WildEye Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Heisann alle sammen... Jeg har lenge gått med planer om å lage en hjemmekino pc som passer inn i surround anlegget mitt. Gikk til anskaffelse av en shuttle boks, men denne bråker alt for mye har jeg funnet ut, så da jeg så det utrolige prosjektet til DrSpawn, bestemte jeg meg får å ta'n helt ut og modde meg en egen boks. På forhånd takk til DrSpawn for svar på de spørsmålene jeg har hatt så langt! Inspirert av beQuiet har jeg også tenkt å prøve å gjøre boksen min vifteløs. Vi får se om jeg får dette til Dette er min første mod, så all kritikk / ris / ros er meget velkommen! Jeg har sittet litt med tegninger osv (på papir foreløpig - har ikke scanner, men kan ta noen bilder dersom noen er interesert) og da dele kom fra diverse nett butikker i forrige uke begynte det virkelig å ta form. Skuffelsen var stor da jeg fant ut at det ikke går ann å plasere riser kortet fra VIA innover mot hovedkortet. HAdde kjøpt en PCI hever i tillegg slik at riser kortet ble hevet over onboard pcmcia/cf delen og tv-kortet ville da ligge over hovedkortet. Skal komme tilbake til bilder av dette. Da jeg ikke eier el-kunskaper i det heletatt gikk jeg for en mini powersupply løsning fra linitx.com på 90watt. Denne kom med ekstern powerboks og norsk! nett ledning. Specs: * EPIA-MII 12000 hovedkort (innebygd 1,2GHz VIA Nehemiah C5P) * 90watt powersupply (fra linitx.com) * CF-IDE adapter - dobbel som kan ta både en master og en slave (fra linitx.com) * Slotin dvdspiller (fra linitx.com) * 512mb ram (kanskje 1gb) * Hauppauge PVR350 video/tv kort * Egenbygd kabinett. * Spacere og skruer fra ELFA. Har også vært en tur på Clas Ohlson og handlet noe verktøy, to test aluminiumsplater, dremmel startsett, pleksi plater til testing. Har etterhvert funnet ut at jeg ikke har de beste dremmel skillsene (har knekt ca 15 kutteskiver allerede (3 hull stort-medium-lite) Over til arbeidet så langt: Begynte å merke opp festehullene til hovedkortet. Etter å ha borret opp hullene viste det seg at jeg hadde merket feil, så de passet ikke i det heletatt. - Runde 2. Ny merking, denne gangen merket jeg ett hull, passet til kortet og merket neste hull... osv til alle 12 hullene var oppmerket/borret. Statusbilde etter oppboring, med testplassering av delene. Powersupply kortet i forgrunnen. Så begynte arbeidet med bakplata. Først målte jeg opp hvor det skulle kuttes. Dremmelskillsene mine på prøve for første gang! og det er ikke ett pent syn. Etter en god del kutte skiver (ca 15 stk) ble resultatet slik: Deretter var det rett over på TVkort utgangene: (Glemte desverre å ta bilde av opptegningen, men resultatet ble etterhvert "greit") Men først måtte bakplata på tvkortet rettes ut, er ikke helt hundre prosent, men det skal utbedres... Og strømkontakten: Til slutt denne gang et bilde av CF kort slotten koblet til korrekt IDE kanal. Stuff that needs doing: - Bestilling av kjøleribber - Bestille resten av Alu-platene og vinkel skinner (sansynligvis må jeg ha en ny bunnplate, som er litt tykkere, men kanskje jeg kan redde den ved å kutte "luftehull" der hvor skruehullene sitter) - Fikse heatsinken til brikkene - innkjøp av LCD skjerm (cpu status, winamp info etc) - innkjøp av dioder - innkjøp av knapper Utstyr som mangler: - CF kort (micro driven på bildene tilhører kameraet mitt) - RAM til hovedkortet. - Diverse kontakter og ledninger - XPlite lisens som skal brukes på CF ide "disken". Trenger hjelp til følgende. På hovedkortet sitter det uttak til LPT port (trenger denne til lcd skjermen). Men det fulgte ikke med noen kontakt / ledning. Noen som vet hvor man kan skaffe en sånn (er ikke veldig keen på å lodde rett på hovedkortet! Kontakten ser ut som en vanlig jumper bro / ide kabel uttak men litt mindre. Knapper - noen som har noen tips angående startkabler etc til hovedkortet. Har ikke noen gamle kabinetter jeg kan stjele fra... Mer info senere. Budsjettet er litt skrapt akkurat nå, men det kommer sikkert flere oppdateringer før neste lønning! Utrolig morro så langt i allefall... Lenke til kommentar
Tabaqui Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Kult at flere prøver seg på sånne prosjekt. Lykke til. Kommer til å følge med her. Hvis du har kjøpt dremel ripoff på clas og bruker de kappeskivene som følger med der knekker disse mange ganger lettere enn orginalskiver. Ikke nødvendigvis du som har "dårlige dremel skills". Lenke til kommentar
1234567890qwertyuio Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Enda en.. JIPPI!!! Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 KULT dette kan bli bra skal følge med på dette prosjektet har du noen skisse over hvordan du har tenkt det skal se ut tilslutt? Lenke til kommentar
