superodd2 Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Men nå idag som 'alle' har TV kunne vel kanskje like gjerne NRk vært finansiert over skatteseddelen - det må da gå bort en god del penger i administrering/oppfølgling av innbetalinger o.l. Det hadde også tatt bort noe av urettferdigheten som mange føler med tanke på at det koster det samme enten man bor alene eller er en stor husstand. Ved en slik ordning vil også politikerne bli "tvinget" til å se på størelsen på beløpet NRK skal ha til rådighet, via statsbudsjettet! Denne ordningen ville også fordele kostnaden bedre, skatt betaler du uansett, du slipper å få krav fra NRK! Selv må jeg nok si meg heller skuffet over NRK sine programmer, her er rom for forbedringer!!! Problemet bli da at NRK må smiske med politikerne som har makt til å bestemme beløpene som skal overføres. Da kan vi risikere at NRK bare blir reklame for de som til enhver tid har den politiske makten. NRK må være politisk uavhengig. Lenke til kommentar
am3k Skrevet 27. april 2004 Forfatter Del Skrevet 27. april 2004 (endret) Med det programutvalget NRK har i dag kan ikke lisensen forsvares. Enig NRK bør være uavhengig både politisk og økonomisk. Folk trenger uavhengig informasjon enten de vil ha det eller ikke. Jeg vil ikke bo i en nasjon der 99% av befolkningen er uvitende idioter. (Det er nok med 90%, som det er i dag.) Er litt usikker på hvor du vil med dette. Mener du at alle som ikke ser på NRK er uvitende idioter? Jeg er riktignok til en viss grad enig med deg om at vi kan trenge noen som kommer med uavhengig informasjon, men om NRK lever opp til dette pr. idag er jeg usikker på. Endret 27. april 2004 av am3k Lenke til kommentar
superodd2 Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 NRK bør være uavhengig både politisk og økonomisk. Folk trenger uavhengig informasjon enten de vil ha det eller ikke. Jeg vil ikke bo i en nasjon der 99% av befolkningen er uvitende idioter. (Det er nok med 90%, som det er i dag.) Er litt usikker på hvor du vil med dette. Mener du at alle som ikke ser på NRK er uvitende idioter? Jeg er riktignok til en viss grad enig med deg om at vi kan trenge noen som kommer med uavhengig informasjon, men om NRK lever opp til dette pr. idag er jeg usikker på. NRK lever ikke opp til dette, men det er fordi de er kåte på å tilfredstille flertallet. De er opptatt med å konkurrere med reklamekanalene, noe de ikke trenger da de likevel er sikret inntektene sine. Lenke til kommentar
am3k Skrevet 27. april 2004 Forfatter Del Skrevet 27. april 2004 Problemet bli da at NRK må smiske med politikerne som har makt til å bestemme beløpene som skal overføres. Da kan vi risikere at NRK bare blir reklame for de som til enhver tid har den politiske makten. NRK må være politisk uavhengig. Mener da at politisk reklame er ulovlig? Har ikke FrP prøvd denne loven? Eventuel reklame vil da bli ulovlig! NRK smisker jo den dag i dag, hvert år, om å øke lisensen. I den grad vil nok ikke deres smisking endres i noen større grad. En slik ordning ville nok bli fordelaktig siden NRK til en viss grad uansett kan holdes reklamefri, de vil nok klare seg med sponsorer. Vi vil bli kvitt disse irriterende regningene, og NRK vil måtte produsere bedre programmer. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 NRK bør være uavhengig både politisk og økonomisk. Folk trenger uavhengig informasjon enten de vil ha det eller ikke. Jeg vil ikke bo i en nasjon der 99% av befolkningen er uvitende idioter. (Det er nok med 90%, som det er i dag.) Er litt usikker på hvor du vil med dette. Mener du at alle som ikke ser på NRK er uvitende idioter? Jeg er riktignok til en viss grad enig med deg om at vi kan trenge noen som kommer med uavhengig informasjon, men om NRK lever opp til dette pr. idag er jeg usikker på. Med internett er informasjonstilgangen såpass god at man vanskelig kan drive med desinformasjon og propaganda uten at folk reagerer. (i Norge og vestlige land, Kina og Saudi-Arabia f.ek. sliter litt, men også der klarer de å skaffe det de trenger av info) Både NRK og TV2 er flinke på utenriksnyheter og gir etter min mening et korrekt nyhetsutvalg. Når det gjelder innenriks er NRK noe bedre enn TV2. Om det nå skulle være tvil over om NRK er politisk uavhengig, så har de ihvertfall en hovedmotstander (TV2) som er det. Fin balanse egentlig. To store kanaler: den en er økonomisk uavhengig den andre politisk. Lenke til kommentar
superodd2 Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Politisk reklame er ikke det jeg tenker på, men måten nyheter vinkles og hvilke nyheter som prioriteres, har mye å si for hvordan folks meninger og interesser formes. Lenke til kommentar
am3k Skrevet 27. april 2004 Forfatter Del Skrevet 27. april 2004 Politisk reklame er ikke det jeg tenker på, men måten nyheter vinkles og hvilke nyheter som prioriteres, har mye å si for hvordan folks meninger og interesser formes. Ved en slik favorittisering ville de tape seere, og muligens få en del andre reagsjoner. Lenke til kommentar
Lucifer 666 Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Synes lisensen bør slettes jeg. Helt idiotisk at en må abbonere på noe en kansje ikke vil ha, om en bare skal ha tv for å se video/dvd. Finnes jo eksempler på folk som bor på plasser der de ikke får inn NRK, men må betale lisens uansett. Skaffer da den personen seg parabol får han alikevell ikke sett NRK før han betaler enda merl til et satelitt-selskap. Lenke til kommentar
am3k Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 Synes lisensen bør slettes jeg. Helt idiotisk at en må abbonere på noe en kansje ikke vil ha, om en bare skal ha tv for å se video/dvd. Er enig med deg i at i lisensen kan fjernes. Men viss en tar sitasjonen du fremstiller med at en bare kjøper TV for å se video/dvd kan en plombere/fjerne tuneren og sende en bekreftelse til NRK om dette. En vil du slippe avgiften. Finnes jo eksempler på folk som bor på plasser der de ikke får inn NRK, men må betale lisens uansett. Skaffer da den personen seg parabol får han alikevell ikke sett NRK før han betaler enda merl til et satelitt-selskap. Igjenn et eksempel på at vi betaler for et produkt vi ikke får, ønsker osv. Men loven sier at du betaler for tv mottaker/tuner delen, ikke for NRK selv om det er de som får pengene Kunne like godt dele disse med TV2 som en også kan få inn på den samme mottakeren. Eller de får kunne si det som det er vi betaler abonement til NRK! HVA MED EN FOLKEAKSJON MOT LISENSEN? Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 HVA MED EN FOLKEAKSJON MOT LISENSEN? Hva med..neh.. landet trenger en kanal som ikke bare sender kommerse amerikanske serier. Og dette er like viktig som mange ting vi betaler for gjennom skatten.. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 skal du ikke begynne å irritere deg over skatten du betaler med det samme? Du bruker da ikke sykehus / bibliotek / pensjon / arbeidsledighetstrygd / proteser / o.s.v du... hvorfor skal DU betale noe som du ikke bruker? Helt ape.. Nettopp. Denne tråden er tydeligvis latterlig full av "fjortisser" som absolutt ikke aner hva det vil si å bo og delta i et samfunn. Hva med å tenke litt utover deres eget lille gutterom for engangs skyld. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Nettopp.Denne tråden er tydeligvis latterlig full av "fjortisser" som absolutt ikke aner hva det vil si å bo og delta i et samfunn. Hva med å tenke litt utover deres eget lille gutterom for engangs skyld. Har litt det samme inntrykket. Dessverre er det også endel voksne som er veldig flinke til å tenke på "meg og mine penger". Noen av dem er tydligvis gammel nok til å ha eget hus og betale lisens. Lenke til kommentar
megavolt Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 (endret) Har litt problemer med å tro de som sier de aldri ser på nrk og at alt som går/har gått der suger ... Hva med Team Antonsen, Ut i vår hage, Åpen Post, Lille Lørdag, Borettslaget, Autofil, Nytt på nytt, Brødrene Dahl, Slå på ring, OJ - en utstrakt hånd, KLM osv... Er virkelig alt dette så sugent ? Endret 28. april 2004 av megavolt Lenke til kommentar
am3k Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 (endret) Nettopp.Denne tråden er tydeligvis latterlig full av "fjortisser" som absolutt ikke aner hva det vil si å bo og delta i et samfunn. Hva med å tenke litt utover deres eget lille gutterom for engangs skyld. Jeg betaler dessverre lisens, har også barn, samboer og egen leil. Er enig i at noen, gjelder generelt for forum, ikke tenker spessielt igjennom hva de kommer med. Har ikke problemer med at noen slenger ut en "usaklig" kommentar, men ikke når det er det eneste de kan bidra med. Har litt problemer med å tro de som sier de aldri ser på nrk og at alt som går/har gått der suger ... Hva med Team Antonsen, Ut i vår hage, Åpen Post, Lille Lørdag, Borettslaget, Autofil, Nytt på nytt, Brødrene Dahl, Slå på ring, OJ - en utstrakt hånd, KLM osv... Er virkelig alt dette så sugent ? Jeg ser _utrolig_ lite på NRK, da må det ikke finnes noe på de andre kanalene jeg har og jeg finner ikke en film i min lille samling (200+ DVD filmer) som jeg vil se. Av programmene du lister opp har jeg ikke sett på: Team Antonsen, Ut i vår hage, Åpen Post, Lille Lørdag, Borettslaget Vet om/har sett et par prog: Autofil, Brødrene Dahl, Slå på ring, OJ - en utstrakt hånd, KLM Det eneste jeg pleier å følge med på er: Nytt på nytt og Beat for Beat Disse programmene klarer jeg meg fint uten. Jeg sier ikke at vi skal fjerne kanalen, bare at det må opprettes et alternativ der en kan velge å _ikke_ motta kanalen og dermed ikke betale abonement/lisens for denne. Hva tror du en som sitter med NRK hadde sagt hadde han mottat regning for abonement på Viasat? (en smule abstrakt, men dog...) Jeg har ingen ting imot at du eller andre for den del vil se NRK, men hvorfor skal jeg betale for noe du vil se? Kunne sikkert klart deg med kabel-tv uten den ekstra NRK lisens t.d., du kunne da valgt om du ville ha kabel tv eller om du ville ha NRK. Hva ville du valgt? Endret 28. april 2004 av am3k Lenke til kommentar
am3k Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 Har idag mottat svar fra NRK. I brevform! MERK: Jeg "signerte" med navn i email, ga som du/dere kan lese ikke opp noe lisensnr. eller lignende, ei heller adresse eller andre opplysninger. Uansett brevet dumpet inn i postkassen idag. KRINGKASTINGSAVGIFT Vi viser til ditt brev mottat 26.04.2004 der du ønsker å si opp din lisens. I følge foreskrifter om fjernsynsmottakere §1, skal alle som har fjernsyns- eller videomottaker betale kringkastingsavgift. Avgiften påvirkes ikke av lokale seerforhold, hvolke kanaler man har tilgang til eller hvilke program en velger å se på. Vårt krav om kringkastingsavgift opprettholdes derfor, og ny giro vil bli sendt til deg. Med hilsen NORSK RIKSKRINGKASTING AS K. Larsen (sign) Saksbehandler På baksiden er loven gjengitt. Jeg har tildligere tatt til meg kritken om at jeg nok kunne gjort en bedre jobb med mail/brev, men at de skal tolke det til at jeg vil si opp min lisens og sende meg ny giro?? Jaja betalingsfrist for giroen jeg har er ennå noen dager til. Det hele har et preg av standardisering, standard brev som sendes ut (sikkert etter at de fikk protester fra de som ikke fikk inn NRK2). Når de først tar seg bryet med å spore meg opp, finne min adresse. Kan de da iallefall gi et forsøk til svar... Det er bare å prøve igjenn. For de som er interessert i svaret fra "det store ting": Vi takker for innspillet og kan bare kommentere det slik at et flertall i Stortinget har bestemt at eiere av fjernsyn i Norge skal betale lisens som kreves inn og brukes av NRK. Vennlig hilsen Torodd Noreng Stortingets informasjonshjørne Her finner du "Forskrifter om fjernsynsmottakere": http://www.lovdata.no/for/sf/kk/kk-19801023-8798.html Les også NRKs lisens sider på: http://www.nrk.no/lisens Her kan du se hvor mye penger de håver inn osv. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Dersom du har råd til TV så er den lisenses pytt pytt.... bedre å betalet litt i året og ha NRK enn å ikkje betale og sitte der med TV2 24\7 (for dei som ikkje får inn anre kanalar) Hvis du kjøper en TV på elkjøp til 2000,-, så er det surt å måtte betale 2000+ i året får se på den, det blir dyrt i lengden. varer den i 10 år så koster den deg 22000,- Lenke til kommentar
OeO Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 (endret) Å sammenligne NRK med skoler og sykehus blir helt feil. Hvis jeg derimot kan kutte en del kroner av min fremtidige skatt (bare betalt 25 kr hittil) ved å se reklame på sykehuset, er det greit for meg. Å si at NRK ikke burde sende det flertallet ønsker er også helt feil, vi lever i et demokrati hvor flertallet bestemmer, og hvis flertallet vil ha amerikanske såpeserier burde de få det. Ser inget problem med å avskaffe lisensen til NRK, så de må tenke nytt og sette rammebetingelser for at skal fortsatte kunne bruke distrubisjonssystemet. Forøvrig syns jeg TV2 er en mye bedre kanal enn NRK, ikke bare har de et programutvalg som treffer meg mye bedre, men de har også relativt lite reklame. Det koster vel ikke mer enn 3000 kr pr år å få 25 kanaler digitalt fra upc, noe som er en liten prisforskjell fra 2000 kr for NRK1 og 2. EDIT: INFO FRA UPC Analog: Grunnpakken koster kr 141,- per måned og har 13 kanaler eksklusiv NRK1, NRK2, informasjonskanalen og lokal TV. Digital: Digital Basic koster 258,- per måned og har 25 kanaler eksklusiv NRK1, NRK2, informasjonskanalen og lokal TV. Burde ikke vi forbrukere ha valget? Burde ikke vi kunne frasi oss en tjeneste fra staten som ikke er livsnødvendig (og i min mening ikke nødvendig for samfunnet lenger), og det finns gode alternativer til? Endret 9. mai 2004 av boy2star Lenke til kommentar
am3k Skrevet 9. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2004 Hvis du kjøper en TV på elkjøp til 2000,-, så er det surt å måtte betale 2000+ i året får se på den, det blir dyrt i lengden. varer den i 10 år så koster den deg 22000,- Merk da at lisensen blir øket tilnermet hvert år! Lenke til kommentar
am3k Skrevet 9. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2004 Å sammenligne NRK med skoler og sykehus blir helt feil. Hvis jeg derimot kan kutte en del kroner av min fremtidige skatt (bare betalt 25 kr hittil) ved å se reklame på sykehuset, er det greit for meg. Å si at NRK ikke burde sende det flertallet ønsker er også helt feil, vi lever i et demokrati hvor flertallet bestemmer, og hvis flertallet vil ha amerikanske såpeserier burde de få det. Ser inget problem med å avskaffe lisensen til NRK, så de må tenke nytt og sette rammebetingelser for at skal fortsatte kunne bruke distrubisjonssystemet. Forøvrig syns jeg TV2 er en mye bedre kanal enn NRK, ikke bare har de et programutvalg som treffer meg mye bedre, men de har også relativt lite reklame. Det koster vel ikke mer enn 3000 kr pr år å få 25 kanaler digitalt fra upc, noe som er en liten prisforskjell fra 2000 kr for NRK1 og 2. EDIT: INFO FRA UPC Analog: Grunnpakken koster kr 141,- per måned og har 13 kanaler eksklusiv NRK1, NRK2, informasjonskanalen og lokal TV. Digital: Digital Basic koster 258,- per måned og har 25 kanaler eksklusiv NRK1, NRK2, informasjonskanalen og lokal TV. Burde ikke vi forbrukere ha valget? Burde ikke vi kunne frasi oss en tjeneste fra staten som ikke er livsnødvendig (og i min mening ikke nødvendig for samfunnet lenger), og det finns gode alternativer til? Enig med deg. Det er riktignok ikke alle som får inn NRK2, de betaler da i realiteten bare for NRK1. Mange vil selvfølgelig mene at det er opp til flertallet/brukerne/abonentene å beste, men dog ikke når det gjelder NRK. Teori: Kan du derimot ha en digitalpakke og overføre signalene til TV (eller den enheten du bruker for å se TV) _uten_ å benytte deg av tunerdelen i _TVn_ vil du kunne slippe unna NRK lisensen. Er litt usiker siden de da muligens vil regnen digital mottakeren som lisenspliktig... Akk,,, Den lisensen må bort. Er et hav av kanaler å velge imellom og vi må betale i dyre dommer for en (etter min mening) dritt kanal som NRK. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Burde ikke vi forbrukere ha valget?Burde ikke vi kunne frasi oss en tjeneste fra staten som ikke er livsnødvendig (og i min mening ikke nødvendig for samfunnet lenger), og det finns gode alternativer til? Er et hav av kanaler å velge imellom og vi må betale i dyre dommer for en (etter min mening) dritt kanal som NRK.Vet dere ikke hva dere ikke uttaler dere om? Lisensen er hverken en tjeneste fra staten eller betaling for NRK. Det er en lovpålagt avgift. Selg TV-en eller stem på et parti som er vil avskaffe lisensen (hvis dere er gamle nok...). Hva med årsavgiften på bil, sukkeravgiften på sjokolade, avgiften på brus, avgiftene på tobakk og alkohol (... forsatt hvis dere er gamle nok..)? Er selv også imot lisensen og mange andre avgifter, men man må være litt sakelig og vite hva man egentlig er imot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå