Gå til innhold

Server-PC i soverommet...


Anbefalte innlegg

Endelig skulle det bli noe av pappa's gamle PC-deler som bare lå i kjelleren og hadde "støvoppsamler" til yrke :thumbup: Jeg hadde bestemt meg for å sette den opp som en server-PC i soverommet - derfor måtte den være så lydløs som mulig, og jeg hadde bestemt meg for å sette en klar pengegrense ved 1500 kr eks. frakt, derfor bør den helst være så billig som mulig. I tillegg har jeg hørt at noen deler er mer stabile en andre... :D

[b][color=gray]Her er delene jeg har:[/color][/b] :roll:
[b].:[/b] Gammel Intel Celeron 400 mhz prossesor
[b].:[/b] Hovedkort for gammel Intel Celeron og SDRAM med AGP-port
[b].:[/b] 50 x 50 mm Cooler Master CPU vifte (ingen info om dB), og 50 x 50 mm kjøleribbe med feste for gammel Celeron prosessor
[b].:[/b] Floppy Stasjon
[b].:[/b] 17" skjerm
[b].:[/b] Tastatur og mus
[b].:[/b] Gammelt lydkort
[b].:[/b] Nvidia RivaTNT 16 mb u/vifte

[b][color=gray]Her er delene jeg tenkte jeg kunne kjøpe:[/color][/b] :roll:
[b].:[/b] Aopen Case Midi ATX Tower 300W USB 2.0 Silent PSU, [b]682 kr[/b] - PSdata
[b].:[/b] LG CD-ROM 52X ATAPI Black, [b]136 kr[/b] - PSdata
[b].:[/b] Apacer Memory 64MB SDRAM PC-100, [b]234 kr[/b] - PSdata
[b].:[/b] Primecooler vifte, 4m³/time, 19 dB(A), 40 x 40, [b]69 kr[/b] - Microplex
[b].:[/b] Samsung Harddisk 80.0GB IDE 5400RPM UDMA-133 3.5" Noise Guard, [b]583 kr[/b] - PSdata

[b].:[/b] Total sum - [b]1704 kr[/b] :cry:

:w00t: Som dere ser er alt dette litt for dyrt, så jeg vil gjerne motta noen tips om hva jeg ikke trenger, trenger osv ;) I tillegg vil jeg ha tips om hvilket operativsystem som skal brukes, men jeg vil helst prøve å unngå Linux (jeg vet dette er veldig stabilt, men men...) på grunn av alle vanskelige commands i konsoller og terminaler :thumbdown: Jeg har tenkt litt på Windows NT og Windows 2003, siden jeg tenkte å sette opp en liten Counter-Strike server, og jeg tenkte også på å sette opp en BNC server :thumbup: Bare kom med kommentarer og forslag...

[b]PS: DETTE SKAL IKKE VÆRE EN TRÅD FOR OS-KRIGER![/b] Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Celeron, uff og uff :scared:

 

Jeg tviler på du får noe windows basert server til å kjøre i nærheten til å kunne kalles tilfredsstillende. Nå har jeg ikke sett hva ms anbefaler for windows server 2003, men noe sier meg at det er en del over 400 mhz med 64 mb minne ,-)

 

Ikke for å starte noen OS-krig. Eller for å argumentere for hva som er bedre enn det andre, så vil jeg, med ditt utgangspunkt satse på ett-eller-annet som er linux/unix basert :thumbs:

 

Men du kan jo alltids prøve å kjøre win2k3 server på den maskinen, det kunne kanskje være en morsom opplevelse?

 

Uansett, lykke til ;)

Lenke til kommentar

Windows 2003 Server fungerer nok heller dårlig på alt under 128MB RAM og det fungerer nok ikke tilfredsstillende før den får 256-512MB. Vurdert å legge linux på den?

 

Edit:

Så nå at du hadde tenkt å unngå linux..

Uansett, å lære seg å bruke linux er nok ingen dum idé. Og det er ikke så vanskelig som noen skal ha det til.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Joda, ser at win2k3 egentlig ikke krever mer enn 133 mhz. MEN, jeg kan tenke meg at det går utrolig seint. Det er jo ingenting i veien med å spille far cry på en 133mhz heller skulle jeg tro, det tar vel bare litt legre tid? :cool:

 

Det er ofte forskjell på hva som er teoretisk mulig, og hva som er praktisk mulig.

Lenke til kommentar

Du kan jo f.eks droppe et så dyrt kabinett? Og heller skaffe deg et gammelt kabinett? Det er jo trossalt kun psu og cpu vifte som skal støye her, og muligens en hd, om du ikke har en som er stille, og om du skal ha en stillegående pc, så ville jeg kastet cooler master viftene til He%&/¤ ;) Min erfaring er iallefall at de bråker ganske mye.

 

Ellers så vil jeg anbefale deg å kjøre debian, det er veldig lettfattelig for serverbruk. Jeg har iallefall ingen problemer med det, og jeg er ikke en som er så veldig flink .

Lenke til kommentar

Som allerede nevnt ville jeg skaffet et gammelt kabinett og heller brukt de ekstra pengene på mere ram.

 

Når det gjelder OS, så kan du garantert glemme Windows Server 2003. Det koster fort kr. 3000,- eller mer! Noe som sprenger budsjettet ditt...

Legg heller inn en Linux distro, som er helt gratis! ;)

Endret av Solaris
Lenke til kommentar

Du får sikkert noen tips her :

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=229439

 

Vil anbefale MIST PSU... det er så vidt jeg kan høre den. Er rapportert som mer stillegående enn AOpen stillegående PSU. Mange PSU'er er kun støysvake når kabinettet er kjølig, og blir bråkebøtter når maskinen har stått på litt. En Enermax PSU jeg hadde, skulle være så lydløs, men den støyet mest på maskinen min etter få minutter. MIST PSU'en er så vidt hørbar selv om maskinen har stått på i flere døgn.

 

Ellers er Seagate disker fremfor f.eks Western Digital en klar forbedring. Strikkoppheng er heller ingen uting. Og hvis den kun skal brukes som server, kan du kanskje investere i en 5200RPM disk fremfor 7200RPM. Du får sikkert noen slike billig rundt omkring.

 

Men les tråden jeg linket til over her. Er om ett vellykket støydempingsprosjekt jeg hadde for litt siden.

Lenke til kommentar

Vil tro at winNt vil funke helt greit... Den kjørte jo på pentium1 m/32Mb o.l. Så den bør ha nok kraft igjen til å gjøre det du vil....

Og jeg har faktisk hatt win200 på en pII 233 (som egentlig kjørte 115MHz pga. strømsparingsfunksjon i laptopen). Og det funka helt greit... Litt mer minne er å anbefale... Prøv å finne noe brukt e.l. du får nok tak i en 128mb brikke (evt et par 64) får de samme penga som en 63mb koster nytt...

 

CD-spilleren kan du også droppe. For hvis du kan jo bruke evtl cd-spiller i hovedmaskinenen din over nettverk evt. koble inn harddisken der og kopiere alt som trengs...

 

Og ja hvis du har en ATX kabinett fra før så er det det bare å sette inn en ny strømmforsyning og evt. en viftekontroll, så sparer du en del på det...

Lenke til kommentar

Jeg kjører Slackware på min 350mhz box. Går som en kule, men den kjører ikke X eller noe sånt "Fancy shit". Bare DHCPd, Samba, Apache som ikke har noen hits. Grei box for jeg er ikke noe über i linux, så da har jeg en box jeg kan eksprimentere med. Det neste som står på planen er BIND9 og squid...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...