller ikke at det kan være kvantemekaniske effekter av denne typen. Ellers er det vel like mulig at disken blir lettere når den er full.

-En harddisk er binær. Enten er den ny eller så er den full.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Men med det samme vi er inne på vitenskapelige forklaringer og vekt så tror jeg at vi kan si vekten på en disk endrer seg ørlite over tid:

* Olje i lagere, metallene, plasten, klistremerket på toppen osv. er alle kjemiske substanser som har et et kjemisk likevektsforhold mellom gass og fast/flytende materiale. Dvs. at oljen og de andre materialene fordamper over tid. Selv om likevekten f.eks fast metall/metalldamp er ekstremt skjøvet mot fast metall så vil det fordampe ørlite. Dvs. at disken vil miste kanskje noen millarddels gram i løpet av 100 år på grunn av fordampning av metallet og kanskje noen milligram på grunn av fordampning av olje i løpet av et år.

* Jeg tenkte et øyeblikk også på at en disk som er varm inneholder varmeenergi og Einstein's ligning som setter et likhetstegn mellom masse og energi (E=MC^2) så ville den inneholde mer masse når den var varm enn når den var kald, men så kom jeg til å tenke på at varmeenergien forblir i tilstanden energi hele tiden uten at den går over til masse eller omvendt. Dermed endres ikke massen på grunn av temperaturen eller energitilførselen/energiemmiteringa.

Lenke til kommentar
Hva med ett fly? Veier det mindre hvis det er i lufta, og alle inni flyet hopper samtidig? .... hmmm ...

Det gjør jo det, for når alle personene er i luften under hoppet, veien flyet mindre. Prøv å hopp på en badevekt så skjønner du.

Kommer ann på hvordan du ser det. Viss du ikke regner personene som en del av flyets vekt så vil det jo veie like mye :roll:

Lenke til kommentar

Jeg tror gurun øverst på siden er inne på et sentralt tema her.

Dette medfører at den som kan ta en patent som flytter virus ytterst på disken kan bli steinrik om en er villig til å selge bruksrettighetene til de store virusselskapene. Enda bedre om en kunne selge det til harddisk produsentene.

En må imidlertid ha takhøyde for at systemet skal være ubrukelig på CD. Hvis ikke vil f.eks. Slot-in systemen (f.eks. i biler, etc) kunne spre mye sykdom og forderverlse. For ikke å snakke om kjemisk krigføring som kan bli spredd gjennom musikk CD'er.

Kansje dette er noe krigsutstyr produsentene alerede har utviklet eller under utvikling ?

Lenke til kommentar

Det er feil.. På en badevekt vil man bli lettere om man hopper, ja, men i ett fly er det noe med at man befinner seg i flyet, trykk og masse greier, siden det er en egen luftsone i flyet.. Ihvertfall, flyet veier det samme om man er i luften.

Lenke til kommentar

Det er feil.. På en badevekt vil man bli lettere om man hopper, ja, men i ett fly er det noe med at man befinner seg i flyet, trykk og masse greier, siden det er en egen luftsone i flyet.. Ihvertfall, flyet veier det samme om man er i luften.

En badevekt måler faktisk ikke vekt av en masse, men kraften massen virker med.

Eksperiment: sett badevekta i en heis og stå på den. Når du aksellererer oppover så vil badevekten vise mer kraft, og når den bremser bevegelsen oppover så vil den vise mindre kraft. Vekt (massen) er hele tiden den samme, men på grunn av aksellerasjon så vil du få G-krefter som øker krafta.

Eks: En romfarer har samme masse på jorda som på hvilken som helst annen planet, måne eller i vektløst rom. Men krafta N (Newton) vil være forskjellig på de forskjellige plassene.

Lenke til kommentar

Dessuten vil jo selve flyet veie akkurat det samme uansett :D

Lenke til kommentar
* Jeg tenkte et øyeblikk også på at en disk som er varm inneholder varmeenergi og Einstein's ligning som setter et likhetstegn mellom masse og energi (E=MC^2) så ville den inneholde mer masse når den var varm enn når den var kald, men så kom jeg til å tenke på at varmeenergien forblir i tilstanden energi hele tiden uten at den går over til masse eller omvendt. Dermed endres ikke massen på grunn av temperaturen eller energitilførselen/energiemmiteringa.

Kanskje like greit at en ikke trenger å bruke den formelen for varmeurtvikling til en harddisk, tror ikke det hadde vært helt bra å sitte i nærheten med en kjærnereaksjon...

Lenke til kommentar

Kanskje like greit at en ikke trenger å bruke den formelen for varmeurtvikling til en harddisk, tror ikke det hadde vært helt bra å sitte i nærheten med en kjærnereaksjon...

Jeg tenkte ikke på kjernereaksjon i det hele tatt. Jeg tenkte på at den energien som ble tilført elektrisk kan via einsteins ligning omformes til masse (ekstremt lite masse men likevel). Problemet er bare at den energien som tilføres aldri går over til masse men forblir energi, og forsvinner som varmeenergi ut fra disken. Jeg tok bare med det punktet slik at andre ikke skulle gå i samme fella som meg å tenke at energitilførsel = massetilførsel. (med C^2 som faktor selvfølgelig, beklager at jeg ikke presiserte det tildligere "win/lin")

Lenke til kommentar

Men nå skal jeg også hive meg på idioti-bølgen:

En harddisk i bruk vil veie RELATIVT mindre en en som ikke er i bruk. Dette pga varmeutviklinga. En varm harddisk utvider seg og tar opp mer plass en en kald. De veier det samme men den kalde disken er ØRLITE mindre enn den varme. Derfor vil den varme veie mindre i forhold til plassen den tar opp...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...