Gå til innhold

22000 kr klar til bruk

Anbefalte innlegg

hey! jeg skal ha meg ny pc men er ikke helt konge på hvilken deler jeg skal kjøpe!

hadde vært hyggeli visst noen av dere kunne gi meg noen forslag.. og ja jeg har 22000 kroner klar til bruk.. skal ikke ha skjerm eller tastatatur eller noe slikt bare MASKIN!!! MONSTER MASKIN! :devil:

Forresten vil gjerne ha AMD

skal brukes til spill/film/redigering/bilde

Endret av martey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU: AMD Athlon 64 FX-53

HK: Asus SK8V

Ram: Corsair TWINX1024RE-3200LL 1024MB ECC

GFX-kort: Asus Radeon 9800XT 256MB

HDD: Western Digital Raptor 74GB S-ATA 8MB cache 10000RPM

DVD-brenner: Plextor DVD-brenner IDE PX-708A

Kabinett m/PSU: Chieftec Dragon Medium Tower

Floppy: Sony Diskettstasjon 3,5"

Tastatur/mus: Microsoft IntelliMouse Explorer 4.0 og Logitech Internet Navigator Keyboard SE

Du får kanskje noe lite plass med denne HDDen men det holder vel i starten, eller så kan du jo bytte den ut mot denne.

Totale pris: 21 988,-

EDIT: Glemte at du ikke skulle ha tastatur og "eller noe slikt"- men satt det nå opp, så kan du velge hva du gjør selv. Velkommen til forumet, martey.

Endret av Zaeira
Lenke til kommentar
CPU: AMD Athlon 64 FX-53

HK: Asus SK8V

Ram: Corsair TWINX1024RE-3200LL 1024MB ECC

GFX-kort: Asus Radeon 9800XT 256MB

HDD: Western Digital Raptor 74GB S-ATA 8MB cache 10000RPM

DVD-brenner: Plextor DVD-brenner IDE PX-708A

Kabinett m/PSU: Chieftec Dragon Medium Tower

Floppy: Sony Diskettstasjon 3,5"

Tastatur/mus: Microsoft IntelliMouse Explorer 4.0 og Logitech Internet Navigator Keyboard SE

Du får kanskje noe lite plass med denne HDDen men det holder vel i starten, eller så kan du jo bytte den ut mot denne.

Totale pris: 21 988,-

EDIT: Glemte at du ikke skulle ha tastatur og "eller noe slikt"- men satt det nå opp, så kan du velge hva du gjør selv. Velkommen til forumet, martey.

Er vel litt penger ut av vinduet å satse på en fx-53? :) Da ville jeg heller valgt en A64 3200 eller 3400. Masse penger spart. FX-53's ytelse står ikke i stil med prisen. Ville heller brukt penger på mere diskplass og en bra lcd skjerm

Lenke til kommentar

Det er faktisk på grensen til sløsing det der ja. Var jeg deg ville jeg gjort følgende:

- Dropp FX-53 til fordel for A64 3200+

- Du kan da droppe minne med ECC/REG støtte og sparer noen kroner på det

- Du kan også da droppe et socket 940 basert hovedkort og gå for de noe mer rimelige basert på Socket 754

- Dropp Radeon 9800XT til fordel for Radeon 9800 Pro

Da får du e fin pott som du kan benytte til senere oppgraderinger.

Lykke til :)

EDIT: men for all del - det er dine penger. Og hvis du på død og liv vil bruke 22000 kr. på ny PC så er oppsettet til Zaeira meget bra!

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar

Kan jo hende det ikke egentlig er hans penger og at han kjøper så rått utstyr som han kan, fordi han ikke har mulighet til å oppgradere på en stund :roll:

Uansett så kan jeg ikke si at jeg er misfornøyd med oppsettet mitt, omtrent det Zaeira satte opp, men vent til de nye grafikkortene fra Nvidia og ATi kommer hvertfall.

Endret av eckmann
Lenke til kommentar

Ikke kjøp PC akkurat nå i dette øyeblikk. Hørt dette før? Ja, men sånn jeg ser det nå er det litt dumt å gjøre det nå som det ikke bare kommer nye grafikkort fra begge de to kongene innen noen få uker, men også fordi både AMD og Intel slipper sine nye socketer (T og 939) nå om veldig kort tid.

Min far skal ha seg en ny maskin nå, og han skal også i likhet med deg ha det råeste som er. Heh, nå spiller ikke han, men jeg har to småsøsken som gjør det, i tillegg til at jeg selvsagt ikke kan klare å la være å bruke monsteret han nå skal ha seg :)

Til forskjell fra deg skal han også ha ny skjerm, tastatur og mus.

Lenke til kommentar
Det er faktisk på grensen til sløsing det der ja. Var jeg deg ville jeg gjort følgende:

- Dropp FX-53 til fordel for A64 3200+

- Du kan da droppe minne med ECC/REG støtte og sparer noen kroner på det

- Du kan også da droppe et socket 940 basert hovedkort og gå for de noe mer rimelige basert på Socket 754

- Dropp Radeon 9800XT til fordel for Radeon 9800 Pro

Da får du e fin pott som du kan benytte til senere oppgraderinger.

Lykke til :)

EDIT: men for all del - det er dine penger. Og hvis du på død og liv vil bruke 22000 kr. på ny PC så er oppsettet til Zaeira meget bra!

:yes:

Lenke til kommentar
På en Athlon 64 FX er det misbruk å bruke en WD Raptor. Da vil jeg heller legge til dette:

Adaptec SCSI-kontroller

Passende SCSI-disk

Jeg har selv denne harddisken, og den er et unikum. Med denne kontrolleren kan du også legge til enda en disk av samme type og kjøre RAID 0. En total kompromisstløs løsning.

Tja, jeg er ikke så sikker på at det er mye bedre se bare her:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...5vs740gd&page=1

"If we're looking at just the hard disks alone, the Seagate Cheetah X15.3 is clearly the more impressive of the two models. Despite increasing competition from Western Digital, the Cheetah X15.3 retains it's dominance of the high-performance personal storage market. With faster spindle speeds and lower access / seek times, the Cheetah can indeed push some very impressive benchmark numbers. Nevertheless, in day to day usage, we did not find the Cheetah to be that much faster compared to the Raptor.

The Raptor is an impressive disk in its own right. Faster and quieter than its predecessor, the Raptor mixes mature 10K RPM technology with a new Serial ATA/150 interface. The Raptor 74GB is about the same price as a 74GB 10K RPM SCSI disk, but without the added cost of a SCSI controller, the Raptor is much more attractive to gamers and workstation users. The Raptor’s transfer rates on average are about 15% slower compared to the Cheetah X15.3, but the Raptor still dominates over the landscape of 7,200 RPM drives on the market. For everyday tasks, the Raptor “feels” like a high-end SCSI disk, and performs like one as well."

Lenke til kommentar

Ja, det er det absolutt råeste man kan få kjøpt men også det minst prisgunstige. Jeg foreslår heller denne prosessoren som kan brukes med det samme hovedkortet og som yter omtrent like bra men til en mye bedre pris:

AMD Opteron 146, 2.0 GHz, 1way Socket 940, 1 MB cache, BOXED 2850,-

XT? Er ikke et Radeon 9800Pro nesten like raskt da, men til under halve prisen som f.eks:

PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB DDR AGP, ATI 9800PRO, DVI-I, TV-Out, Retail 2049,-

Jeg synes dette settet er mye bedre:

Logitech Cordless Desktop MX Bluetooth (Norsk) USB/PS2, tastatur/mus, Retail 1411,-

Ellers så det helt topp ut! :thumbup:

Gjør som de andre foreslo her, og bruk pengene du sparer her på å kjøpe en snadder LCD-skjerm heller :yes:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

kjøp AMD64 xp3400 Boxed Ca 4000kr

Nforce 250 hk ca 1500kr ,

1stk.74gb ca 2000kr,

WD 250gb S-ata ca 2000kr,

1024mb PMI PC3500 2-3-3-7 ca 3000kr,

velg deg et fint kabinett på microplex eller lignende ca 1000kr

GOD PSU 550watt antec eller levicom ca 1000kr eller et annet kvalitets merke, bare ikke velg Q-Tec...

Geforce 6800 ultra eller et Ati Radeon X800/880XT når de kommer. da får du en HELT VANVITTIG bra maskin.

priser hentet fra NetShop.no

alt i alt, ca 20'000kr

Endret av Troy Henrik
Lenke til kommentar

XT?  Er ikke et Radeon 9800Pro nesten like raskt da, men til under halve prisen som f.eks:

PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB DDR AGP, ATI 9800PRO, DVI-I, TV-Out, Retail 2049,-

Så absolutt, men når han satte opp et budsjett på kr 22 000, så tok jeg det beste jeg kunne få. Men er helt enig med deg at 9800 PRO er et smartere og mer økonomisk valg.

Ser bedre ut, japp. Men har hatt dårlig erfaring med cordless desktops før, derfor valgte jeg det jeg gjorde. Men så skal det sies at min erfaring med trådløst desktop var for 2 år siden. Det har nok blitt kraftig forbedret.

Endret av Zaeira
Lenke til kommentar
Hei, har laget en liten handlevogn her som kan være en liten inspirasjon.

Havner på opp mot 18.000, så kan du bruke de evt. kronene til gode på andre ting.
Litt kabler, tomme DVD plater, evt. en ekstra skjerm til videoredigering er plasser å putte pengene på.

Har prioritert god lagringsplass (video) og moderat støynivå.

Har satt opp en 120Gb systemdisk på vanlig IDE kontroller, og 4 160Gb disker på S-ATA kontrolleren. Disse kan evt. kjøres i RAID hvis ønskelig.

Har valgt et 9800Pro Ultimate edition skjermkort for mindre støy der, du får det også i en XT utgave til mye mere penger hvis ønskelig.

Ellers 12X Plextor DVD-brenner, dedikert cd-brenner, kvalitets lydkort med mange inn og utganger, intern kortleser og ellers det vanlige av hovedkort, prosessor og minne.
Putter greiene inn i et Antec Sonata som ser greit ut og er ganske stille.

Kan se handlevogn her: [url="http://produkt.hardware.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=198"]http://produkt.hardware.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=198[/url]

Happy Shopping!

Hilsen Nettulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...