Gå til innhold

LCD-skjerminstilinger.


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette er mulig men det hadde jo vært en god idé (syntes jeg da) at Skjerm-testpanelet kunne Legge ut forslag til farge-instillinger på de forskjellige testene de lager, eller på en samleside eller forumtråd. Hvor de, som jeg regner med har mye mer greie på dette enn oss vanlige mennesklige, kan legge ut instillinger som gir den beste fargegjenngivelsen for den og den skjermen. Men det er vel slik at mange skjermene bruker manuelle instillinger, eller tar jeg feil?

 

Er dette forslaget gjennomførbart?

 

Fikk idéen av Polecat sin hjemmeside hvor han har gjort dette for sine 2 LCD skjermer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siterer litt fra kalibreringsdelen av del 2 av Den store LCD-testen:

Alle skjermer oppfører seg ulikt i forhold til miljøet de er i. Ytre forhold som lys i rommet og til og med fargen på veggen kan ha noe å si på hvordan du bør kalibrere skjermen din.

Innstillingene jeg bruker på mitt mørke, lille hjemmekontor passer over hodet ikke på jobben min der det er hvite vegger, lite dekor og store panoramavinduer (Jeg har faktisk med men iiyamaen jeg nettopp testet på jobb, og har testet den her på jobb). Det første jeg gjorde da jeg satte opp skjermen her var å endre en god del av innstillingene jeg hadde justert inn hjemme.

 

Men dette som grunnlag mener jeg det vil være litt bortkastet å prøve å legge ut en oppskrift på kalibreringen av en bestemt skjerm. Om ikke annet, så vil jeg helst slippe å legge ut informasjon jeg ikke har dekning for at passer under andres forhold.

Lenke til kommentar

japp enden har rett. Gutten i vinden :)

 

33.jpg

 

Men jeg skal se om jeg ikke kan lage en mer step by step guide på kalibrering hvis du ønsker det Bugbear.

 

Akkurat nå er det et par andre ting som er prioritert. Som ny LCD guide og flere tester :)

 

 

edit: vi skal også bli flinkere til ta flere bilder ;)

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Fikk idéen av Polecat sin hjemmeside hvor han har gjort dette for sine 2 LCD skjermer.

La meg bare få legge til at grunnen til at de ble lagt ut der, var at en del brukere her på forumet spurte etter dem etter at kalibreringsguiden ble publisert.

Forøvrig er profilen som følger med Q17S-skjermen ikke brukendes til annen enn å fylle opp en liten titusendel av harddisken.

 

Men når det er sagt, har jeg sett at f.eks THG legger ut profiler for noen av skjermene de tester, selv om at denne profilen igjen må kalibreres på nytt i 9 av 10 tilfeller for å få et "tilfredsstillende" resultat.

 

Nok fra meg. :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...