Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

TG05 planlegging

Anbefalte innlegg

Jeg har drevet å lest om routing i det siste og prøvd meg på å planlegge et nettverk på størrelse med tg. Dette er første gangen jeg driver med subnetting osv. så ikke forvent noe profft arbeide :p Kan noen med peiling kikke på dette å gi noen tilbakemeldinger?

Det er ment at det skal være en muntelig forklaring her også så det er litt tynt med info, men det er bare å spørre.

nettverket

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje ikke så lett å forstå hva du egentlig mente, men jeg regner med at du vil:

Ha et subnett for hver rad, på dette setter du en klasse A adresse som er delt opp med en 26 bits maske?

I såfall, ta med følgende:

Default gateway trenger 1 adresse på samme subnett, ergo blir det 61 adresser til hver rad, i tillegg trenger du ip adresser for management av switchene og routerne dine, disse bør du legge på et eget VLAN slik at brukerne ikke får tilgang til managementet. Routerne som kobler alle segmentene bør være rimelig kraftige saker i et så stort nett.

Dersom det er en skoleoppgave e.l kan du ta kontakt med meg via en PM, da design er min hovedoppgave på jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...