WildEye Skrevet 25. april 2004 Forfatter Del Skrevet 25. april 2004 (endret) Kult at flere prøver seg på sånne prosjekt. Lykke til. Kommer til å følge med her. Hvis du har kjøpt dremel ripoff på clas og bruker de kappeskivene som følger med der knekker disse mange ganger lettere enn orginalskiver. Ikke nødvendigvis du som har "dårlige dremel skills". Har kjøpt dremmel ripoff settet ja, men det er en orginal dremmel maskin (10K-33K rpm). Har også maskin-stativ og slange-penn settet slik at det er lettere å jobbe med den. Har ett fåtall dremel orginal kutte skiver. Skal teste disse neste gang. Endret 25. april 2004 av WildEye Lenke til kommentar
Tabaqui Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Ikke legg så mye press på når du kutter ta deg god tid og gjerne jobb deg gjennom platen i flere omganger. Da slites ikke skivene så fort, og knekker skjeldnere. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Prøv heller å låne deg en stikksag! Skjønner ikke hva all fuzzen om Dremel egentlig er! Dremel er fin til sliping og kapping av skruer og sånn, men til saging er det ganske mye enklere med en SAG. Tips to: Bruk rødsprit som kjølevæske når du sager/borer. Blir mye bedre resultat da! Lenke til kommentar
WildEye Skrevet 25. april 2004 Forfatter Del Skrevet 25. april 2004 Prøv heller å låne deg en stikksag! Skjønner ikke hva all fuzzen om Dremel egentlig er! Dremel er fin til sliping og kapping av skruer og sånn, men til saging er det ganske mye enklere med en SAG. Tips to: Bruk rødsprit som kjølevæske når du sager/borer. Blir mye bedre resultat da! Skal se om jeg har noe rødsprit liggende. - er det ikke fare for antennelse da? Platene blir ganske varme etter en omgang med dremmel. Jeg er kanskje litt for iherdig med kuttingen, merker at det går litt bedre etterhvert. Lenke til kommentar
AutoExec Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Prøv heller å låne deg en stikksag! Skjønner ikke hva all fuzzen om Dremel egentlig er! Dremel er fin til sliping og kapping av skruer og sånn, men til saging er det ganske mye enklere med en SAG. Tips to: Bruk rødsprit som kjølevæske når du sager/borer. Blir mye bedre resultat da! Skal se om jeg har noe rødsprit liggende. - er det ikke fare for antennelse da? Platene blir ganske varme etter en omgang med dremmel. Jeg er kanskje litt for iherdig med kuttingen, merker at det går litt bedre etterhvert. det blir nok ikke SÅ varmt med stikksag.. med dremel er det kanskje fare for at det gnistrer litt! men som sagt så er stikksag med metallbla vel så bra til veldig mye av arbeidet som gjøres her på forumet som dremel.. dessuten slipper du å skifte blad hele tiden Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Dette blir bra *følge med* Lenke til kommentar
Bamse_ Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Dette kan bli stilig det! Bra at flere tør å prøve seg på slike prosjekter! Angående knapper så fant jo DrSpawn sine knapper på IKEA om jeg ikke husker helt feil! Så går jo ann å ta seg noen turer på sånne butikker også om du har mulighet! Lykke til! Lenke til kommentar
Novec Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Stikksak med fint/middels treblad funker genialt til alu. Det går mye fortere og blir ikke så varmt, og det blir ikke så mye mer filejobb til slutt. Mitt beste tips :-) Lenke til kommentar
John-Arne Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Dette blir bra! Stå på videre... Lenke til kommentar
Ceaucescu Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Må bare føye meg i rekken og si at dette høres spennende ut, og lykke til videre. Lenke til kommentar
MaJuice Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 For power knapper og sånt kan du jo bare kjøpe et lian li ledkit hos microplex Led Kit Jeg har selv brukt stikksag med treblad til å kutte alu, det går veldig fint, litt vanskelig om du skal kutte buer, men det blir ikke ille Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Denne kommer til å bra tror jeg stå på, kanskje blir den like bra som BeQuiet Lenke til kommentar
Timur Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Kan bli bra det her Men jeg lurte på om den CPU vifta skal være der?, i såfall vør du kanskje ha noen form for viftestyring? Eller er selve vifta ganske stille? Lenke til kommentar
F-r-e-d-r-i-k Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Utstyr som mangler:- CF kort (micro driven på bildene tilhører kameraet mitt) - RAM til hovedkortet. - Diverse kontakter og ledninger - XPlite lisens som skal brukes på CF ide "disken". Et slikt kort ville passe perfekt for deg: De har det på komplett til 1.750,- kr og jeg mener at det er det kortet som gir flest MB per krone, pluss at den går 4200rpm. Link. Btw. Nice jobbing, bare synd med den HK-plata... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå