jULF Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Jeg er blant de mange som skal kjøpe Pc snart. Og jeg lurer da på hva som er best til meg. etter hva jeg har observert så har AMD 64bits CPU'er en lattlig liten ytelse i Mega Hertz. Mens Intel sin nye presscott prosessor er tung å tune opp. På grunn av at Socket 478 mangler ytelse til å ta den opp. Og det er dårlig med informasjon om denne ny socket'en som skal være så god! Men så vil jeg jo ha en pc i dag så da er det bare AMD igjen, men de CPU'ene kjører på en lattlig lav Mega Hertz kun på 2,2 MGHz. Men der er det vist noe med at de yter så så my effektivt. Men er ikke Mega Hertz en måle enhet for frekvens. så en Hz er en Hz. men hva skal jeg velge ikke nokk med at det er prosessor, men 3d kort må også velges. Nå kommer det noen nye 3d kort. Så hva er ulikt er det noe helt nytt eller bare en forbedring? Vil det skaffe directX 10 grafikk inn i pc verden. Jeg fortviler. hva skal jeg velge? Socket T med Intel og nvidea sitt ny brikke sett på grafikk kortet i juni eller AMD 64 3200+ med Radeon 9800 Xt Så hva gjør 64 bits en prosessor som en 32bits ikke gjør. De mangler jo Mega Hertz men har bit!!!!!!!! Jeg lurer IT is a Mystery far greater than assumed! Lenke til kommentar
jULF Skrevet 25. april 2004 Forfatter Del Skrevet 25. april 2004 Så når kommer Socket T og hva gjør den? Hva Gjår AMD 64 som ingen andre (32bits) prosessorer ikke gjør! Hva hender med de nye 3d kortene? Hva er lønnsomt vente eller trøkke til med en knall pc? Hva skal vi pc sultene folk gjøre! Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Trodde MHz myten var død jeg nå Kan gi deg et bra eksempel på hvorfor MHz ikke er MHz! Intel Celeron 2.8GHz yter ca. som en AMD Duron 1.6GHz! Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 (endret) Man kan nesten ikke måle CPU`er i Mhz lenger, grunnen til det er jo teknologien som blir brukt, feks en XP2800+ kjører jo bare på 2,083GHz, men det betyr ikke at den er på lik linje med en Intel P4 2,083Ghz CPU. Tvert imot, på grunn av klokkingen (mulig jeg tar feil her), så har Amd`s XP CPU`er mye bedre ytelse, så en XP2800+ vil i teorien tilsvare en 2,8Ghz Intel p4. Når deg gjelder skjermkort, så kan man riktignok gå for det nyeste og det beste, men sannheten er at det er mye lureri der ute. og liten rettelse, DirectX 10 kommer ikke ut før om lenge, så ikke gå rundt og spør om det. Igjen kommer alt ann på hva du skal bruke pcen din til. PS: Denne passer kanskje best i "Hjelp, jeg skal ha ny pc" seksjonen av forumet? Endret 25. april 2004 av Earth657 Lenke til kommentar
jULF Skrevet 25. april 2004 Forfatter Del Skrevet 25. april 2004 Amd prosessorene av socket a serien har opplagt fått nye navn feks:XP 2000+ Som yter 1,6GHz ikke 2 GHz. det har noe med at AMD sin socket a ble danket ut med sin avleggs teknologi fra 1999 når petium 4 kom! men ingen her kan fortsatt svare på når socket T kommer! Lenke til kommentar
Omnikron Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Amd prosessorene av socket a serien har opplagt fått nye navn feks:XP 2000+Som yter 1,6GHz ikke 2 GHz. det har noe med at AMD sin socket a ble danket ut med sin avleggs teknologi fra 1999 når petium 4 kom! men ingen her kan fortsatt svare på når socket T kommer! du har tydeligvis ikke snøring i det hele tatt..... litt mer research her tror jeg! Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Grunnen til det navnet er at en xp2000 yter det samme som en duron 2GHz.. Og omtrent det samme som en intel 2Ghz.. Dette har med arkitektur blandt annet å gjøre. Som en annen nevner her, så yter en duron 1,6 bedre enn en celly 2,6!! Det sier alt om hvor lite MHz har å si! Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Amd prosessorene av socket a serien har opplagt fått nye navn feks:XP 2000+Som yter 1,6GHz ikke 2 GHz. det har noe med at AMD sin socket a ble danket ut med sin avleggs teknologi fra 1999 når petium 4 kom! men ingen her kan fortsatt svare på når socket T kommer! Hva mener du med avleggs teknologi? Husk at de første P4 prosessorene hadde en elledig ytelse og AMD behøvde ikke så mange MHz for å matche P4 sine høyere MHz! Det var først når P4 med 800MHz bus at de klarte å dra fra AMD i ytelse. Når det gjelder AMD 64 så yter en 3400+(2.2GHz) like bra som en P4 3.4GHz i det meste. Lenke til kommentar
joebush Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 (endret) jULF: Du har tydeligvis vært i kontakt med en typisk dataselger som gjerne vil selge deg et dyrere Intel-basert system. Men ikke kom med slike påstander her, når du egentlig begynte med å stille spørsmål. Det er dumt. Slik fungerer det: 1. Du stiller spørsmål. 2. Det kommer svar. 3. Du filtrerer bort tullingene. 4. Du sier "Ahhhhh, nå skjønner jeg". 5. Du hører aldri på selgere (eller kameraten) som påstod alt det der igjen. Følger du dette rådet blir du fort mye klokere. Endret 25. april 2004 av joebush Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Er ganske sikker på at jULF er en smurfer... Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Når er det på en måte ikke MHz man snakker om, nå er det ytelse.. Så hvis det er som en annen nevnte, en selger som prøver å selge deg et Intel basert system, glem alt han sa, og les litt rundt på internett, gjør litt research! Lenke til kommentar
Purify Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Når 64-bits operativsystem kommer ut, vil en AMD 64 3200+ på 2.2GHz yte 4.4GHz. Så nei, en hz er ikke en hz Jeg er enig med joebush, ikke spør om noe for så å svare på det selv. Det blir bare teit. Socket T kommer når det kommer, ingen nærmere informasjon fra intel er gitt ut.. Du er vel en av de som lastet ned det programmet for å finne ut om du hadde en Pentium 5 uten at du visste det. Det ble tilfeldigvis lagt ut for nedlasting den første april.. Lenke til kommentar
marcen Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Så når kommer Socket T og hva gjør den? Hva Gjår AMD 64 som ingen andre (32bits) prosessorer ikke gjør! Hva hender med de nye 3d kortene? Hva er lønnsomt vente eller trøkke til med en knall pc? Hva skal vi pc sultene folk gjøre! Har [enter] hengt seg? Lenke til kommentar
millencolin Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Når 64-bits operativsystem kommer ut, vil en AMD 64 3200+ på 2.2GHz yte 4.4GHz. Så nei, en hz er ikke en hz hææ? den var ny Lenke til kommentar
Mordar1 Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 hehe, detta lukta bråk når jeg leste hva jULF skrev på førsten i posten.. og da han kom på ett skikkelig lurt svar på sitt eget spørsmål litt senere.. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Her var det mye blanding mellom rykter, nye ting og gamle ting med AMD og Intel Lett å følge med her gitt Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Joebush har min fulle støtte! jULF: Det å måle ytelsen på en prosessor i megahertz, blir som å måle ytelsen til en bilmotor i hvor høyt turtall den kommer opp i. - En V8-motor på 4 liter som summer på 2500 omdreininger pr minutt vil yte langt flere kilowatt enn en fis av en 1,3 - liters rekkefirer som hviner på 4000 omdreininger.... Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 I dette tilfellet så kommer HJELP! jeg skal ha ny pc og jeg vet masse (men egentlig vet jeg ingenting) mentaliteten på sin plass. En Amd 64 3200+ vil ikke yte 4,4 Ghz når 64bit markedet tar over. Hvor har du fått dette fra egentlig? Er du sulten på pc nå og har penger så kjøper du det beste og for øyeblikket så vil det være en Amd 64 videre burde du gå for et hovedkort med 250 nforce3. Trolig så vil veldig få av oss ha råd til de nye kortene til Nvidia og ATI derfor vil dagens etablerte High End kort være et godt valg (så fremst at du ikke har vunnet i lotto eller noe). Slik som JEG ser det så tror jeg at prisene i starten vil være langt fra overkommelige. Så var det vel den første Amd prosessoren (Amd Athlon) og ikke duron som den tpi ratingen er beregnet på. XP2000+=2Ghz Amd Athlon. (flisespikkeri, jeg vet ) Her inne er det mange som har god peil på det du lurer på. Mange med mye mere kunnskaper enn meg selv så oppfør deg pent og spør saklig og poengtert så får du nok hjelp skal du se. Lenke til kommentar
Dipso Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 I dette tilfellet så kommer HJELP! jeg skal ha ny pc og jeg vet masse (men egentlig vet jeg ingenting) mentaliteten på sin plass. En Amd 64 3200+ vil ikke yte 4,4 Ghz når 64bit markedet tar over. Hvor har du fått dette fra egentlig? Er du sulten på pc nå og har penger så kjøper du det beste og for øyeblikket så vil det være en Amd 64 videre burde du gå for et hovedkort med 250 nforce3. Trolig så vil veldig få av oss ha råd til de nye kortene til Nvidia og ATI derfor vil dagens etablerte High End kort være et godt valg (så fremst at du ikke har vunnet i lotto eller noe). Slik som JEG ser det så tror jeg at prisene i starten vil være langt fra overkommelige. Så var det vel den første Amd prosessoren (Amd Athlon) og ikke duron som den tpi ratingen er beregnet på. XP2000+=2Ghz Amd Athlon. (flisespikkeri, jeg vet ) Her inne er det mange som har god peil på det du lurer på. Mange med mye mere kunnskaper enn meg selv så oppfør deg pent og spør saklig og poengtert så får du nok hjelp skal du se. Hør på han. Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Socket T kommer vel i juni. Men, her må du vente på PCIe skjermkort, og du må avhengig av hvilket chipset du kjøper, kjøpe veldig dyr DDR2 minne som ikke yter nå bedre enn DDR ennå. Grunnen til at AMD har så 'latterlig' lav MHz som du kaller det... er fordi AMD kan utføre flere instruksjoner per klokkesyklus enn Intel. Dette har med arkitekturen i prossoren å gjøre. PentiumIII var faktisk raskere enn Pentium4 på lik MHz. Tenk bare på nyeste skjermkortet til nVidia, GeForce 6800 Ultra. Det oppererer på klokkefrekvens på 400MHz, mens forrige generasjon, GeForceFX 5800 Ultra, oppererte på 500MHz. Likevel er 6800 i veldig mange tilfeller over dobbelt så rask som 5800. MHz betyr snart ingenting lenger, og i sommer kommer Intel til å gå over til å bruke nummersystem for å gjøre forskjell på CPU'ene sine de også, akkurat som AMD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå