knutby Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 (endret) Noen som vet hvor mye en Ford fiesta 1986 modell bruker pr mil? Må dere ha mere info så si fra, kan ikke mye om bil jeg Edit: 1.1 motor. Endret 25. april 2004 av Loffelur Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Motorstørrelse er vel greit å vite, men det er jo en relativt liten og lett bil så jeg vil tippe på at det ligger på maks 0,7-0,8 Lenke til kommentar
Fordxr4x4 Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 hm m sierraen min går på minimum rundt 1 liter på mila hvis du kjører veldig pent Lenke til kommentar
Fordxr4x4 Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 et lurt tips er å fylle tanken helt full. så kjører du f.eks 10 mil eller noe( dete r samma faen hvor langt du kjører egentlig). så fyller du tanken helt full igjen da tar du antall liter du fylte på sist til den ble helt full og deler på antall mil \kilometer du har kjørt siden du fylte sist. f.eks har du kjørt 10 mil og brukt 16 liter bensin 16/10 blir det 1.6 l p åmila men dette vil jo såklart avhenge om du kjøer langt \kort \gris osv:) men prøv å kjøre vanlig og ikke gi på som faen ut av lyskryssa og sånn så blir det mer nøyaktig regnestykke Lenke til kommentar
Dimm Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 min mercedes 230E (2,3i) bruker +/- 1.3 på mila ved ren (hard) bykjøring på landeveien bruker den ca 0.8 Lenke til kommentar
slimer Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 har en bmw 316I '96 Bykjøring uten alt for mye spurting osv ca 0,8, om vinteren 0,9 kjørte den til gøteborg og tilbake og den brukte ca 0,67 ikke verst syns jeg:) Lenke til kommentar
eab Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 for å ta en bil du kan sammenligne med den feistaen. Min 83 ascona med 1,3liters motor på 60hk, forgasser (med manuell choke) bruker i snitt 0,8 liter på mye kaldkjøring, småkjøring og kjøring med choke på. Da har jeg ikke kjørt særlig pent heller. På snill langkjøring vil jeg tippe endel under 0.8 ja. Nede mot 0.5 er du heldig Lenke til kommentar
knutby Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 Da sier vi 0.5 siden jeg bruker minimalt med choke og kjører altid i så høyt gir jeg kan. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Kan nok gå det ja. Har en '76 Taunus 1,6L med automatchoke. På bykjøring ligger den på rundt litern på mila, og 0,69 på langkjøring. Og det er ikke spes snill kjøring. Lenke til kommentar
knutby Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 Hva mener dere bil "entusiaster" er snill kjøring da? 180' istedet for 360'? Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Jeg kan prøve å gi deg et svar ihvertfall. Noe av det jeg liker best, er å kjenne skyvet fra motoren under fullt pådrag. Farten har ingenting å si. Som nevnt tidligere i tråden, litt ekstra gass ut av lyskryss opp til fartsgrensen, eller evt. gi litt ekstra gass ut av svinger, slik at du kommer tidligere opp i 80. Det er ikke snakk om grisekjøring, men rett og slett utnytte den bilen en har. Dersom du derimot begrenser gasspådraget i bakker, svinger osv. går forbruket drastisk ned. Det er mye lettere å øke snittforbruket på en bil enn å senke det. Corren min nå bruker 1,5 på "entusiast-kjøring" og 0,8 på langkjøring. Det ansees vel som normale tall for de fleste biltyper. Størrelse på felg/dekk, fangere osv spiller også inn på forbruket. Lenke til kommentar
PeNtA Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Siden jeg ikke kan no spess om bil så kanskje noen gidder å forklare meg hvorfor biler bruker mye mindre bensin når de kjører fort? Eller.. ja.. ca. ? og ikke le! for det erke pent! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 tenk deg trøsykkel. Du bruker mindre energi om du sykler 2 mil i passe fart i passe høyt gir enn om du tråkker som fa$¤# i 1ste gir i 2 mil. Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 tenk deg trøsykkel. Du bruker mindre energi om du sykler 2 mil i passe fart i passe høyt gir enn om du tråkker som fa$¤# i 1ste gir i 2 mil. Det blir vel litt feil, siden det blir da også snakk om aerobt og anaerobt arbeid... Men du har rett, dersom man sykler i så høyt gir som mulig uten at det blir tungt, bruker man mindre energi enn om man skulle ha trådd som faen i et lavere gir eller å ha stått på som f i et høyere gir. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Har en Sierra 2,3 (V6) -84 Manu i boka står det 0,7L pr.mil ved 130km/t (3000rpm) i 5 gir. Synest å huske jeg leste det i ei bok jeg fant i bilen. Brudern sin Scorpio 2,0 (V4) -86 Auto bruker mer. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Biler med automatkasser bruker ofte mer bensin en biler med manuellt gir. Lenke til kommentar
Dimm Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 lurer på HVORFOR en bil med automat bruker mere suppe enn en med manuellkasse, har enda ikke fårr en bra forklaring på det Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 lurer på HVORFOR en bil med automat bruker mere suppe enn en med manuellkasse, har enda ikke fårr en bra forklaring på det suppe faktisk.. Uten å vere den spesielt store vitenskapsmannen meiner eg at det må noke med at en automatgirbil alltid "står i gir"....altså...den bruker også bensin i nedoverbakke...noke manuellgirkassebiler ikkje bruker...eller bruker lite av... nei seriøst...aner ikkje.....men teorien var der iallefall... *filosofere videre for meg sjøl* Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 En god del sluring med automat da... Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 lurer på HVORFOR en bil med automat bruker mere suppe enn en med manuellkasse, har enda ikke fårr en bra forklaring på det Automatkasser har ofte "bare" 3 eller 4 gir, og vil ofte kjøre med større turtall enn manuelle kasser som oftest har 5 gir (og 6 gir). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå