Gå til innhold

AMD 64, ber om kommentarer til oppsett

Anbefalte innlegg

Hei.

Har satt opp en maskin som primært skal brukes til spill, noe film/bilderedigering samt noe filmtitting. Fint om dere gir tilbakemelding hva som ikke er greit med dette oppsettet, og hva som bør gjøres for å få det bedre.

Jeg skal ikke overklokke.

Prisen bør ikke havne på mye mer enn 20 000.

Det eneste jeg har bestemt meg for er forøvrig plattform og skjerm.

Asus K8V SE DELUXE Hovedkort Socket 754 K8T800, ATA/SATA, GbLAN, ATX, Raid

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

Chieftec BX Tower m/dør Sort Kabinett m/360W BX-03B-B-B P4 / AMD

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

Maxtor DiamondMax Plus 9 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB DDR AGP, ATI 9800PRO, DVI-I, TV-Out

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern

Logitech OEM Premium Opt. Desktop Black USB/PS2 tastatur/trådløs optisk mus

Eizo 19" LCD FlexScan L767K TCO-99 Sort med VGA, DVI-D inngang og høyttalere

NEC DVD-brenner IDE ND-2500A, Bulk Sort DVD+R/+RW og DVD-R/-RW

På forhånd takk.

Endret av Futelva
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og du kan ikke vurdere 19-tommer LCD om du skal bruke den mest til spill. da må du ett hakk ned til 17-tommer, eller kanskje ett hakk opp til 20-tommer Eizo L885 (12000kr).

En LCD på 17-tommer har så og si samme størrelse på bildet som en CRT 19-tommer.

Så sats heller på 17-tommer LCD og kjøp heller 3200+/3400+ Cpu med 1mb Cache for mellom legget på skjermene.

Lenke til kommentar
Hvorfor fungere ikke en 19 tommer LCD til spill?

Vel en 19" er grei på spill, men spiller man mye og er litt kresen, bør man se på en 17" eller 20"+! Er ikke du en hardcore gamer som bare liker å spill (og ikke bare tenker best grafikk) kjøp gjerne en 19" :thumbup:

Edit; her står det litt mer: Link

Endret av stigen1
Lenke til kommentar
Hei.

Har satt opp en maskin som primært skal brukes til spill, noe film/bilderedigering samt noe filmtitting.

Hei! Oppsettet ditt ser bra ut, men jeg har et par innsigelser:

Ved videoredigering er det en fordel å ha to (gjerne tre) fysiske disker. Én disk som du kjører OS og videoredigerings-programvare fra, og én der du legger kildefiler for video. Så kan du legge kildefiler for lyd (kommentarspor, musikk) på systemdisken. I og med du har et budsjett på 20.000 (!!) så skulle du ha mulighet til å "presse inn dette".

Er forøvrig enig med de som anbefaler 17" LCD i stedet for 19" LCD. (Se testene her på hardware.no...)

(Dersom du kjøper en høykvalitets 19" CRT (gir deg i realiteten 18"), sparer du mye penger.)

Lenke til kommentar

CPU: AMD Athlon 64 3400+ - 3.895,-

HK: Abit KV8-MAX3 - 1.395,-

Ram: Corsair XMS TWINX PRO3200LL 1024MB - 3.395,-

Kabinett m/PSU: Chieftec Matrix Medium Tower - 796,-

HDD: Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM - 1.395,-

GFX-kort: PowerColor Radeon 9800 PRO - 2.049,-

Floppy: Sony Diskettstasjon 3,5" - 137,-

Tastatur/mus: Logitech OEM Cordless Desktop - 546,-

DVD-brenner: Plextor DVD-brenner IDE PX-708A - 1.637,-

Skjerm: Samsung 17" LCD Syncmaster 173T - 4.750,-

Total sum: 20 045,-

Var det beste oppsettet jeg klarte å sette opp til 20 000.

Endret av Zaeira
Lenke til kommentar

Takk for gode og raske svar.

