Gå til innhold

Fjerne pålimt Blue Orb. Hvordan???

inoan

Anbefalte innlegg

Jeg har et ASUS a7m hovedkort som jeg for en tid siden limte på en Blue Orb vifte på

chipsettet. Denne limte jeg med Arctic Silver varmeledende lim. Problemet er nå at viften

den senere til har begynnt å bråke noe så aldeles forferdelig. Jeg har fra før AMD WaterPro,

og maskinen er nermest lydløs bortsett fra denne Blue Orb viften.

Hvordan skal jeg fjerne denne? Har hørt noe om å legge hovedkortet i fryseren til limet

blir sprøtt, for så å rett og slett rive den av?!

Noen som har noen tips ang. denne saken? Allt av interesse... På forhånd takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm kan vel være en god ide å fryse det ned for så å bruke en skrutrekk/kniv til å lirke den av med. Bare pass på at du ikke bender imot noe som kan gå istykker. Og la kortet akklimatisere seg igjen før du fyrer det opp igjen. :smile:

Men trenger du viften? Eller holder det kun med passiv kjøling? Du kan jo bare skru av viften i Blue Orben og la resten sitte igjen. :razz:

Lenke til kommentar

Hei Inoan!

Jeg har ingen oppskrift på hvordan du fjerner viften fra kortet, men jeg vil fraråde deg å prøve fryser`n, kniv og skrutrekker. Mulig du kan prøve med et knallsterkt løsningsmiddel som heter Tricoterylene (tror det var riktig skrevet). Dette får du muligens i jernvarebutikken eller på apoteket. Vær imidlertid forsiktig med dette, da det lukter pyton og er sterkt. Masse advarsler på flaska osv.

Hvis du ønsker å beholde vifta, så skrev jeg en artikkel en gang i tiden som du finner nedenfor. Jeg ville prøvd dette først.

Hyggelig med en tilbakemelding her i forumet om hvordan det gikk.

Tips og råd

Vifter som bråker "Penger spart, er penger tjent"

Etter hvert begynner det å bli rimelig mange vifter inne i datamaskinen din. Jeg deler gjerne en erfaring jeg gjorde i forbindelse med grafikkortet mitt. Denne oppskriften kan med hell brukes på vifter til andre komponenter.

Stort sett står maskinen min og surrer og går døgnet rundt. Til forandring, slo jeg den av her en kveld, for å få fred for all summingen. Da jeg neste dag slo den på igjen, så kom det en skrikende lyd. Jøss tenkte jeg, er du sulten? Det peip og skreik som om 12 hannkatter hadde fagforeningsmøte om prisen på fisk i Norge.

Problemet viste seg å være kjølevifta på grafikkortet. Jeg tok ut kortet, og observerte at det hadde samlet seg mye støv på viftebladene og i selve viftehuset. Jeg prøvde å snurre viftebladet rundt med en finger, men det gikk heller trått. Her har maskinisten gjort en dårlig smørejobb tenkte jeg, og riktig, det var årsaken. Etter nærmere ettertanke, så sier det seg selv at viften suger inn støv, og dette går jo også inn i lageroppheng og akselen på viftemotoren.

Noen småting først: Før du åpner maskinen så FJERN NETTKABELEN fra veggen. Når du demonterer viften, så sjekk, og eventuelt skriv ned hvordan den er montert. Noter også hva som er pluss og minus på kablene. Viktig er det også at du forebygger statisk elektrisitet.

Selve viftemotoren var festet med fire stjerneskruer til kjøleribben. Jeg løsnet disse, og tok ut hele motoren (stator og rotor komplett). Nå var jeg så heldig at jeg hadde trykkluft på boks (fåes kjøpt i de fleste fotofortetninger), og brukte denne til å blåse viftebladene rene. Restene fjernet jeg med en myk klut. Deretter startet jeg på det kirurgiske inngrepet.

På begge sider av viften sitter det en dataetikett (opplysninger om spenning og turtall). Denne løsner du, og etter all sannsynlighet finner du et hull (heldig hva?). Det er viktig at du ikke tar etikken helt av, men lar en del av den sitte på. Grunnen til at du ikke skal fjerne den, er at du ganske sikkert ikke får satt den på igjen 100% i senter, og dermed får du ”kast”, og hele greia finner sin egenfrekvens, og begynner å vibrere. Da kan den resterende levetiden på viften bli kortere enn du aner. Skulle etikken løsne, så ikke sett den på igjen. Det er ingen fare forbundet med å kjøre uten.

Når du ser hullet til akslingen tar du CRC/WD40 sprayen og spruter litt i et tomt CD cover el.lign; deretter tar du Q-tipsen og dypper denne i oljen, slik at den trekker til seg litt olje. Så setter du Q-tipsen over hullet, og presser denne ned, slik at et par dråper olje siger ned i akselen. Dette gjør du to ganger. Unngå å overdrive mengden, det skal utrolig lite til for at dette fungerer. Snurr deretter viftebladet rundt med en finger tre fire ganger. Allerede nå skal du merke at den går lettere. Før du monterer viften på plass igjen kan du bruke trykkluften til å ”mosjonere” viften. Finn riktig vinkel med dysen på trykkluftboksen, og blås mot viftebladene. Ikke overdriv dette heller, jeg vet at det er morsomt, men det er fort gjort å ødelegge viften. OG DET SOM VERRE ER AT DU KAN ØDELEGGE HOVEDKORTET FORDI VIFTEN BLIR SOM EN DYNAMO, SOM GENERER STRØM. Kjør forsiktig på med et par ”støt” med luft, og ”that`s it” Har du ikke trykkluft, kan du blåse eller bruke fingrene.

Nå er det bare å montere viften tilbake i samme rekkefølge som du tok den ut. Vær oppmerksom på at ikke ledningene kommer i klem mellom kjøleribbe eller vifteblad(er). FOR ALL DEL, GLEM IKKE Å KOBLE KABELEN TIL KONTAKTEN PÅ KORTET.

Sett kortet tilbake i maskinen og start opp. Forhåpentligvis fungerer det, og du har spart noen kroner. Summen du sparer er ikke store greiene, men at du har fikset problemet på egenhånd er en seier i seg selv. Gleden av å se at det fungerer er ubeskrivelig.

Må tillegge til slutt, at dette gjør du selvfølgelig på egenhånd, og jeg sier fra meg ethvert ansvar om noe skulle gå galt.

Lykke til!

Du trenger følgende utstyr:

1 stk. liten stjerneskrutrekker, eller torx trekker

CRC (verktøykasse på boks) eller WD40 (så å si identisk med CRC) som du får i de fleste bilrekvisita foretninger og elektronikkbutikker, trykkluft på boks og 2-4 Q-tips eller lignende.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
et knallsterkt løsningsmiddel som heter Tricoterylene (tror det var riktig skrevet).

Nesten riktig skrevet: Trikloretylen (aka. trikloretan eller 'tri'). Og ja det er både sterkt og helsefarlig.

Forsøkte i 12-års alderen å rense øra (ikke le!) med en Q-tip med trikloretylen på. Tanken var vel at det måtte løse opp ørevoks rimelig godt. Det gjorde iallefall djevelsk vondt! Ikke å anbefale m.a.o.

btw: Jo takk, jeg har fortsatt hørselen i behold.

timtowtdi

Lenke til kommentar
et knallsterkt løsningsmiddel som heter Tricoterylene (tror det var riktig skrevet).

Nesten riktig skrevet: Trikloretylen (aka. trikloretan eller 'tri'). Og ja det er både sterkt og helsefarlig.

Forsøkte i 12-års alderen å rense øra (ikke le!) med en Q-tip med trikloretylen på. Tanken var vel at det måtte løse opp ørevoks rimelig godt. Det gjorde iallefall djevelsk vondt! Ikke å anbefale m.a.o.

timtowtdi

Ja det var da enda godt, kunne jo gått riktig ille.

Er vel heller å annbefale oftere rens en slike 'skippertak' :)

Lenke til kommentar

timtowtdi

Nei, jeg skal ikke le. Det kunne gitt deg varige skader. Tri skal behandles med største forsiktighet. Neste gang du skal rense øre bruker du jordnøttolje (fås på apotek), en 1/4 teskje i øregangen, deretter tetter du med en bomullsdott, eller en øreplugg for hørselvern. En natt med dette deretter skylling i lunket rent vann.

Denne var vel skikkelig "off-topic"? :yes:

Lenke til kommentar

Et triks jeg lærte fra Kodaks guide for fotografassistenter: For fjerning av lim (fra limpistol, først og fremst, men andre typer også), kjøp en trykkbeholder med "luft" fra en fotosjappe. Hold den opp ned og spray direkte på limet. Det blir sinnsvakt kaldt på kort tid, blir sprøtt og kan lett fjernes. Funker forresten også godt for å fjerne tyggis fra klær... Ikke spør hvordan jeg vet det... :oops:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...