Gå til innhold

Saklig diskusjon om folks meninger


Anbefalte innlegg

Ble inspirert av en thread jeg lagde i Gledesutbrudd, som ble stengt.

 

Lager derfor denne, i håp om at den får leve.

 

Jeg har tenkt å ikke lage første "innlegg", ettersom jeg har en god del forskjellige meninger og holdninger. Regner med at jeg kommer til å legge inn mitt i løpet av en dag eller tre.

 

Så la oss håpe denne slår litt bedre an enn den forrige, og vi kanskje kan snakke om temaet på en måte vi får noe ut av.

Endret av RolloThomasi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Èn ting er å ødelegge seg selv med diverse narkotiske stoffer og samtidig støtte under en av verdens største illegale industrier, og samtdidig utsette sin egen helse for stor fare... en annen ting er å skryte av det på offentlig nettforum. Sorry mac, men å dope seg, spesiellt i en fase der man vet nøyaktig hva man gjør (og hvilke konsekvenser det kan få) er, i mine øyne, patetisk. Informasjon om tyngre rusmidler er det tjukkt av. Er du så dum at du faktisk tyder til slikt (som også er høyst kriminellt) og vet hva det hele faktisk dreier seg om, eller har du en "det er mitt valg"-holdning til det? Eller er du rett og slett bare dum eller ignorant?

Lenke til kommentar

Men du drikker vel, HalTan? Hvis du er 100% avholdsmann, skal jeg unngå å slakte argumentet:

 

"Sorry mac, men å dope seg, spesiellt i en fase der man vet nøyaktig hva man gjør (og hvilke konsekvenser det kan få) er, i mine øyne, patetisk."

 

For å trekke denne ett skritt videre da: Rusmisbruk har du ikke noe (mindre hvertfall) imot, mens det å hygge-ruse seg er helt feil? Eller misforstår jeg den setninga der?

 

Eneste grunnen til at det er en av verdens største illegale industrier er jo fordi det er ulovlig! (Nei, jeg mente ikke den seriøst, men det er jo forsåvidt en tanke. - Nei, er ikke for noen slags legalisering.)

 

Dette er jo også en latterlig sak da; Hver gang noe slikt blir trekt frem på internett blir det merket som skryting, av en eller annet merkelig grunn. Jaja! Dritfett lissom atte folka på HW.no veit at Rollern drar linere. Snarere tvert imot - jeg utnytter anonymiteten et slikt fora gir, til å kunne, hvertfall prøve, å snakke ordentlig om et aktuelt og omstridt tema (Svært få i min omgangssirkel vet om "alle" tingene jeg driver med.) Dessverre viser jo dette seg like umulig hver eneste gang, ettersom man til stor del får litt oppildnete svar. Sånn A'la: "Og der har du hva jeg mener om den saken!!!" Eller nedlatende svar, eller whatever.

 

Kanskje jeg stiller feil spørsmål, eller stiller de på feil måte? Ikke vet jeg - Det er lissom tall som er greia mi.

 

Så nu kjem det: Hvorfor jeg, RolloThomasi, driver med rusmidler (for å bevare anonymiteten i det hele. (hvis det er så viktig for noen, ligger det sikkert fullt navn i profilen min eller noe)

 

Det er neppe noen underdrivelse når jeg starter denne lille historien med å kalle meg selv en relativt intelligent ung herremann. Og jeg har et slags luksusproblem: Hodet mitt tar sjelden noen pauser, og tanker om alt og alle suser gjennom hodet samtidig, til så godt som en hver tid. I tillegg til dette er jeg veldig analytisk av natur, og det er ikke alltid like smart å analysere enhver setning som høres og blir sagt til grunne. F.eks. kan det ta lang tid å skjønne at noe var en vits, fordi at hodet skal analysere og pisse og preike etc, før det tar et standpunkt (jeg kaller hodet mitt et byråkrati med god grunn).

Da kan det noen ganger bare være bedre å kunne reagere momentant på noe.

 

Inn kommer de lettere rusmidlene, mer spesifikt alkohol og jazz-tobakk. Begge med en generelt grei aksept i dagens samfunn. I tillegg til det åpenlyse, og det ovennevnte, kan den sistnevnte også hjelpe meg med å konsentrere meg om kun en ting.

 

Når det da gjelder kokain, er dette noe jeg gjør meget sjeldent, av ymse grunner:

De økonomiske er jo åpenbare. Og man vil jo heller ikke gjøre dette for ofte - igjen av åpeenbare grunner. Jeg har dessverre ingen justifisering (heter det det på norsk?) for kokain, det er bare luksus.

 

Nå skal det jo da også nevnes at disse justifiseringene (?) mine er ting jeg først har blitt klar over i ettertid, men jeg er nå glad til uansett.

 

åja, ikke ta alt dette for seriøst, er vel en slags salig blanding av komplekser og ting jeg forteller meg selv for å ikke få "dårlig samvittighet", eller hva man skal kalle det. Hovedgrunnen min til å ruse meg er fordi jeg synes det er gøy, at jeg får noen ting på kjøpet er bare en bonus.

 

Hmm... forunderlig at jeg ikke har nevnt at å beruse seg er i intelligente organismers natur? Kuer som spiser gjæra epler, og haier som svømmer i brakkvann f.eks.

Det hadde ihvertfall vært et patetisk argument.

 

Er forresten argument riktig ord å bruke i en "diskusjon" som dette? Det er jo ikke som om jeg prøver å overbevise motparten til å gjøre noe... hmm...

 

jaja. nå gidder jeg ikke skrive mer. Nå har jeg vondt i øya og skal legge meg (alle lysa på rommet har gått)

 

 

BReal: Takk for at du flyttet den til riktig ting. Hadde ikke fått med meg at denne var åpnet igjen, jeg.

Endret av RolloThomasi
Lenke til kommentar

interesant. ante ikke at folk i dette forumet er så rocka.

jeg for min del gidder ikke bruke en gift som gjør meg syk fysisk.

gress er ikke bra for psyken.

alkohol er ikke noe tess heller, så hva står igjen. egentlig ingenting alt skader deg.

foresten diagnosen din er utvilsomt adhd og er du voksen lider du i tillegg av senskader.

det du berdiver er egentlig selvmedesinering og burde vært legalt.

 

hvorfor skal eksempelvis en som vil røyke en rev, måtte oppsøke mer eller mindre tvilsomme miljøer,for å kjøpe rev ? nedverdige seg isdedetfor å kjøpe den sammen med grønnsakene.

 

:thumbs::green:

Lenke til kommentar

Det er jo ikke til å gjemme under en stol at de fleste store kunstnere og musikere (en og samme sak) har brukt narkotika i store mengder, men det er enda mindre tvil om at det ofte har blitt deres bane.

 

Det er selvsagt et samfunnsproblem, og jeg er for legalisering av narkotika like mye som jeg er for alkoholmisbruk godkjent ved lov.

 

Selv bruker jeg aldri narkotiske stoffer, men drikker iltt alkohol et par ganger i året.

 

Men jeg vil ikke kalle "intelligensen" din for et luksusproblem. Visdom er ikke det samme som intelligens, må man huske på.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke for legalisering av rusmidler, men jeg er for å avkriminalisere "lette" rusmiddel. Eller i hvert fall avskaffe nulltoleranseprinsippene.

 

Smugling av rusmiddel (enten det er alkohol, cannabis eller tyngre stoffer) bør straffes strengt, men hvis jeg får lyst til å dyrke en liten mengde cannabis i hagen min til meg selv og venner så burde jeg få lov til det.

 

Mange hevder at cannabis er et stoff som er avhengighetsskapende, fremkaller psykoser/psykiske lidelser og at de som røyker hver dag blir "fucka" av det, og derfor bør det forbli forbudt. Jeg også hørt politimenn fortelle om hvor mange ungdommer som har blitt ødelagt av daglig forbruk av cannabis.

Men alt dette gjelder jo også alkohol, men dette aksepterer de fleste. Cannabis er ikke avhengighetsskapende, men vanedannende, og det kan man jo trygt si at alkohol også er, fylliker har jo eksistert i all tid. Cannabis kan utløse psykoser (hos folk som har anlegg for det) og det er et alvorlig problem, men alkohol kan også gi psykiske lidelser. Jeg synes man bør slå hardt ned på smugling og salg av rusmidler, men tilnærme reglene for cannabis de vi i dag har for alkohol.

 

Hvis nå dette innlegget ga noen mening da :p

Lenke til kommentar

Problemet med legalisering av cannabis er at det då vil kome i tillegg til alkohol. Og det er ikkje ønskeleg. Det er klart at visst du ser på rusmiddlene isolert sett så er cannabis det minst samfunnsskadelege rusmiddelet. Skulle cannabis bli legalisert så må dette gjerast innanfor veldig strenge rammer.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke for legalisering av rusmidler, men jeg er for å avkriminalisere "lette" rusmiddel. Eller i hvert fall avskaffe nulltoleranseprinsippene.

 

Smugling av rusmiddel (enten det er alkohol, cannabis eller tyngre stoffer) bør straffes strengt, men hvis jeg får lyst til å dyrke en liten mengde cannabis i hagen min til meg selv og venner så burde jeg få lov til det.

 

Mange hevder at cannabis er et stoff som er avhengighetsskapende, fremkaller psykoser/psykiske lidelser og at de som røyker hver dag blir "fucka" av det, og derfor bør det forbli forbudt. Jeg også hørt politimenn fortelle om hvor mange ungdommer som har blitt ødelagt av daglig forbruk av cannabis.

Men alt dette gjelder jo også alkohol, men dette aksepterer de fleste. Cannabis er ikke avhengighetsskapende, men vanedannende, og det kan man jo trygt si at alkohol også er, fylliker har jo eksistert i all tid. Cannabis kan utløse psykoser (hos folk som har anlegg for det) og det er et alvorlig problem, men alkohol kan også gi psykiske lidelser. Jeg synes man bør slå hardt ned på smugling og salg av rusmidler, men tilnærme reglene for cannabis de vi i dag har for alkohol.

 

Hvis nå dette innlegget ga noen mening da :p

Det er nok fristende å sammenligne alkohol og cannabis på den måten du gjør her. Men cannabis er ett forholdsvis nytt stoff hos oss ihverfall. Alkohol har lang tradisjon, og det har også vært forbudt i en periode. (var det på 1930-tallet?) Hadde alkohol blitt introdusert samtidig som cannabis og andre narkotiske stoffer tror jeg det er hevet over enhver tvil at det også hadde blitt forbudt.

Lenke til kommentar
Men du drikker vel, HalTan? Hvis du er 100% avholdsmann, skal jeg unngå å slakte argumentet:

Jeg drikker. Så ja, jeg ser hvordan det kan være selvmotsigende. Og ja, du har helt klart et poeng, men det er likevel en forskjell. Rent fysisk er alkohol vel så skadelig som hasj, muligens mer. Men tyngre stoffer er igjen noe helt annet.

 

For å trekke denne ett skritt videre da: Rusmisbruk har du ikke noe (mindre hvertfall) imot, mens det å hygge-ruse seg er helt feil? Eller misforstår jeg den setninga der?

 

Nei, det jeg sa var ment for å illustrere forskjellen på bruk av tyngre stoffer og bruk av alkohol/hasj (riktignok i moderate mengder). Den var muligens teit formulert, men men.

 

Eneste grunnen til at det er en av verdens største illegale industrier er jo fordi det er ulovlig! (Nei, jeg mente ikke den seriøst, men det er jo forsåvidt en tanke. - Nei, er ikke for noen slags legalisering.)

 

Hvis du ikke mener noe, så ikke skriv det, gyllen regel.

 

Så over til dine begrunnelser for å ruse deg:

 

Jeg skal ikke nekte deg å ruse deg, jeg kjenner deg ikke personlig og kan ikke si noe om ditt bruk/misbruk av narkotiske stoffer, og kan derfor helller ikke uttale meg. For alt hva jeg vet kan du være 100% uavhengig av dop, eller junkie. Poenget er uansett at du gjerne må ruse deg, men jeg stiller spørsmålstegn ved bruk av _tyngre stoffer_. Det ER en stor forskjell på kokain og jazz-tobakk (som du kaller det), stoffet har mange farlige bi-effekter og er svær t avhengighetsskapende (det er forsåvidt alkohol og hasj også). (nå kommer motalpreken). Det er direkte FARLIG å drive med slike stoffer, bruk av kokain kan føre til dårlig oksygentilgang til hjernen, hjertebank, hjertekrampe og indre blødninger. Til og med små doser kan føre til hjertesvikt. Dessuten har vi de psykiske bi-effektene som depressjoner samt insomnia. Nevte jeg inpotens? Er dette verdt 30 minutters virkelighetsflukt? Jeg bare spør. :)

 

Grunnen til at jeg reagerte på posten din i gledesutbrudd var mye hvordan du formulerte den: "Yes! Damer og dop! Skal snorte med verdens mest sexy dame!". Er dop virkelig det beste her i verden? Om man spør misbrukere av tyngre stoffer vil de svare at dop er 100 ganger bedre enn sex (som i naturlig tilstand er det beste et menneske kan oppleve), men når man ikke får dopet (sett at man er avhengig) er det 100 ganger verre enn vanlige depresjoner. Vil du virkelig utsette deg selv for denne risiokoen? Bare fordi du skal more deg? Alle som bruker slikt mener de har kontroll i starten, mange av de ender opp på gata. Intelligente mennesker, akkurat som deg, med sin egen lille byråkrati-hjerne. Livet er for bra til å pisses bort til fordel for en tjukkas i Colombia med diamantringer på tærne, hvit silkehatt og feit mustasj. Bare en tanke.

 

 

Som en liten kommentar på slutten: Jeg er både for og imot legalisering av cannabis -> Hvorfor?

 

For:

Prinsippiellt ikke verre enn alkohol, på mange måter bedre (folk blir ikke aggresive når de er steine, men i fylla, f.eks) + andre gode argumenter for...

 

Imot:

Vi har allerede nok rusproblemer her i landet, alt for mange har problemer med å kontrollere bruk av rusmidler. Hva skjer da om vi legaliserer enda flere? Å kriminalisere alkoholbruk kommer ikke til å skje, vi har en kultur for alkohol (dessverre?). Å legalisere cannabis vil bare åpne for enda flere muligheter, enda lettere tilgjengelighet, og flere midler å bli avhengige av.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Jeg er for legalisering av cannabis, men jeg er (selvfølgelig) motstander av tunge narkotiske stoffer, iallfall en legaliseringa av disse. At folk velger å bruke dem forde er jo opp til dem.

 

Mange sier, også i denne tråden, "Vi trenger da ikke et rusmiddel til, så hvorfor legalisere cannabis?"

Er dere helt blåst (ikke noe vondt ment)? Dersom vi legaliserer cannabis vil ikke plutselig hasjen ankomme brygga i bergen (eller hvor det nå måtte være). Den er allerede der. Ved å legalisere den "hjelper" vi nok fler folk enn vi skader. Langt over halvparten av de som røyker hasj, gjør dette i moderate former, f.eks. et par ganger i måneden. Akkurat på samme måte som mange velger å nyte alkohol. WHO (World Health Organisation) har gått ut å sagt at Cannabis (som "standalone" rusmiddel) er mindre skadelig enn både alkohol OG tobakk. Og jeg velger faktisk å stole på det sånne mennesker sier. Så hvorfor skal vi ikke legalisere? De som nyter dette i små mengder (som jeg nevnte tidligere) vil da slippe å oppsøke skumle og ikke minst (ofte) farlige miljøer for å skaffe seg det de vil ha.

 

Og disse miljøene er jo også grunnen (iallfall hovedsaklig grunnen etter min mening) til at folk går over til andre stoffer. For å si at hasj er et "gatway drug" er ikke bare tåpelig, men man har ingenting å backe det opp med. De fleste tunge stoffmisbrukere tok seg nok en pils eller tredve før de røyka en joint. og alle har jo en gang drikki morsmelk, så da må vi jo kriminalisere morsmelk eller hva? Man blir jo narkoman av det!!!!

Det var jo å overdrive litt, men poenget mitt er at ved legalisering flytter du markedet til andre steder (mindre skumle) og dermed blir faren for at du automatisk går over til andre stoffer mye mindre. Dette kommer jo også ann på hvilke miljøer du vanker i, men dersom du er i et belastet miljø, vil ikke legaliseringen ha noen negativ innvirkning iallfall!

 

At hasj er skadelig skal jeg ikke nekte på, men de er mindre skadelig enn alkohol. Og alkohol er det jo helt greit at vi drikker så mye vi vil av! Og ja, selvfølgelig er det på grunn av kulturen vi har i dette landet, men hvorfor kan vi ikke forandre det? Jeg mener ikke at alkohol ikke skal være lovlig lenger, men alle sier jo overalt at forrandring fryder (til og med i reklamen for IKEA) så hvorfor ikke i kulturen vår?

 

Nå kommer jeg ikke på mer akkurat nå, men dersom noen er Imot legalisering og har noen gode innspill å komme med så vil jeg gjerne høre dem!!!

 

Var vel ikke bare hasj denne tråden skulle handle om, men det er det eneste stoffet jeg er for. Så er det sagt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...