Gå til innhold

Vrang Western Digital 80GB-disk

Lch

Anbefalte innlegg

Jeg har en snart tre år gammel Western Digital 800BB disk som volder meg litt trøbbel her. Jeg skulle kopiere noe over fra den og plutselig hang systemet seg fullstendig. Prøvde igjen i sikkerhetsmodus, samme greia, Win2k bare 'stopper' og det er umulig å få kontakt.

Jeg tenkte at disken ikke var helt god, så jeg fikk kopiert over det kritiske og omtrent alt det ikke-kritiske og foretok en disksjekk. Denne feilet. Så lastet jeg ned diagnoseverktøyet og kjørte Quick Test. Denne feilet også. Ext. Test fant skadede sektorer og 'reparerte' dem.

Så da er alt gull, tenkte jeg. Så jeg formaterte den (ikke Quick-format).

Helt til jeg skulle kopiere over noe, da henger Windows seg på samme måte som da jeg prøvde å lese fra den.

Noen tanker/råd? Jeg sender en mail til Komplett og spør for sikkerhetsskyld.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :)

Har du sjekket om WD har verktøyet "Write 0 to disk" ? Tror det lå inne i et av de diagnoseverktøyene som fulgte med en WD disk som jeg kjøpte en gang. Er ikke sikker på hva dette gjør... dypformatering..? Anyway,, jeg fikk lignende probs med min WD disk, prøvde å formatere o.l, men uten hell helt til jeg åpna det programmet. Da ble disken helt ok. Måtte kjøre det i Dos modus fra diskett, men kanskje du kan kjøre det i Ledetekst hvis du har XP?

Lenke til kommentar

Nulling funker ikke, for diagnoseprogrammet mener at WD-disken er systemdisk. Den er nå ikke det da, men men. Slettet partisjonen og repartisjonerte, men det funket ikke selv om den ikke er tagget som systemdisk i Disk Manager eller PM. Hva nå?

Lenke til kommentar

Hmm.. høres ikke lett ut det der! Det kan hende den rett og slett har tatt kvelden..

Har selv en WD 80SE som har fungert fint i noen år. Derimot hadde jeg en WD disk tidligere som kun ville kjøre med jumperne satt som slave, selv i et singeldisk oppsett :hmm: Det var den som jeg måtte nulle for å få til å funke igjen.

Lenke til kommentar

Skal prøve DOS-programmet også. Men det er så rart at diagnoseprogrammet sier at den er ok, men så tar den hele systemet med seg i dass når jeg prøver å skrive til den.

Problemet er da hvis Komplett bare kjører det samme diagnoseprogrammet for å teste den, da ender jeg opp med samme mindre begavede disk og en fin regning for utført test i tillegg. :/

Lenke til kommentar

Partisjonerte du disken som primary eller extended+logical? Hvis du partisjonerer hele disken som extended+logical, skal den aldri kunne oppfattes som systemdisk. Å opprette primary partisjoner på disker som det ikke skal bootes fra, er å be om trøbbel på flere måter.

Lenke til kommentar

Har akkurat samme problem med min disk.. Det er en 200gig WD S-ATA, 2 dager gammel når det skjedde.. Holdt på å kopiere da jeg fikk BSOD, etter det var det BSOD uansett hva jeg gjorde, boote fra annen disk, WD recovery disk osv.. Leverte den på komplett lørdag, spent på resultatet..

Lenke til kommentar

Da var disken nullet med DOS-verktøyet. Win-verktøyet nekter fortsatt å nulle den. Den er ikke frisk, dog.

Jeg kopierte over litt ting og selv om den ikke tok livet av Windows, hang den systemet ganske lenge. Her er feilmeldingene som dukket opp.

http://home.broadpark.no/~lclura/noes/disk/Image5.jpg

http://home.broadpark.no/~lclura/noes/disk/Image2.jpg

http://home.broadpark.no/~lclura/noes/disk/Image4.jpg

Kopieringen tar også absurd lang tid.

Får vel kontakte Komplett tenker jeg. :/

Endret av LarsC
Lenke til kommentar

Jeg har også ein WD 80GB disk m/8MB minne. Under en omstart ville den plutseligt ikke boote uansett hva jeg gjorde. jumperen stod som primary m/slave.

Tar jeg ikke feil måtte jeg sette jumperen til kun Primary for å få den til å virke igjen. prøvde cable select også uten at det ble bedre.

Sitter på jobb nå så jeg er litt usikker på hvilken jumper setting som virket men er ganske sikker på at det ble som nevnt ovenfor.

Noen som vet hvor lang garanti det er på Wd disker? min er vel et par år gammel.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kan ikke se at det har vært diskutert, så har du prøvd disken med annen kabel eller i en annen maskin?

Har prøvd annen kabel og annen kontroller, ikke annen maskin. Har ikke fått mailet Komplett, men jeg har disken kjørende uten problemer så langt. Har satt den opp til torrentdisk og tempdisk for videoredigering/enkoding nå, så får den forhåpentligvis kjørt seg litt før jeg gjør en disksjekk og formatering på nytt.

Får høre med Komplett uansett, tenker jeg. Garantien går ut i høst, så det hadde ikke gjort meg noe om den virkelig fant det for godt å dø på seg. :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Mailen jeg skrev var på ca 350 ord, relativt detaljert mao. Fikk følgende tilbake:

"Hei.

"Dersom du skal sende inn varer du mener er defekt for sjekk/rep/service,

gjør følgende:

- Logg deg inn på din konto.

- Finn gjeldende ordre.

- Klikk ""Se på"".

- Velg så retur grunn. -Returner et produkt.

- Husk grundig feilbeskrivelse.

Vennligst vent på vår tilbakemelding, og ikke send varer tilbake uten returnummer."

Med vennlig hilsen

"

Klipp og lim <3. Jaja, jeg får føye meg og sende inn. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...