Gå til innhold

BUS-hastighet

ken8

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt til å kjøpe noen nye deler til maskinen min.

hovedkort: EPoX EP-8RDA3G hovedkort Socket A, LAN nForce2 Ultra400/MCP, ATA133 ,Firewire LINK

CPU: AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM LINK

Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB CL2.5 32M*8/8chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) LINK

På hovedkoret står det at det at det støtter 400mhz bus og minne støtter 400mhz, men cpu kjører jo bare på 333mhz, hvordan vil dette funke sammen? Jeg regner med at hovedkortet kjører fsb på 100, så det blir 100x4=400mhz? Hva kjører cpu på da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

man kjører 200mhz DDR(Double datarate eller no).. 200mhz x 2 400 mhz... Den prossesoren klarer helt fint 400mhz. den også.. ingenting vil bli treget ned.. men prossesoren vil bli litt overklokka.. men ikke noe drastiskt eller farlig..

Lenke til kommentar

Hovedkortet du har satt opp støtter ikke Serial-ATA.. kan være kjekt å ha.. skal du ikke ha det nå så kommer du sikkert til å kjøpe en S-ATA disk i fremtiden.. P-ATA tilhører fortiden ;)

Anbefaler:

ASUS A7N8X-E deluxe LINK

eller:

ABIT NF7-S V2.0 LINK

Godt mulig du er veldig opptatt av pris.. men begge disse hovedkorta er gode.. vil tro de er bedre enn det du har satt opp uten at jeg kan bekrefte det.. de har ihvertfall serial-ata og kommer veldig godt ut i test.. med ABIT kortet som den gode overklokkeren

Vil forresten også anbefale deg å gå for 512MB ram.. 256 er ingenting i dag.

Endret av Murty
Lenke til kommentar

Takker for svar, men vil cpu'en kjøre lett på 200mhz? Ang. minne så hadde jeg tenkt til å kjøpe 2x256, for dette vil vel være bedre enn 1x512? SATA-gjør vel ikke maskinen noe raskere, så sant du kjøper "like" hardisker? Tenker også på å kjøpe 2xraptor 10000rmp disker og kjøre de i raid som system disk, men må man bruke hele disken(e) til OS, eller kan man lage partisjoner på diskene?

Endret av ken8
Lenke til kommentar

Hovedkortet og rammen kan godt kjøre på 333Mhz. De 400Mhz'ene som de står spesifisert med, er maks hastighet.

Med en 333Mhz CPU, vil du få best ytelse om du også kjører minnet på 333Mhz, altså synkront med CPUens busfrekvens. Dette er ikke farlig, det er faktisk slik det er ment å være med den CPUen. ( du får altså 100% ytelse i forhold til det du "skal" ha).

Det de andre her foreslår, er å forsøke å tvinge å kjøre CPUen med 400Mhz bus. Dette vil føre til at CPUen må kjøre en del raskere, men det er ingen garanti for at det funker.

En XP2500+ skal kjøre på 1833Mhz ( 11x 166Mhz). Hvis du kjører den på 400"Mhz" bus vil du få en effektiv frekvens på CPU = 11x 200Mhz = 2200Mhz. Hvis du klarer det, vil du ha en CPU som i effekt er en XP3200+, men som sagt er det ingen garanti for at det funker.

Du kan oppleve alt fra at maskinen ikke starter i det hele tatt, til ustabilitet osv. Du må også regne med at CPUen blir varmere (og kanskje trenger kraftigere kjøling). De "gamle" XP2500+ var lettere å få til å gå på 400Mhz enn de nye virker det som.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...