Har modifisert mitt utgangspunkt til dette>

Asus K8V SE DELUXE Hovedkort Socket 754 K8T800, ATA/SATA, GbLAN, ATX, Raid

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

Chieftec BX Tower m/dør Sort Kabinett m/360W BX-03B-B-B P4 / AMD

Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200LL DIMMs

Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB DDR AGP, ATI 9800PRO, DVI-I, TV-Out, Retail

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern

Logitech OEM Premium Opt. Desktop Black USB/PS2 tastatur/trådløs optisk mus,bulk

NEC DVD-brenner IDE ND-2500A, Bulk Sort DVD+R/+RW og DVD-R/-RW

Eizo 17" LCD FlexScan L550K TCO-99 Sort med VGA og DVI-D inngang

Er det noe jeg ikke har tenkt over s[ si i fra...

Lenke til kommentar

Et par ting.

Kjøp gjerne S-ATA disker, men vær obs på at du da må ha laget den disketten som inneholder driveren for S-ATA kontrolleren, før du installerer Windows.

Og, nå er jeg usikker på hva prisforskjellen er på 64-3000 og 64-3200, men forskjellen er iallfall ganske vesentlig, 1MB cache gjør ganske mye forskjell, mot 512kb som 3000+ har.

Og sist, kjøp heller en Samsung 172X skjerm. Dette er den siste av Samsungs 17" og skal vistnok være bedre enn 173T som ble kåret til beste 17" kjøp her på hw.no, i tillegg så ser den helt vanvittig rå ut. Den koster ikke mer enn et par hundringser mer enn 173T, og tar seg absolutt mye mye bedre ut.

Og en liten sak til, trådløs optisk mus er ikke noe å anbefale, men men... fungere sikkert greit for deg, men per dags dato har ikke de gutta som mekker mus fikset en trådløs løsning som klarer samme flyten som en trådmus. Nye Logitech MX510 er en oppgradert trådversjon som skal kunne sende enda mer info gjennom tråden, enn sine trådbrødre. Bare et tips..

-Chief-

Endret av Chief
Lenke til kommentar
Og en liten sak til, trådløs optisk mus er ikke noe å anbefale, men men... fungere sikkert greit for deg, men per dags dato har ikke de gutta som mekker mus fikset en trådløs løsning som klarer samme flyten som en trådmus. Nye Logitech MX510 er en oppgradert trådversjon som skal kunne sende enda mer info gjennom tråden, enn sine trådbrødre. Bare et tips..

-Chief-

Hvor i alle verdens gårsdager har du det fra? Jeg har både optisk trådmus og optisk trådløs (henholdsvis Microsoft IntelliMouse Explorer 2.0 og 4.0) og 4.0 flyter minst like godt som 2.0.. :roll:

Til trådstarter: det andre oppsettet ditt så bra ut, men er enig med hilram, kjøp heller en 80gb-disk til os-disk og kjøp en 200gb til diverse bruk :thumbs:

Lykke til

Lenke til kommentar

-Chief-

Hvor i alle verdens gårsdager har du det fra? Jeg har både optisk trådmus og optisk trådløs (henholdsvis Microsoft IntelliMouse Explorer 2.0 og 4.0) og 4.0 flyter minst like godt som 2.0.. :roll:

Til trådstarter: det andre oppsettet ditt så bra ut, men er enig med hilram, kjøp heller en 80gb-disk til os-disk og kjøp en 200gb til diverse bruk :thumbs:

Lykke til

Du får lete litt så finner du nok mye opplysninger angående optiske mus. Alle tester jeg har lest til nå klager over at det ikke er den samme flyten med en trådløs mus som med en trådmus. Sammenligner du en IE 4.0 med en IE 2.0 så er det selvsagt samme flyten, men test med to identiske mus, en med trå, og en uten, da er det nok forskjeller.

Har ikke testet IE 4.0 trådløs, men mitt argument var i hovedsak basert på det trådstarter skulle kjøpe, og det var en Logitech trådløs mus. Jeg har den beste Logitech trådløse musa på jobb, og den er skikkelig dårlig. Her hjemme har jeg en IE 3.0 med trå, og den er helt kanonbra. Bytter ikke den før jeg finner noe som er enda bedre. Mulig MX510 fra Logitech er bedre, eller IE 4.0 med trå.

-Chief-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...