cdrom Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Hei! Har fått tilbud om og bytte til meg en elgitar og en forsterker m/høyttaler. Dette skal være i nystand men er 2 år gammelt. Nyprisen var 4800kr. Gitaren er fra Maxtone og har 6 strenger, den er svart og hvit. Forsterkeren er fra Laney og har 20w forsterker. Er dette noe bra? har 0 peiling på gitar og sånt skjønner dere Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 (endret) Har ikke kjempepeiling, men litt basiskunnskap da... Gitaren har jeg aldri hørt om, man Laney er jo et anerkjent merke da, mest brukt av metal folk. Hvis den er 20W er det sikkert et 10" element som skulle fungere bra som øvingsforsterker i små rom. Kvalitetsmessig skulle den ihvertfall være bra, spørsmålet blir mer om du liker lyden i den, og det er det bare du som kan svare på Det er sikkert noen her som kan mye mer om dette enn meg, men jeg syns det høres ut som en fornuftig inngangsbillett hvis du syns gitaren er grei. Endret 25. april 2004 av MailMan13 Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 25. april 2004 Forfatter Del Skrevet 25. april 2004 Ok. Gitaren skal visst ha oppgradert elektronikk, hva vil dette si? Er det mulig og koble gitaren på stereo'n min? Lenke til kommentar
jonpet55 Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Laney har dårlige forsterkere , men sikker gode og. De gangene jeg ser nybegynnerpakker til 2000 kr med gitar og forterker + småtilbehør, så er det alltid Laneyforsterker. Disse låter heller ikke spesielt bra, men som jeg sa har de sikkert noen gode og. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 25. april 2004 Forfatter Del Skrevet 25. april 2004 (endret) Laney har dårlige forsterkere , men sikker gode og. De gangene jeg ser nybegynnerpakker til 2000 kr med gitar og forterker + småtilbehør, så er det alltid Laneyforsterker. Disse låter heller ikke spesielt bra, men som jeg sa har de sikkert noen gode og. Nå har ikke jeg veldig store krav da... Hvis lyden fra laney blir for dårlig lar det vel seg gjøre og koble gitaren til anlegget på et vis? Maxtone har egen hjemmeside her. Fortsatt ingen som drar kjennsel på dette merket? Endret 25. april 2004 av cdrom Lenke til kommentar
danweb.cjb.net Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 maxtone har jeg hørt om... men jeg spiller trommer.. det er ikke noe særlig bra innenfor trommer, det er bare nybegynner sett. men hvis du ikke har spilt gitar før er det sikkert en gitar som duger.. Lenke til kommentar
jonpet55 Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Laney har dårlige forsterkere , men sikker gode og. De gangene jeg ser nybegynnerpakker til 2000 kr med gitar og forterker + småtilbehør, så er det alltid Laneyforsterker. Disse låter heller ikke spesielt bra, men som jeg sa har de sikkert noen gode og. Nå har ikke jeg veldig store krav da... Hvis lyden fra laney blir for dårlig lar det vel seg gjøre og koble gitaren til anlegget på et vis? Maxtone har egen hjemmeside her. Fortsatt ingen som drar kjennsel på dette merket? Hvis du ikke har spesielt store krav kunne du jo kjøpe den pakken til 2000 kr da... Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 25. april 2004 Forfatter Del Skrevet 25. april 2004 Hvis du ikke har spesielt store krav kunne du jo kjøpe den pakken til 2000 kr da... Det er ikke snakk om å kjøpe noe. Har en rc-bil jeg ville bytte i noe gøy og så fikk jeg tilbud om denne pakka med Maxtone og Laney... Fyren sier gitaren er oppgradert med bedre elektronikk og at dette er en knall gitar for nybegynnere så vel som viderekommende.... Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 (endret) Tja, som en inngangsbillett til gitar-verdenen er det sikkert ikke så værst. De fleste forsterkere i den størrelsen låter crap uansett (det finnes noen unntak), men de duger godt til å småklimpre for seg selv på. Du får lyd, og det er i hovedsaken det viktigste. Jeg angrer som en hund på at jeg nesten gav bort en slik liten tass på 15W. Hadde vært kul å ha å øve på. Å fyre igang Crate'n min bare for å øve på et 12kvm kott, blir som å skyte spurv med kanon. Det som er viktig, er at gitaren er sånn noenlude å spille på. At den ikke har løse bånd, at den holder på stemmingen og at potmeter og brytere virker som det skal. Selvsagt har verdien på det du bytter bort også litt å si for hvorhvidt dette er smart. Det kan nok være verdt å prøve dersom du har lyst til å begynne å spille gitar Angrer du, blir du nok helt sikkert kvitt det igjen... Endret 26. april 2004 av Eriond Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 26. april 2004 Forfatter Del Skrevet 26. april 2004 Tja, som en inngangsbillett til gitar-verdenen er det sikkert ikke så værst. De fleste forsterkere i den størrelsen låter crap uansett (det finnes noen unntak), men de duger godt til å småklimpre for seg selv på. Du får lyd, og det er i hovedsaken det viktigste. Jeg angrer som en hund på at jeg nesten gav bort en slik liten tass på 15W. Hadde vært kul å ha å øve på. Å fyre igang Crate'n min bare for å øve på et 12kvm kott, blir som å skyte spurv med kanon. Det som er viktig, er at gitaren er sånn noenlude å spille på. At den ikke har løse bånd, at den holder på stemmingen og at potmeter og brytere virker som det skal. Selvsagt har verdien på det du bytter bort også litt å si for hvorhvidt dette er smart. Det kan nok være verdt å prøve dersom du har lyst til å begynne å spille gitar Angrer du, blir du nok helt sikkert kvitt det igjen... Takk for svar gutta! Men hvordan får jeg kobla denne gitaren på anlegget hvis jeg ønsker mere lyd? Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Via f.eks. AUX-inngangen hvis du har, eller CD inn, TAPE inn osv. Disse krever phonokabler (rød og hvit/svart, slike man bruker mellom CD-spiller og forsterker). Du kan bruke en phono-til-jack overgang. Prøvd det selv, funker fint. Men lite optimalt, syns det låter mye bedre på en gitarforsterker. Og så "må" man ha forvrengning da vettu, og spille knallhard rock Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 (endret) Å koble en gitar på et vanlig stereoanlegg er ingen gunstig ting. Signalet fra en gitar er ikke ment å gå ubearbeid inn på en stereoforsterker. Mulig løsning er dersom forsterkeren har en line-out. Da kan du jo koble denne rett inn på hvilken som helst vanlig inngang. Ellers kan du skaffe deg en pre-amp, men resultatet blir nok aller best ved å bruke gitar-forsterker hele veien. Den kommer til å gi nok lyd, men ikke god lyd. En 20W holder i masser til å øve med, og når du begynner å bli god så kjøper du bare en skikkelig forsterker (prisklasse 5-6000 og oppover) som spiller fletta av et hvilket som helst stereoanlegg. Endret 27. april 2004 av Eriond Lenke til kommentar
Vooon Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Å koble en gitar på et vanlig stereoanlegg er ingen gunstig ting. Signalet fra en gitar er ikke ment å gå ubearbeid inn på en stereoforsterker. Sant det. Jeg var på godeste Imerslund i Oslo og spurte om det samme, de anbefalte ikke å koble en gitar på stereon. Det var visst noe med at du kunne ødelegge forsterkeren elns. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 For det første kan du ødelegge stereoanlegget ditt, og for det andre så låter det dritt.... Dessuten mangler man en forforsterker i de fleste stereoforsterkere, og da får du nesten ikke lyd i det hele tatt. Hvorvidt den Maxtone- gitaren er bra eller ikke avhenger mye av hvordan den er behandlet og justert. En billig gitar kan bli ganske bra hvis man bruker noen kroner på å få en gitardoktor til å justere den. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Blir signalet for svakt for den vanlige forsterkeren, kan du koble inn på Phono-inngangen (LP-spiller) i stedet. Den blir forsterket mye mer enn de andre inngangene. Men som jeg sa tidligere: gitarforsterkeren din er å foretrekke uansett. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 27. april 2004 Forfatter Del Skrevet 27. april 2004 For og si det sånn da. Jeg har god peiling på stereoanlegg og dets koblinger og sånt. Har et surroundanlegg til 40000kr bare i lyd. Vil nødig ødelegge noe, men som sagt tidligere kan det jo hende at at den elgitar-forsterkeren har line-out. Da kan det jo bli bra. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 (endret) Vel, da tåler sikkert det anlegget mye mer dynamikk enn vanlige stereoanlegg, det er det som er noe av problemet. En elgitar har faktisk et langt større dynamikkområde enn en CD- plate som de fleste er vant med.. Det samme gjelder de fleste andre instrumenter. Derfor er det litt skummelt å bruke vanlig stereo til dette bruket. Uansett hvor mye anlegget ditt koster, så låter det ikke bra på gitar, men du kan jo bare forsøke selv.. Det er jo ikke slik at det går filleveien med det samme du kobler til gitaren. Liker smaken din når det gjelder høyttalere, forresten... Endret 27. april 2004 av CastorFiber Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 27. april 2004 Forfatter Del Skrevet 27. april 2004 (endret) Hvorfor blir lyden så dårlig ved tilkobling av anlegg? Ps. Har frekvensområde 16-25000Hz (+/-3db) og plenty av power i anlegget mitt så dynamikken som skal til bør absolutt være tilstede... Endret 27. april 2004 av cdrom Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Jeg har forresten surroundanlegg til rundt 38000 (siden du tok det opp), og gitaren låter helt greit der. Stort sett Harman/Kardon og JBL (hører mye på rock og metall). Men lyden er langt ifra mine gitarforsterkere, Fender Deluxe 85 og Marshall Valvestate 100V. Gitaren er en Vester SFT-70A. En gammel, sjelden godbit som ikke er lett å få tak i lenger dessverre. Konklusjon: anlegget funker fint som reserve hvis du ikke har gitarforsterkeren der, men bare for å få lyd i det hele tatt. Du kan evt legge ene enden av gitaren mot et bord eller noe for å få bittelitt lyd. Lenke til kommentar
jonpet55 Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Hvorfor blir lyden så dårlig ved tilkobling av anlegg? Ps. Har frekvensområde 16-25000Hz (+/-3db) og plenty av power i anlegget mitt så dynamikken som skal til bør absolutt være tilstede... Frekvensområde spiller nesten ingen rolle på en gitarforsterker, så sant det ikke er utrolig spinkelt. Det er tross alt en grunn til at de fleste gitarforsterkere kun har ett element og er en-veis. Lyden blir somregel bedre når en presser forsterkeren litt, og særlig hvis en har rørforsterker i amp'en. Dette kommer av at rørforsterkere gir harmonisk forvrengning når det overstyrer. Dessuten, den som har fortalt deg at du skal koble gitaren til linjeinngangene på stereoforsterkeren tror jeg ikke helt vet hva han prater om. Impedansen er totalt forskjellig, og lyden vil bli utrolig svak og helt feil. Det du kan gjøre, er og kjøpe deg en effektboks, noe du uansett kommer til og gjøre, og koble gitaren inn på den, for så og tappe signalet fra linjeutgangen på boksen. En effektboks har nemlig somregel en preamp, altså forforsterker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå