kroekkete Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Hei, kloke hoder, er det noen som kan hjelpe meg med dette? Jeg henter ut en dato fra MySQL som f.eks heter kreditor_fakturadato. Formatet jeg mottar er 2004-04-23 For å konvertere det til vår måte å si det på bruker jeg: <?php while ($arr=mysql_fetch_array($sql_resultat)){ $nydato = date("d.m.y",strtotime($arr["kreditor_fakturadato"])); ?> Fakturaen er fra <?php echo $nydato?> Blablabla } ?> Så til spørsmålet: Dette skal vises editerbart, hvilket betyr at jeg ønsker å vise det i tre "select"-form-elementer (dropdowns), ett for dagen, ett for mnd og ett for året. Jeg må med andre ord bruke "explode" (tror jeg) på $nydato. Er det noen som kan fortelle meg hvordan dette skal gjøres? (Jeg vet hvordan jeg får selve variablen inn i form-elementet, så det er ikke det jeg lurer på. Kun hvordan jeg deler $nydato opp i tre selvstendige variabler.) På forhånd takk! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 $varibel = explode("-", $nydato); Du bruker så $varibel[0], $varibel[1], $varibel[2] for å hente fram år, måned og dato. Lenke til kommentar
kroekkete Skrevet 24. april 2004 Forfatter Del Skrevet 24. april 2004 Så enkelt! -Men hva skjer med bindestreken? Forsvinner den? (Det er det jeg ønsker) Lenke til kommentar
kroekkete Skrevet 24. april 2004 Forfatter Del Skrevet 24. april 2004 Betyr det også at den snur rekkefølgen på innholdet? $nydato er jo 24.04.2004 ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 (endret) Formatet jeg mottar er 2004-04-23 Da er explode("-", $nydato); korrekt, men jeg ser i koden din at du ikke får i formatet 2004-04-23, men i DD.MM.YYYY (date("d.m.y") = 24.04.2004) <Edit> Hvis du hadde fått i formatet 2004-04-23, så ville det stått: date("y-m-d",strtotime($arr["kreditor_fakturadato"])); i koden din </Edit> Bruk explode(".", $nydato) i stedenfor, så blir $variabel[0] dag, $variabel[1] måned og $variabel[2] år. explode deler opp $nydato til et array av stenger (kalt $variabel her), og skiller hver gang den finner et punktum, eller bindestrek i den første utgaven. Endret 24. april 2004 av Slettet-rXRozPkg Lenke til kommentar
kroekkete Skrevet 24. april 2004 Forfatter Del Skrevet 24. april 2004 Aha! Mange takk!!! :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå