Gå til innhold

Fjerne overflødig hardware fra registeret?


Anbefalte innlegg

Vet noen om det er mulig på en eller annen enkel måte å fjerne all hardware som ikke er i bruk (dvs ikke finnes i maskinen) fra Windows' registret? Jeg installerte for en stund siden nytt hovedkort, og da ble det naturlig nok funnet div ny hardware første gang Windows (XP Pro) startet opp. Dette inkluderer nesten alt av kort, cd-rom osv. Men jeg har på følelsen at alt som tilhørte det gamle hovedkortet fortsatt ligger i registret og tar opp plass / skaper problemer. Jeg får nemlig litt for ofte bluescreen når windows starter opp. Merkelig nok skjer dette kun når maskinen coldbooter (dvs jeg skrur den på etter at strømmen har vært avslått), ved warmboot (gjenstarting) virker alt som det skal, og maskinen er helt stabil og fin når den først har klart å starte.

 

Jeg har kjørt en god del testprogrammer (memtest86, prime95 osv) uten problemer, og Windows er som sagt helt stabil når den først starter, så det nye hovedkortet er nok i orden. Derfor har jeg mistanke om at det er rot med gammel hardware som skaper problemer. (problemene oppstod etter at jeg installerte det nye kortet)

 

Jeg vil helst slippe å installere Windows på nytt, siden det da fort går med flere dager på å få installert alle programmer på nytt.

 

Ellers så har jeg selvsagt de nyeste driverne til all hardware, nyeste bios, og begge deler riktig konfigurert.

 

Alle gode råd for hvordan jeg kan rydde opp i registret tas i mot med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det blir heller vanskelig. Da må du vite hvilke endringer som blir gjort i registret, og så fjerne dem manuelt. Det kan også være inntr. å gå inn i sikkerhetsmodus for å se om du finner noen drivere som ikke hører hjemme på systemet nå, Ellers er en formatering ikke å forakte!!! Litt jobb, men har man backup av dataene sine, går det bra. Gjorde det sist helg, litt på grunn av slike problemer som du beskriver, jeg hadde prøvd flere nettverkskort, og fikk problemer med TCP IP på lokalnettverket, men hovedsaklig siden jeg satte opp raid på maskina.

Lenke til kommentar

Enig, reinstall er tingen. Har i det siste byttet fra et K7T Turbo-R (som døde) til et K7T Turbo2 som jeg brukte midlertidig, til et K7T Turbo-R LE som jeg fikk som erstatning for Turbo-R kortet. Skulle jo tro det gikk greit, med akkurat samme chipsett, samme kontrollere, ellers akkurat samme hardware. Men nei, Win2000 var HELT ubrukelig, plutselig reboot ved brenning av CD'er, hang ofte når jeg logget på, bluescreen ved kopiering av store filer, nettverkskort som forsvant og ble detektert på nytt osv...

Og brukte mye lengre tid på å prøve å fikse det enn det hadde tatt å reinstallere med en gang! :smile:

Lenke til kommentar

Vedrørende hovedkortbytting. Det er ikke bare ved bytting av merke det kan gi problemer. For noen uker siden hadde de tilbud på et hovedkort på Komplett. Det ble der gjort oppmerksom på at de ikke annbefalte å bruke xp-pross. på det, da de kom fra forskjellige produksjoner, og en del kort ikke hadde støtte for xp, og at de ikke kunne garantere at det kortet man kjøpte var et som støttet xp-pross. Dette på tross av at det HET det samme! Dette betyr at enkelte av komponentene på kortet kan variere til og med på tilsynelatende like kort. Har opplevd det med Aopen ak73 også, har satt inn hadrisk fra en maskin til en annen med like hk, og opplevd en masse innst av drivere til hk-resusser ved oppstart, på tross av at det er "like" hk. Så jeg tror ikke det er bare ved bytte av merke det kan lønne seg med "ren" innst av opperativsys, men ved en så vesentlig maskinvareinngrepen, vil det på sikt lønne seg å få det riktig fra bunnen av.

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-04-05 01:16 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Slowcooler på 2002-04-05 15:01 ]

Lenke til kommentar

Hmmm. Jeg får se det an litt, hva jeg velger å gjøre. Som sagt er maskinen stødig som et fjell når den først starter skikkelig. Som regel skrur jeg maskinen på bare en gang hver dag, og feilen oppstår kanskje ved hver 3. - 4. oppstart i snitt, altså en bluescreen hver 3. eller 4. dag. Så lenge det ikke blir verre, er det til å leve med!

 

Takk for alle synspunkter!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...