Gå til innhold

Pentium 4 og strømforbruk

JoKr

Anbefalte innlegg

Jeg sitter å tenker å sette sammen en liten maskin;

HK Intel D645PERLK og en cpu.

Den skal egentlig bare stå og være filserver, så jeg lurte på om jeg skulle gå for simpleste Celeron som koster 400,- ny (socket 478), skal ikke bruke skjerm eller noe slikt, bare administrere noen hdd'er og kunne kjøre anti-virus i tillegg.

Den må være bunnsolid mhp på oppetid. Noen som vet om jeg kan kjøpe en ny mobile pentium 4 cpu og sette den på det hk og nyte godt av det lave strømforbruket?

Hvor mange watt, hvis vi tenker 24x7 drift, vil en m-p4 bruke mot en p4, ser for meg "rolig/lav" load.

Hvis du vet om noen linker hvor jeg kan finne mer informasjon eller gidder å poste noe relevant setter jeg pris på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for hurtig svar.

Men jeg tenkte litt mer i form av ENØK hvor mye strøm kan jeg spare ved å velge en mobile p4 mot en ordinær p4.

Fant en side hvor de sies at m-p4 skal kunne gå på ord. hk, men alle som har link viser til oc, ikke noe sparetiltak. Vet jo ikke om speedstep blir aktivert på desktop chipsett? Vet noen?

Lenke til kommentar

Du kan jo i tilfelle kjøre software som klokker opp/ned i forhold til load. Finnes mye slik software rundt omkring. Det forutsettes at programmet støtter klokke-generatoren på det aktuelle hovedkortet..

Hvis du finner ut hvor mye effekt prosessoren gir, eller hvor mange volt den opererer på, så kan du jo bruke formelen:

Effekt = Strøm (Ampere) * spenningsfall (spenning, Volt)

Hvis en cpu ved 100% av sin klokkefrekvens "bruker" f.eks 100W, burde det være greit å regne med at den ligger på 60W ved halve klokkefrekvensen?

EDIT: Oj, synker visst endel mer, ifølge den linken :)

Endret av jhsveli
Lenke til kommentar

Takk for link, men etter det jeg ser, så kommer jeg sikkert bare til å spare minimalt pr.år å bytte cpu, med en pris på 0,50 kW, så kommer det å ta lang tid før en diff på 900,- lønner seg. (Celly koster 400, og p4 mobile ligger på 1300,-).

tenker bare på strømeffekt, ikke prosessing power. Om den bruke 5sek lengre på å lagre enn 100mb fil så overlever jeg det.

Lenke til kommentar

Om du måler kostnader i kroner og øre med referanse til innkjøpspris vers. kostnader ved effektforbruk har du sansynligvis rett. Da blir kostnadene ved P4M forholdsvis høye.

Om du derimot skal bruke løsningen i jobbsammenheng må du ta med flere parameter. Ikke minst varme. Slik jeg ser det er varme i dag det som senker levetiden på mest datautstyr.

Som en generell leveregel kan en si at levetiden faller med ca 1000 timer pr grad i chassis. Om du har et stort chassis med god lufting vil P4M ikke gi vesentlig økt levetid på utstyret. Om du derimot har et mindre chassis kan det ha stor innvirkning.

Om vi setter et "worst case" på 10°C forskjell mellom vanlig P4 og P4M medfører altså dette en senket levetid på 10.000 timer. Et vanlig hovedkort har ca 60.000 timer MTBF ved ca 25°C. Så kommer harddisker, CD, evt separat skjermkort, nettverkskort, etc i tillegg. Sansynlig MTBF er da kansje nede i 30.000 timer (vds ca 4 år) for et komplett system. Om du løarer å øke MTBF verdiene med 10.000 timer øker altså levetiden med ca 20%.

Om du skal bruke systemet proffesjonelt (dvs på jobben) vil de timene du taper ved reparasjon (la oss anta 3 timer) utgjøre ca kr. 900,- om det er en kostnad på kr. 300,- pr.time. I tillegg kommer effektforbruket som du nevnte.

Men om det skal være en filserver for "mange" mennesker må du ta med kosrtnade også for tapt arbeidstid for dem.

La oss anta at disse menneskene bare blir havparten så effektive og at det gjelder 10 personer. Da vil tapt effektivitet utgjøre kr. 300,- x 50% x 10 personer = kr. 1500,- pr time. Om du bruker 3 timer til reparasjon blir kostnadene 4.500,- + kr.900,- (din tid) + kr.100,- ? (effektforbruk).

Med slike perspektiver koster det altså 5.500,- å reparere en maskin. Om vi fordeler kostnadene på 4 år blir kostnadene ca 1.200,- pr. år. Da har du faktisk tjent inn den ekstrakostnaden på kr.1100,- (ca 300,- pr. år).

Lenke til kommentar

Imponerende svar.

Har valgt å bytte ut HK til fordel for et av Intel sine entry level serverboards.

Det har alt integrert, så det kommer ikke til å stå annet i enn 2 hdd'er i raid 1, 1 fjernbar disk som skal brukes til regelmessig backup tilfelle tyveri + dvd for image og samme formål, backup. Valget fallt også på ECC/Reg minne, pluss valgte å bytte ut de orginalt tiltenkte diskene med noen med mer cache.

Ellers er jeg litt usikker mhp på cpu. Den er ikke bestillt, men tror pga kostnad forhøyelsen på de andre komponentene det blir en sløvere cpu.

Noen som har erfaring med nedklokking av cpu?.

Skal søke på forumet etterpå og min gode venn google, men er på farten ut, så jeg slenger bare ut spm før jeg stikker.

Ellers mange takk for tilbakemelding, det har hjulpet meg til å velge mer enn bare cpu, som det egentlig begynte med.

Lenke til kommentar

her kan du se strømforbruk

Intel® Pentium® 4 Processor with 512-KB L2 Cache on 0.13 Micron Process Datasheet ... side 69

Mobile Intel® Pentium® 4 Processor-M Datasheet ... side 89

... tror nok det er minimalt med kroner du kommer til å spare ved å velge en M-serie cpu -- du må nok ha en laptop(-konfigurasjon) før du begynner å merke forskjell

jeg har ikke klart å finne noe info om det hovedkortet du nevner, lurer derfor på om det er en stavefeil der... er det ett hovedkort i D845-serien du egentlig mener?

du sier at du skal bruke denne maskinen som bl.a en filserver; da må du ha 3.5" hd'er, og de bruker en god del mere strøm enn 2.5" hd'ene... det samme gjør harddisk-kontrolleren, samt resten av elektronikken på hovedkortet (hvis man sammenligner med hardwaren som finnes i en laptop)... hvis det er ett D845xxxx hovedkort du skal ha, så må du ha ett AGP skjermkort også (hvis jeg ikke har tatt feil av at D845xxxx IKKE kommer med onboard video) - resultat: enda høyere strømforbruk

alt er optimalisert for YTELSE på standard hovedkort. I en laptop er det stikk motsatt; der må man veie YTELSE opp mot ENERGIFORBRUK, og taperen er bestandig YTELSEN

...derfor tror jeg ikke at du kommer til å vinne noe som helst ved ved å velge en Mobile cpu... du sparer nok toppen 30W. Trenger ikke være mattegeni for å se at det ikke blir mange kronene :D

En annen sak er at en Mobile cpu må jobbe mere/lengre for å få gjort unna samme arbeidsmengde som en vanlig cpu... og da denne maskinen skal være oppe 24/7 så vil nok totalt strømforbruk på Mobile cpu'en (etter en stund) bli det samme som hvis du hadde hatt en standard cpu.

EDIT: så ikke at du hadde valgt bort dette hovedkortet før jeg hadde postet. jaja :p

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...