Gå til innhold

Et historisk spørsmål


Anbefalte innlegg

Etter å ha sett GoldenEye på TV i dag, som riktignok er en av de beste Bond-filmene, så satt jeg og tenkte hvordan de redigerte de første Bond-filmene, f.eks. Dr.No, som er den første Bond-filmen fra 1962/1963 (det strides).

 

Hvordan redigerte de på den tiden? Hvordan klippet de? Hvordan la de til musikk? Hvordan la de til tekstforklaringer? Hvordan?

 

Er jeg den eneste som lurer?

 

Vel, uansett, noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden de filmet på filmruller, foregikk klippingen ved at de rett og slett klippet og satte sammen rullen.

Effektene som eksplosjoner, skuddflammer og slikt var "real-time", da de brukte pistoler med løskrutt og ekte eksplosjoner.

Tekstforklaringer er jeg ikke sikker på, men det mest logiske ville vært om de hadde en slags "trykkemaskin" som stemplet teksten på selve filmrullen.

Lenke til kommentar

de lekte seg også med størrelser, filmet noe som er lite, men ser stort ut, de lagde miniatyrbyer og slikt...

tror de dobbelt noen ganger, de lagde jo 20m høye steinfolk og slikt, tror ikke at de lagde en 20m høy mann å fikk han til å gå rundt..

Lenke til kommentar

Nå høres det ut til at enkelte her innbiller seg at all film nå lages på video og redigeres på data. Men så vidt jeg vet tas det aller meste av profesjonell kinofilm fortsatt opp på filmruller, og mye redigeres fortsatt på "gammeldagse" klippebord.

Når det gjelder bruk av miniatyrer kan man jo se hvor flinke de fortsatt er til denslags i f.eks. Ringenes herre-filmene.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar

Jeg har 2 ruller med film her ved min side. Det er en kortfilm som faren min har produsert - kom nettopp fra lab-en i England med dem (SOHO Images, om noen kjenner dem ;))...

 

Jeg vil egentlig sove, men kan ta meg litt tid til å skrive kort om hvordan film blir laget.

 

Dere kan forskjellen mellom film og video? Film = optiske små bilder -25stk per sekund (noen ganger 24 også), video = signaler som forteller hvordan bildet ser ut. (dette skal alle som henger i dette forumet vite uansett ;))

 

Javel, så vi har skutt filmen vår da med 35mm. Sitter det med en haug av små ruller fra filmkameraet. Så putter vi dem inn i en bag og tar flyet til London - SOHO Images. Vi gir dem til lab'en og de framkaller filmene og kjører informasjonen med TIDSKODE over til en Betacam SP kassett (vi tok en DigiBeta også).

 

Denne kassetten reiser så hjem til Norge der en "klipper" sitter med sitt AVID redigeringssystem. Han redigerer/klipper filmen og trykker på "EXPORT EDL".

 

"Jøss!?" Sier dere - hvorfor i alle dager tar han ikke å kjører filmen ut på tape igjen?

 

Vel, det skal jeg si dere. Video har drittkvalitet, 35mm film har fantastisk kvalitet(oppløsning) - når du skal se filmen på kino vil du ikke se noen ekle videobilder - men ekte god film. -- Den kassetten som klipperen fikk er en "offline" versjon av råmaterialet - det er bare en "billig kopi" som han bruker for å lage EDL listene som han sender tilbake til LAB'en..

 

OK, disse EDL listene sier:

her starter klippet: tidskode 02:01:02:03, her ender det: tidskode 02:01:03:02.

Osv, osv, osv. For hvert klipp som er. (altså, EDL listene ser ikke slik ut, skrev det slik fordi da burde det bli lettere å forstå)

 

Ok, fattet EDL listene nå? - Jaok, disse EDL listene får LAB'en som gir filmnegativene til en NEGATIV KLIPPER.. Han _høyst proffe_ kisen følger EDL listene manisk og fysisk sitter å klipper og limer filmen sammen der hvor hvert klipp er. Han vet hele tiden hvilket klipp han skal klippe sammen med det neste fordi han har jo fått denne flotte EDL lista å følge. Så alt han ser på er tallene, han gidderikke stresse med å se på innholdet av disse rullene.

(Han har altså vertøy til å hjelpe seg med denne jobben, er ikke en übergeek som gjør alle "tidskode til meter film" omregningene i hodet)

 

Når negativ klipperen er ferdig sender han hele den klippede filmen til lab'en. Der lager de en POSITIV versjon der de tar med max detaljer osv. - Så kommer telecine prosessen - retter på fargene i hvert klipp (grønt skjær i det klippet - litt mer rødt i klipp 2, blablablab) - så lager de utrolig raskt en ny kopi av filmrullen. Denne ser vi på den lille kinosalen de har, og sier "bravo - god fiml :>" (altså, var ikke slik med denne filmen som nettopp er ferdig, da sa vi -> ai, var noen feil med fadingene + fargene der)..

 

MEEEEEEEEEEEN, denne filmen har jo ikke noen lyd!.. Vel, er en egen person som lager lyden til filmen (alle store iallfall + denne), han sender DAT'en til LAB'en som til slutt printer lyden på filmrullen i den siste fasen.. Det blir da en "combined print" som er det jeg sitter med her (eller, jeg har 2, en combined - og en som er den gamle uten lyd og uten skikkelige fargekorreksjoner - også er det også en Betacam SP til å gi til NRK2 elker liknende, når den tid kommer)

 

Lyden på filmen er en optisk presentasjon av bølgene, det ser ganske tøft ut - men også så har vi kjørt Dolby Digital, som er mange bittesmå prikker som står for 1'er og 0'er for lyden. Alt dette ligger ute på den "svarte" delen av filmen -der det ikke er noe bilde.

 

Neinei, kjøp heller en bok om dere vil vite mer. Fordi dette ble bare tull :S.. Uansett, hele denne prosessen er _VELDIG_ dyr - men slik lager en ekte film :)

 

(Filmen jeg har snakket om er produsert av FabelFilm AS og heter "Før Frukost" (iallfall arbeidsnavnet) - det er en kortfilm om demens, ikke normal kino-gåer kost. Så jeg antar at de fleste av dere aldri kommer til å få sett den, den er ikke laget for å selges i kinosaler mao.. Men kanskje den dukker opp på noen kortfilm festivaler)

 

--- Også, det er veldig sent for meg - vær snill og fortell meg om alle feilene jeg har skrevet, uklare setninger og for sterk simplifikasjon. - Spør om det var noe du ikke forsto :)

 

Velmont

Lenke til kommentar
--- Også, det er veldig sent for meg - vær snill og fortell meg om alle feilene jeg har skrevet, uklare setninger og for sterk simplifikasjon. - Spør om det var noe du ikke forsto :)

 

Velmont

Veldig bra! Informativ og "to the point" artikkel! Lærte masse jeg ikke kunne før.

 

Sitter her og gjør ferdig min egen oppdrags dokumentar mens øya svir og hodet surrer (jobba iett fredag-lørdag minus søvn pluss tre måneders hardt arbeid før det). Er glad for at jeg jobber med DV for jeg ser det er noe sinnsykt mer arbeid det du har enn jeg på min pc og DVCAM spiller..:)

 

Stig,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...