eab Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Det med at bilen "alltid står i gir" og derfor bruker mer bensin i nedoverbakker stemmer ikke. Har man bil med forgasser og manuell girkasse vil den bruke mer bensin i nedoverbakke enn en bil med innsprøytning, uavhengig av girkasse altså. Grunnen er at forgassermotorer suger bensin gjennom forgasseren og ved motorbremsing og kjøring i nedoverbakke vil turtallet være over tomgang og det vil suges inn mer bensin (selv om det ikke er ønskelig eller nødvendig). Har man da innsprøytning (av den elektriske sorten helst) registrerer hjernen i bilen at det ikke blir gitt gass og bilen bremser på motoren. Da vil hjernen regulere det slik at bensintilførselen stopper og dermed bruker bilen mindre bensin i nedoverbakkene. Riktig at biler med automatgir somregel ikke har like mange gir å velge blandt. Nye (euro/japse) biler har autokasser med fler enn 4 gir, men på litt mer eldre modeller er det 3 (spesielt gamle amerikanske) og 4 gir. Det fører da til at turtallet vil være større, pga forskjellig utveksling, og da vil motoren bruke mer bensin. til gjengjeld vil kanskje en bil med automatgir klare rundt 70 i første gir, 140 i andre osv. Sluring er en annen ting. For å dempe sluringen og bensinforbruket finnes det mange fikse ideer. Overdrive og lockup er noen av de. Overdrive sier seg selv, det er et gir med utveksling lavere enn 1:1. Lockup er at girkassen rett og slett låses (null sluring mellom motor og aksling) slik at aksling går rundt sammen med motoren. Dette funker nødvendigvis bare i de høyeste girene. Regner med det var mye uklart der og hvis det fører til fler spørsmål enn det svarte på må jeg bare beklage og dere får spørre mer Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Biler med automat veier mere enn tilsvarende med manuell, i tillegg er det større effektstap i drivverket, som gjør at den bruker mere for å beholde samme ressurser. (Dårlig forklart) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå