Gå til innhold

Vann kjøler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-04 21:29, 555 skrev:

hei jeg skal bygge vann kjøling og trenger en vannblokk. jeg har tenkt på denna Danger Den Maze 1C hos
noen syn på det?

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: 555 på 2002-04-04 21:47 ]</font>

Har ikke så mye peil på vannkjøling men har hørt folk diskurere hvordan designet på blokka skal vere. Det designet skal vis vere best fordi vannet kommer ned på det varmeste område og kobbere har stor kontaktflate mot vann.

Lenke til kommentar

Vannblokka´s utforming har faktisk ikke så stor betydning. (Som jeg sjøl også trodde!)

Forskjellen mellom blokker montért på samme radiator - vifte - pumpesystem vil være marginal, og vil antagelig begrense seg til to-tre, kanskje fire grader´s forskjell.

Jeg kan ikke underbygge dette på annen måte enn på egne erfaringer, men etter å ha prøvd det aller enkleste design med et rundt hull i midten av blokka til et adskillig mer utspekulért spiralformet kammer, ble jeg svært overrasket over resultatet!

"Superblokka" med spiralfasong viste seg å gi en gevinst på bare en til to grader, vel og merke idle.

På full belastning av CPU ble forskjellen noe større, og såvidt jeg husker hadde jeg ca tre grader lavere temp med spiralblokka. Ikke den helt store forskjellen akkurat!

Vanntemperaturen i systemet er adskillig viktigere enn all verdens finurlige kjøleblokkløsninger, og hva bestemmer vanntemperaturen? Jo, nettopp radiatoren.

Denne er igjen selvsagt avhengig av en vifte eller fler med god kapasitet, og ikke minst lufttemperaturen i rommet.

Har man en lufttemperatur på 20 til 22 grader, vil vanntemperaturen i beste fall kunne bringes ned mot 2-3 grader over lufttemperaturen. CPU-temp vil i de fleste tilfelle ligge 8 til 10 grader høyere, uansett hvordan blokka måtte se ut.

Så sats pengene dine på en god radiator!

Det pågår forresten en test av vannblokker på ok.no for tiden, sjøl er jeg meget spent på utfallet!

Og har tidligere veddet på at maks forskjell på blokkene vil være 3-4 grader.

Det gjenstår å se om jeg får rett :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-04-05 20:57 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...