Gå til innhold

Hvordan installere winxp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du ikke får Boot'a fra CD-rom'en kan du ta å kopiere i386 katalogen fr XP CD'n over på hd (en annen partisjon enn den du skal installere XP på)

SÅ GJØR DU FØLGENDE:

1.format x: /s - formaterer x partisjon og overfører systemfiler

2.kopierer over himem.sys og smartdrv.exe til x:

3.edit config.sys , der legger du inn himem.sys

4.edit autoexec.bat, der legger du inn smartdrv.exe

5.reboot uten startupdisken til 98/95

nå kommer det opp et c: prompt. gå til der du kopierte i386 katalogen og kjør winnt i den katalogen.

så er du igang med installeringa av XP.

(hvis du ikke gjør pnkt 2/3/4 så tar installeringa uendelig lang tid - hvorfor gidder jeg ikke forklare)

Lenke til kommentar

Kan jo gjøre det enkelere også:

- Legg inn smartdrv.exe på en Win98 bootdisk

- Legg inn winXP på egen partisjon

- Boot fra diskett

- kjør smartdrv (hvis ikke tar fryktelig lang tid...)

- Formater partisjon som winXP skal installeres på

- gå inn på disken der du la winXP, gå til i386 og finn winnt, kjør så denne fila

- og da skulla du være oppe å gå.

Denne metoden er jo ganske lik den forrige, men du slipper all denne redigeringa av filer.

Lykke til

mvh

Jo Vaagan

Lenke til kommentar

*kremt*

Det skal komme frem en blå skjerm. Hvis du ikke forstår noe utav det, så bare følg instruksene og velg det som er 'recommended'. Pass på at du ikke overskriver noen partisjoner som du må ta vare på, eller noe.

Du kan evt. kjøre skiva i et gammel W2k eller W9x-system for oppgradering. Dette har funket fint i alle tilfellene jeg har hørt om.

[ Denne Melding var redigert av: aschj på 2001-10-31 15:19 ]

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

vil en slik installasjon påvirke programmene slik at de ikke virker i det hele tatt? har vurdert en upgrade fra winme til winxp selv. blir det ikke mye registry problemer slik jeg må installere alt på nytt?

Lenke til kommentar

Jeg går utifra at du har en ulovlig kopi av XP coporate eller no som er brennt, denne er det ikke boot opp på. men hvis man leter på kazaa feks kan man finne en fil som man kan brenne på cden da blir dennne versjonen av XP bootable.

hvis ikke så må man installere fra i358 ellr no i den duren og winNT..

Lenke til kommentar

Quote: Jeg går utifra at du har en ulovlig kopi av XP coporate eller no som er brennt, denne er det ikke boot opp på. men hvis man leter på kazaa feks kan man finne en fil som man kan brenne på cden da blir dennne versjonen av XP bootable.

BULLSHIT fra ende til ende....Jeg har en WinXp cd og den ER bootbar,clue er å brenne den ut fra iso fila.Da blir den bootbar.

Ikke vær så skrå sikker på alt, hagenuk.

Lenke til kommentar

Min brente WinXP-ISO booter også.

Til han med WinME: Kjenner folk som har oppgradert rett fra WinME uten noe problem i det hele tatt. Trengte ikke å legge inn en eneste ny driver engang. Microsoft har omsider lært seg å håndtere sin egen registry med WinXP (Delvis i WinME også) ved oppdatering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...