Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vond girkasse


fondus

Anbefalte innlegg

Saken er den at den er veldig vond å få i gir. går greit å få i fra 1. til 2. og fra 2. til 3 og oppover. går også greit å få den fra 4. til 3. men når man skal ta den fra 3. til 2 så går det nesten ikke, skal man ha den fra 2. til 1. må man nesten stoppe bilen.

 

Hva kan gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er en gammel bil så er det nesten sikkert at det er dårlige synchroringer som Opus nevner. De klarer ikke å få tanhjulene til å gå med samme hastighet og du klarer derfor ikke å få bilen i gir pga ulik hastighet på tannhjulene som skal kobles sammen.

 

Den lettvinte løsningen er å gi litt gass idet du holder clutchen inne og skal gire ned slik at du "hjelper" girkassa å synkronisere tannhjulene.

Lenke til kommentar

Jeg har drivi og lett etter plasser man kan fylle på olje, men finner ingen. Hvor sitter som regel påfyllingshullet? (På toppen av girkassen sier seg antageligvis selv ;) )

 

fra 2. til 1. blir ikke mye brukt nei, men hvis jeg f.eks kjører sakte i en oppoverbakke hender det at jeg må gire ned for å ikke kvele/presse, men fra 3. til andre girer man jo en del...

Endret av fondus
Lenke til kommentar
Jeg har drivi og lett etter plasser man kan fylle på olje, men finner ingen. Hvor sitter som regel påfyllingshullet? (På toppen av girkassen sier seg antageligvis selv ;) )

 

Hvor den sitter på din bil vet jeg ikke, men ofte sitter pluggen på siden av kassen.

Endret av Opus
Lenke til kommentar

Tror ikke at alle synkroniseringsringene er utslitt.

 

Minner mer om lekkasje fra motor eller gear som er kommet på lamellplata, olje funker som lim og gjør at koblingen ikke løser skikkelig ut.

 

Hvis bilen er treg å få i 1.gear fra stillestående, og reversen skraper, er det koblingen som er problemet, hvis ikke er det nok synk.ringene.

 

Et triks for å få en smidigere gearkasse er å bruke automatgearolje, men IKKE på forhjulsdrevne biler fordi differensialen går i samme oljen, men hadde jeg hatt en kasse med problemer hadde jeg prøvd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...