Gå til innhold

Stabil PSU?

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg en ny PSU (Fortron 400W). Jeg hadde regnet med at maskinen ville bli litt mer stabil ved overklokking med denne PSU'n, men det viste seg å være feil.

Den gamle PSU'n jeg hadde var en "no name" 300W, men den hadde en 12V spenning på U=12,05, mens -12V spenningen lå på -11,95 eller noe.

Det jeg syns er rart er at verdiene her spriker så mye, den klarer liksom ikke å jobbe seg opp mot +12V ( se bildet). Er det noe galt med PSU'n min, burde jeg sende den tilbake og få en ny, eventuelt bytte den med en MIST 480W ??

Det som skjer er at jeg ikke klarer å klokke CPU'n lenger enn XP3200+, alt utover det blir den vedlig ustabil (heller ikke helt stabil på XP3200+, bruker veldig lang tid på å boote ). Dette var ikke tilfelle med min gamle PSU, der kunne jeg klokke CPU'n min opp til 2300MHz (stabilt).

Det er ikke aktualt å gå tlbake til min gamle PSU i og med at den støyer så fælt.

Noe som har noen gode tips?

Her er info av målinger med EVEREST fra PC'n min:

Sensor egenskaper

Sensor type Winbond W83627HF

Sensor tilgang ISA 290h

Hovedkort Abit NF7 Series

Temperaturer

Hovedkort 29 °C (84 °F)

CPU 45 °C (113 °F)

Maxtor 6Y120P0 19 °C (66 °F)

Kjøle vifter

CPU 3154 RPM

Kabinett 2206 RPM

Spennings verdier

CPU kjerne 1.73 V

+3.3 V 3.33 V

+5 V 5.03 V

+12 V 11.73 V

-12 V -11.95 V

-5 V -5.10 V

+5 V Hvilemodus 4.92 V

VBAT batteri 3.58 V

DIMM 2.66 V

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, du sier at den var stabil. Men hva mener du mine målinger er? Er de stabile? Hva slags verdier har dere andre med samme kvalitet av PSU?? For denne skal jo ha en ganske høy kvalitet i forhold til andre merker, eller hva?

Lenke til kommentar

Du mase om spenningen er stabil eller ikke, men gir bare ett tall. 11,73 Volt. Så ja, du har dønn stabil volt på 11,73.

Men den er litt lav. Men innenfor +-5% (11.4 til 12,6volt) som er kravet. Og det er vel ingen hemlighet at en sterk 12volt KAN gi en bedre overklokking.

- Spenningen kan du egentlig bare se bort ifra. Så vidt jeg vet brukes disse kun på noen spesielle HK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...