Gå til innhold

Overklokke Xp2800+, men hva med minnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt klart mye kjappere å kjøre med CPU på 400 og Minne på 333 enn begge på 333.

 

Går ut fra at du har lest en del innlegg om at minne og cpu bør kjøres synkront for å få maks hastighet, noe som er sterkt overvurdert, og i dette tilfellet helt feil.

 

Du vil få bedre ytelse med 400/400 enn 400/333, men 333/333 gir deg lavere ytelse.

 

Møkkaforklaring, men det begynner å bli leggetid så hjernen fungerer ikke helt.

Lenke til kommentar

Om jeg har testet? Selvfølgelig har jeg det.

 

Kjører han CPU på 11x200 så får han XP3200+ hastighet med minnet på 333MHz.

 

Kjører han originalt (11x166) XP2500+ kjører han synkront med minnet. Tror du virkelig at den løsningen er raskere enn førstnevnte? I så tilfelle så kan jeg oppklare at det er helt feil.

 

Hvis du leser posten på forumet du linker til en gang til så vil du også se at han prøver å kjøre minnet på høyere hastighet enn cpu, ikke omvendt.

Endret av Falconer
Lenke til kommentar

Oppklaring:

 

Async

CPU 166

Mem 400

3dmark 15758

QuakeIII Arena 358 FPS

 

Sync

CPU 166

Mem 333

3dmark 16113

QuakeIII Arena 378 FPS

 

 

Årsak : Man innfører latency's/forsinkelser i overføringen i chipsettet cpu/minne.

 

Tror nok man får bedre minne båndbredde ytelse med f.eks 186/372 sync enn 200/333 async .

dvs overklokke minnet med slakkere timings og sync med cpu .

 

 

 

Klipp fra Pcstats som testet :

In the last little while we've gotten a few comments on our memory testing methods. Mainly, some out there seem to think that we should run the memory frequency async on the nForce2 platforms (faster then the FSB) so we can run the memory at their "native" speed. It's funny how quickly people forget, it's common knowledge that nForce2 performs best when the FSB and memory are running at the same speed. Here are a few numbers for those disbelievers out there. ;-)

 

Keeping the memory timings the same (2-2-2-5) and running 3DMark2001SE, at 166/333 (sync) we score 16113 while at 166/400 (async) we get just 15758. A loss of around 400 points despite the availability of more bandwidth to the system. Wait, there's more! With Quake III Arena, in its fastest mode the system running 166/333 (sync) gets 378.3 fps while 166/400 (async) gets 358.2 fps.

 

We here at PCStats always test for best performance and we will continue running our memory in sync with the FSB as long as we're using a nForce2 testing platform.

 

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1388

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Oppklaring:

 

Async

CPU 166

Mem 400

3dmark 15758

QuakeIII Arena 358 FPS

 

Sync

CPU 166

Mem 333

3dmark 16113

QuakeIII Arena 378 FPS

Jeg prøver igjen. Vi snakker ikke om å kjøre minnet raskere enn CPU, men å kjøre CPU på raskere hastighet enn minnet, noe som selvfølgelig vil gi bedre ytelse enn CPU på standard hastighet, selv om minnet ikke lenger kjøres synkront.

 

Trådstarter spør om han bør kjøre CPU på 11x166 og minne på 333, eller om han får bedre ytelse ved å kjøre CPU på 11x200 og minne på 333.

Endret av Falconer
Lenke til kommentar

Tja vi er vel blinde og døve flere her .

 

Man kan jo kjøre samme hastighet på cpu ved å bruke høyere multiplier

og matchende fsb til minne også .

 

F.eks 184fsb x 12 Multiplier ~ 2200mhz

Da får man minnet synkront med litt overklokk av det .

 

Evt. 166fsb x 13 Multiplier ~2200mhz og minnet sync på 333mhz .

 

Men da må man seff ha en ulåst Barton ..

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

altså mulighetene er:

 

FSB:200

MP: 11

 

 

ellers kan jeg jo ta

FSB: 176

MP: 12,5

 

 

jeg vet ikke hva som er best, eller om minnet vil takle det..

 

 

Jeg vil gjerne unngå flaskehalser, sammtidig som å unngå at CPU smelter, og uten og fikle med spenning..

Lenke til kommentar

200/11 er helt klart å foretrekke. FSB bør være så høy som mulig, og minnet bør helst klare å holde følge. :)

Men du skrev i det første innlegget at du ikke hadde noen problemer med å klokke prosessoren til 200/11. Hva slags hastighet kjørte minnet på da?

Lenke til kommentar

Man må alltid regne med å fikle med spenning

når man kjører enten cpu eller minne over deres standard spesifikasjon .

(Er en del av gamet ved overklokking det )

 

Og det er helt ufarlig så lenge man er klar over limitsene .

 

 

...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Falconer: Du nevnte ingenting om multiplier. Med samme multiplier er selvfølgelig saken en annen.

 

Det du, trådstarter, bør gjøre er å prøve å klokke minnet. Sett minnespenningen til 2,8v og sjekk hva brikkene dine greier. 180 burde iallfall ikke være noe problem.

 

Men, er CPU-en din ulåst? Da er det ikke noe problem.

Endret av EnD.R.E.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...