Gå til innhold

Det piper fra min CPU når den jobber!!!!


ratrune

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, jeg tuller ikke. Det piper når CPUen jobber. Har testet dette og det er ikke harddisken som piper.

Kjørte nettopp PCMark 2002 med cpu benchmark og det var konstant piping.

 

Når jeg har Windows Oppgavebehandling oppe, kan jeg se at når cpuen jobber, piper det og når den ikke jobber er det stille.

Kan garantere at det kommer lyd fra cpuen når den jobber!

 

Men jeg vet fortsatt ikke hva jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar

Quote:


Har blitt høyere og den er der hele tiden når cpuen jobber.


Jobbet en gang på en Compaq med en pentium II. Der virket det som om cpu-viften var temperaturregulert (gjetning), og hver gang en tung prosess kunne man høre at viften begynte å gå raskere. Det kunne jo være det samme med din maskin og at viften bare trenger litt olje? Ellers så kan du jo prøve en annen prosessor for å se om det faktisk er prosessoren som piper, eller det heller er spenningsregulatorene på hovedkortet som er de skyldige...

 

Quote:


Hva skal jeg gjøre?


1.Hørselvern. 2.Gå ut i solen og kos deg. 3.Kjøp ny maskin.

Lenke til kommentar

Det er noe i forbindelse med cpuen ihvertfall.

Viften er det ikke for det har jeg prøvd, har stanset den manuelt, pipingen er der fremdeles.

Det er ingen høy lyd, men en utrolig irriterende lyd. Funderer på å kjøpe meg et Chieftec kabinett og dempe lydene litt.

 

Har en helt ny Seagate Barracuda IV 60 disk og den er det ikke mye lyd i.

 

Skal se på det, ta av vifta kanskje og sette den på igjen. Vifta og cpuen er ganske nye, fra jaunar.

 

Hva er normal temperatur for en 950 celeron som er litt klokket?

 

Med hvilket program kan jeg sjekke tempen?

 

[ Denne Melding var redigert av: ratrune på 2002-04-04 20:11 ]

Lenke til kommentar

Hei

Jeg tipper att det er en liten høyttaler på hovedkortet som lyden kommer ut i fra. Denne lille høytaleren begynner å pipe hvis tempraturen på CPUen kommer over en vis grense som kan stilles inn i BIOS. Normalt tror jeg den er satt til 60 gr C.

Siden du har overklokket kan det henda att du har oversteget denne tenmpen.

vanligvis pleier ikke det å være noe noe temp.problem på en Intel Celeron, men hvis viftenkjøleribben er feil montert eller er velldig lite effektiv kan tempraturen bli for høy når du har klokket opp litt. Jeg fåreslår att du tar å klokker ned igjen å ser om den iriterende lyden forsvinner. Hva er tempen på CPUen?

 

Mvh

Morten Dahl

Lenke til kommentar

Du får skrive en e-mail til Intel og spørre hvorfor CPUen piper :smile:

 

Tror det er som en annen nevnte en god ide å ta ut CPU, kjøler etc og sette den inn igjen. Piping fra CPU er fysisk umulig siden det ikke er noe som kan avgi støy... med mindre du har en spesi kjølepasta mellom CPU og kjøler som koker hver gang den belastes :smile:

 

Du har disconnected PC-speakeren? Den kan vel kanskje pipe. Vifter på skjermkort kan også lage lyder, vifte på chipsett har du antageligvis ikke. Hva med CD-ROM? Plextoren min har faktisk egen vifte som lager noe lyd.

Lenke til kommentar

Har hatt samme problemet (tror jeg)! Det hørtes ut som en konstant piping når maskinen jobbet hardt, og så peip det i takt med scroll-hjulet når jeg bladde nedover på sider!Hørtes ut som det kom fra CPU, men dette blei borte når jeg skiftet kassa (Les større psu!!) Det var denne som laget pipelyden!!

 

Jeg har en AMD XP 1600+@1800+

 

Skiftet fra 235w til 350 w psu!!

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg ekspertise til å si noe som helst om dette, men det driter jeg i :grin: Har også opplevd piping fra brikker i maskiner. Noe som har forsvunnet ved bytting av psu feks. Så hvis det sliter med å levere strøm kan det oppstå ekle lyder. Horfra vet ikke jeg, men har vel med uheldige frekvenser å gjøre. eller kan være en snelle eller no lignende som har blitt "gamal"

Lenke til kommentar

Quote:


FunC skrev (2002-04-04 23:13):

Nå har ikke jeg ekspertise til å si noe som helst om dette, men det driter jeg i
:grin:
Har også opplevd piping fra brikker i maskiner. Noe som har forsvunnet ved bytting av psu feks. Så hvis det sliter med å levere strøm kan det oppstå ekle lyder. Horfra vet ikke jeg, men har vel med uheldige frekvenser å gjøre. eller kan være en snelle eller no lignende som har blitt "gamal"


 

Det er garantert ikke brikkene som lager lyd. Men du er ikke på noe. Ved hard belasting kan spoler som har løse viklinger beynne å lage rare lyder. Det var nok noen løse vilkinger i psu'et ditt som "forsvant" når du fikk deg nytt. Det at CPU piper når den jobber kommer nok av at man da får nok belastning på på disse spolene i PSU til at de begynner å lage lyd.

Lenke til kommentar

det kan være Strømforsyningen for når en Svitsjet strøm forsyning blir kortsluttet eller overbelstet lager den pipelyder! har du en parabol boks, så prøv og kortslutt ingangen til parabol antenne. er det cirka sammelyd så. bytt ut stømforsyninga i PC'en din.

 

NB: dette er ikke Farlig å Gjøre!

Lenke til kommentar

Det KAN være at CPU'en din lager lyd, men ikke fysisk selv. Det integrerte lydkortet på HK kan være følsomt for spenninger, og da kan det komme en pipelyd ut fra den innebygde høyttaleren i kabinettet ditt. Det samme kan skje med vanlige lydkort, og man kan da høre pip og lyder fra eksterne høyttalere koblet til maskinen.

 

Prøv å koble ut høyttaleren til kabinettet, og se om lyden forsvinner da.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-05 03:13, cosmic skrev:

Det er trolig psu'n, ikke skriv noen melding til

Intel da blir du årets julebord vits


 

gledesdreper, dessuten får helt sikker både AMD og Intel rarere tilbakemeldinger enn piping fra CPU :smile: Jeg kan liksom bare tenke meg til historier om CPUer som eksploderer, hopper ut av seg selv etc etc.

Lenke til kommentar

Jeg vet fortsatt ikke 100% hva denne lyden kommer av, men jeg har funnet ut at den ikke er tilstede når jeg kjører windows2000, bare når jeg kjører winxp.

Jeg har et gammelt kabinett og har lurt på å kjøpe meg et nytt, kanskje dette kan hjelpe?

 

Hvilket kabinett er best og mest stillegående med rom for mange dingsebomser som vifter, tre-fire dvd-rommer, brennere, hardisker og slikt?

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt over så er også jeg temmelig sikker på at det er PSU som gir i fra seg lyden når strømforbruket i CPU øker. Er den høyfrekvent nok så vil du få problemer med å lokalisere eksakt hvor den kommer fra. Har hatt samme problemet på en maskin der viklingene i PSU hadde løsnet og vibrerte i samme frekvens som den switchet. Litt klarlakk løste det problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...