Joakim87 Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 heisann Når jeg stiller FSBen over 174 får jeg "bluescreen" når jeg kommer inn i windows, mulitplikatoren er på 12.5.. Noen som har noe anelse om hvorfor dette skjer ? noen innstilliger i BIOS man bør endre på ? Jeg er ikke veldig dreven innen overklokking så jeg lurer på hvordan spread spectrum & thermal-throttling innstillingene skal være. Hvor høyt er det forsvarlig å klokke dette systemet ? AMD Athlon 2800+ Abit NF7-s v2.0 2x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) GlacialTech CPU-Vifte Socket A/370/FCPGA Igloo Silent Breeze 462 II XP3000+ har en del kabinett vifter, god luft sirkulasjon i kabinettet Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 tror du mø øke vcore litt... for da blir ikke systemet ditt ustabilt Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 (endret) Tror nok også du bør komme bort fra "silent" type cpu kjølere . Ingen av de er noe egnet til overklokking . Enten bruke kjempestor kobberkjøler ala' Thermalright slk800/900 med egnet vifte , eller Thermaltake Volcano 12 . Noe i den duren. Normal effekt på cpu er rundt 68W maks og ved overklokking havner man fort over 100W . Noe bris over cpu'en vil ofte være utilstrkkelig , heller orkan . Dersom idle temperaturen overskrider 50C og load 60C bør du revurdere kjølingen eller stoppe overklokkingen der . Vedrørende bios instillinge du bør endre på gjør som anbefalt her: http://www.lvcoyote.com/ Trykk på bios setup på menyen til venstre . Ser også i signaturen din at du har q-tec 400w PSU . Kan også være problemer med å øke spenninger med et slikt . De er ikke kjent for å gi stabil strøm når de presses . Selv om man ikke øker spenningen på cpu'en og overklokker så den går med høyere frekvens vil den alikevel konsumere mere watt . ...... Endret 26. april 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Bytte ut kjøler. øke vcore spenningen og sette på AGP/PCI lock (Regner med at du har gjort det) Du kan jo se på denne tråden for gode kjøle løsninger til AMD. Jeg selv anbefalle Silent Boost fra Thermaltake:D Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 (endret) sorry Dobbel post Endret 26. april 2004 av joa1234 Lenke til kommentar
Joakim87 Skrevet 26. april 2004 Forfatter Del Skrevet 26. april 2004 Tror nok også du bør komme bort fra "silent" type cpu kjølere .Ingen av de er noe egnet til overklokking . Enten bruke kjempestor kobberkjøler ala' Thermalright slk800/900 med egnet vifte , eller Thermaltake Volcano 12 . Noe i den duren. Normal effekt på cpu er rundt 68W maks og ved overklokking havner man fort over 100W . Noe bris over cpu'en vil ofte være utilstrkkelig , heller orkan . Dersom idle temperaturen overskrider 50C og load 60C bør du revurdere kjølingen eller stoppe overklokkingen der . Vedrørende bios instillinge du bør endre på gjør som anbefalt her: http://www.lvcoyote.com/ Trykk på bios setup på menyen til venstre . Ser også i signaturen din at du har q-tec 400w PSU . Kan også være problemer med å øke spenninger med et slikt . De er ikke kjent for å gi stabil strøm når de presses . Selv om man ikke øker spenningen på cpu'en og overklokker så den går med høyere frekvens vil den alikevel konsumere mere watt . ...... idle tempen på cpu er ikke over 40 grader, når kjører den på 2175Mhz, load ligger den på rundt 43-44 grader, ang PSuen så har jeg tenk til å kjøpe ny når jeg får lønning, går for en MIST 550w fra microplex Bytte ut kjøler. øke vcore spenningen og sette på AGP/PCI lock (Regner med at du har gjort det) Nei, dette har jeg ikke gjort hvis det ikke er på som standard, noen som kan forklare meg hvordan dette gjøres ? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 (endret) AGP/PCI er låst som default hvis AGPèn står på 66, du bør øke vcoren til ca. 1,8v, sette MP ned til 11-11,5 og prøve øking av FBSèn. Du kan også øke volten på rammen opp til 2,8v. Endret 26. april 2004 av jarmo Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Enig med jarmo der . Får du den hastigheten / fsb du ønsker med 1,8v kan du prøve og stille den litt ned igjen til det blir ustbilt igjen og deretter litt opp . (Ingen vits å kjøre med 1,8 hvis det går bra med lavere , blir både kjøligere og mindre effektforbruk da ) Lenke til kommentar
Joakim87 Skrevet 26. april 2004 Forfatter Del Skrevet 26. april 2004 Hvordan skal spread spectrum og thermal throttling innstillingene være ? skal jeg endre på disse ? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Jeg har slått av alt dette .(aldri hatt det på noen gang) Cpu thermal throttling , senker cpu speeden ved varme . Hvem vil ha dette på ? Spread spectrum resuserer spikes ved å modulere signalene i cpu fsb bussen eller agp for å redusere EMI (ElektroMagnetiskInteferens) Ved overklokking anbefales det at disse disables . ... Lenke til kommentar
Joakim87 Skrevet 26. april 2004 Forfatter Del Skrevet 26. april 2004 skal AGP og FSB spread spectrum være disabled ? eller bare en av de ? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 (endret) Begge .. Andre du skal disable er: Under Advanced chipset: system bios cachable=disabled video ram cacable=disabled enhance pci performance=disabled Enable disse: Softmenu cpu interface =enabled cpu fsb/dram ratio= 6/6 (da følger minnet samme frekvens som cpu fsb) ........ Endret 26. april 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Har omtrentlig samme oppsett som deg Joakim87 og har de samme problemene som du har når du prøver og klokke....Det ser ut til at cpu`n er låst siden jeg ikke kan stille ned Mp...Når jeg prøver så får jeg bare svart skjerm og må resette bios... Det ser ut til at AMD har begynt og låse nyere Athlon Xp fra fabrikken.... Du kan lese om det her nesten nederst på siden.. Er jo synd for oss som har kjøpt en nyere cpu brikke da.... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Skal vel ikke være kjempe misfornøyd med 174 og 12,5 som multiplier . Er sånn ca. xp3000 hastighet / rating det . Moderat overklokket vil jeg kalle det . 174*12,5 ~ 2175mhz Hva er det du håper på å oppnå egentlig da . Tror nok du kommer høyere når du får bytta ut q-tek 'en . 2300mhz med alright kjøling burde ikke være uoppnålig . .......... Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 (endret) Tror nok du kommer høyere når du får bytta ut q-tek . 2300mhz med alright kjøling burde ikke være uoppnålig . .......... Hva er q-tek ??? Endret 27. april 2004 av Znoken Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Jeg har nf7-s v2, xp2800+ og thermaltake. Jeg kjører fsb på 185 uten stabilitetsproblemer og jeg tror den er god for mye mer. Det burde ikke være noe problem, men det er klart at kjølingen din kan ha en del å si. Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Jeg har nf7-s v2, xp2800+ og thermaltake. Jeg kjører fsb på 185 uten stabilitetsproblemer og jeg tror den er god for mye mer. Det burde ikke være noe problem, men det er klart at kjølingen din kan ha en del å si. Kan du gi oss innstillingene dine i bios Lungemann ?? Lenke til kommentar
Joakim87 Skrevet 27. april 2004 Forfatter Del Skrevet 27. april 2004 jeg har bestilt ny luftkjøling for CPUen nå; http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=KOVS1 med denne kjøleribba http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SLK947U Håper dette skal bidra til og kjøle CPUen... Når jeg får lønning skal jeg kjøpe meg ny PSU =) Men hva syns dere om kjølingen? trur dere den holder til og klokke litt til..? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Tror det blir bra kjøling joakim . Men husk , kjølig cpu forutsetter luftflyt i kabinettet også . (bare slik at du sørger for å ha nok luftgjennomstrøming vha kabinett viftene ) ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå