Gå til innhold

defekt cpu garanti sak?

Alex007

Anbefalte innlegg

:hmm: Hei jeg hadde en amd xp2000 cpu som for en uke siden tok kvelden pga noe jeg tipper ble overoppheting den ble 73 grader og tok kvelden.

men den kjøleren jeg brukte støtter xp2000+ men etter mange timers spilling ble de for mye

det jeg lurer på er om jeg kan få erstattet cpuen eller om det bare er en glemme sak??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om han har klokket den før er jo uvesentlig? =). Han trenger ikke akkurat ringe support og si "Hei jeg kjøpte en cpu av dere i fjor som jeg har kjørt på dobbel hastighet et år nå, og så røyk den". Ingen som kan skjekke dette uansett(med mindre du har lappa sammen noen broer eller.no). Om du får igjen på garantien kommer vel muligens litt ann på hvor den er kjøpt? Går enten på webshoppens garanti eller på amd sin vet ikke hvilken dog.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
om han har klokket den før er jo uvesentlig? =). Han trenger ikke akkurat ringe support og si "Hei jeg kjøpte en cpu av dere i fjor som jeg har kjørt på dobbel hastighet et år nå, og så røyk den". Ingen som kan skjekke dette uansett(med mindre du har lappa sammen noen broer eller.no). Om du får igjen på garantien kommer vel muligens litt ann på hvor den er kjøpt? Går enten på webshoppens garanti eller på amd sin vet ikke hvilken dog.

Joda, de kan sjekke om den er overklokket, så det har i høyeste grad noe å si.

Er den overklokket, ryker garantien.

Lenke til kommentar

Overoppheting er ikke en feil ved CPUen. Hvis CPUen har blitt for varm, så har det vært for dårlig kjøling. Så lenge det ikke var en boxed CPU brukt med den medfølgende vifta, har trådstarter nok et problem.

For dårlig kjøling = feilaktig bruk = ingen garanti.

Lenke til kommentar

Sånn svindel som gjør at eg må betala flere tusen ekstra i forsikring hvert år :thumbdown:

Lenke til kommentar
Overoppheting er ikke en feil ved CPUen. Hvis CPUen har blitt for varm, så har det vært for dårlig kjøling. Så lenge det ikke var en boxed CPU brukt med den medfølgende vifta, har trådstarter nok et problem.

:yes:

men dem kan jo ikke bevise om du har brukt en boxed kjøler eller ei?

Lenke til kommentar

Står ikke det på kviteringen da?

Lenke til kommentar

Står ikke det på kviteringen da?

jo, det må no gjere det...

Lenke til kommentar

Til JOppe:

Temperaturen i kassa eller har mye å si.

Hvis det er 30 grader i kassa, blåser man 30 grader varm luft på kjøleribben.

Er det 40 grader i kassa, er det 10 grader ekstra.

Kjøling er mere enn _bare_ CPU kjøleren.

En annen ting er at masse pasta (tjukt lag) hemmer kjølingen.

Et syltynt lag gir optimal varmeovergang mellom CPU og kjøleribbe.

Edit: Spesifiserte hvem jeg svarte til.

Endret av snole
Lenke til kommentar
Temperaturen i kassa eller har mye å si.

Hvis det er 30 grader i kassa, blåser man 30 grader varm luft på kjøleribben.

Er det 40 grader i kassa, er det 10 grader ekstra.

Kjøling er mere enn _bare_ CPU kjøleren.

En annen ting er at masse pasta (tjukt lag) hemmer kjølingen.

Et syltynt lag gir optimal varmeovergang mellom CPU og kjøleribbe.

Jeg mener å huske at garantien til AMD dekker det meste unntatt fysisk ødelagt core.

Lenke til kommentar

magnum44:

Jeg svarte bare på JOppe's sprøsmål på hvorfor hans CPU blir så varm.

Forøvrig er det ingen garanti på OEM CPU's fra AMD, mens på Boxed CPU's er det 3 års garanti.

Se her kontra her.

Uansett garanti eller ikke, har man i norge kjøpsloven.

Den gir deg reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...