fondus Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Saken er den at den er veldig vond å få i gir. går greit å få i fra 1. til 2. og fra 2. til 3 og oppover. går også greit å få den fra 4. til 3. men når man skal ta den fra 3. til 2 så går det nesten ikke, skal man ha den fra 2. til 1. må man nesten stoppe bilen. Hva kan gjøres? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Kan det være sperre mellom 1 og 2 gir? Det kan være slitt syncro-ring, slitte eller tørre foringer i overføringene. Kan også være en slitt sjaltegaffel. Sikkert flere ting som også kan være årsaken. Lenke til kommentar
eab Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Hvis det er en gammel bil så er det nesten sikkert at det er dårlige synchroringer som Opus nevner. De klarer ikke å få tanhjulene til å gå med samme hastighet og du klarer derfor ikke å få bilen i gir pga ulik hastighet på tannhjulene som skal kobles sammen. Den lettvinte løsningen er å gi litt gass idet du holder clutchen inne og skal gire ned slik at du "hjelper" girkassa å synkronisere tannhjulene. Lenke til kommentar
fondus Skrevet 25. april 2004 Forfatter Del Skrevet 25. april 2004 Det er ikke noen lås mellom gira, fungerte fint før. Noe for en amatør å bytte synkro-ring, pakninger å foringer eller? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Det er ikke noen lås mellom gira, fungerte fint før. Noe for en amatør å bytte synkro-ring, pakninger å foringer eller? Foringer/pakninger, ja. Synchro-ringer, nei. Lenke til kommentar
eab Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Sjekk også om det er nok olje i girkassen hvis du har mulighet. Det kan hende det hjelper å få litt mer olje til smøring. NB: IKKE vanlig motorolje! Lenke til kommentar
Fordxr4x4 Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 hvorfor skal du ha bilen i 1 gir mens du kjører da hvis du ikke nesten står stille???? Lenke til kommentar
fondus Skrevet 26. april 2004 Forfatter Del Skrevet 26. april 2004 (endret) Jeg har drivi og lett etter plasser man kan fylle på olje, men finner ingen. Hvor sitter som regel påfyllingshullet? (På toppen av girkassen sier seg antageligvis selv ) fra 2. til 1. blir ikke mye brukt nei, men hvis jeg f.eks kjører sakte i en oppoverbakke hender det at jeg må gire ned for å ikke kvele/presse, men fra 3. til andre girer man jo en del... Endret 26. april 2004 av fondus Lenke til kommentar
Opus Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 (endret) Jeg har drivi og lett etter plasser man kan fylle på olje, men finner ingen. Hvor sitter som regel påfyllingshullet? (På toppen av girkassen sier seg antageligvis selv ) Hvor den sitter på din bil vet jeg ikke, men ofte sitter pluggen på siden av kassen. Endret 26. april 2004 av Opus Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Tror ikke at alle synkroniseringsringene er utslitt. Minner mer om lekkasje fra motor eller gear som er kommet på lamellplata, olje funker som lim og gjør at koblingen ikke løser skikkelig ut. Hvis bilen er treg å få i 1.gear fra stillestående, og reversen skraper, er det koblingen som er problemet, hvis ikke er det nok synk.ringene. Et triks for å få en smidigere gearkasse er å bruke automatgearolje, men IKKE på forhjulsdrevne biler fordi differensialen går i samme oljen, men hadde jeg hatt en kasse med problemer hadde jeg prøvd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå