Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

spiltting av en CAT-5 UTP kabel (uskjermet)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal sette opp en LAN nettverk hjemme. Jeg har gått til innkjøp av CAT-5 UTP kabel (uskjermet), og skal nå trekke kabler. Jeg har i tillegg skaffet med RJ45 uttak (to utganger). Spørsmålet mitt er da; er det mulig i splitte en CAT-5 UTP kabel (uskjermet) slik at jeg kan koble meg på nettverket på begge uttakene? Med andre ord splitte UTP kabelen i to? Hvis dette går, hvordan vil da koplingen være inn til UTP uttaket? Jeg har lite lyst å trekke to kabler for å få dette til. Har nemlig ikke mer enn 4 porter i huben min, og de trenger jeg. I tillegg så er jeg usikker påhvordan jeg skal da koble en RJ45-kontakt i den andre enden (har noen en link eller en beskrivelse på dette)?

Takker så mye for all hjelp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

takk for svarene. Da tror jeg at jeg muligens kjøper en switch (forstår dette er bedre enn en hub), hvor jeg har flere koplingsmuligheter.

Den går kjappere ja, siden switchen fører data direkte mellom maskinene uten noe mellomledd som det er i en hub :)

Lenke til kommentar

Jepp, det stemmer nok at det ikkje er noe problem å bruke to av fire par til en 100mbps kanal i en cat 5 kabel. spiller ingen rolle hvilke par man bruker så lenge pinn 1 og 2 er på ett par og pinn 3 of 6 er på ett annet par. Men skulle du få lyst på 1gbps sliter du litt, det skal vist være muligt å opprette en 1gbps kanal på ett par med en cat 6 kabel (200 mhz) men er usikker på om dette funker med "vanlige gb-lan kort...

Lenke til kommentar

nå ja, forskjelle på hub og switch er at hub sender ut all trafikk til alle portene, mens en switch lærer mac adressene til pc'ene og sender data'en kun til den pc som skal ha det. UTP/STP forskjelle er at STP har jording, ellers ser kablene lik ut.

:thumbs:

Lenke til kommentar
Den går kjappere ja, siden switchen fører data direkte mellom maskinene uten noe mellomledd som det er i en hub :)

Er ikke det som er poenget. Begge deler blir jo et mellomledd. Å sende data fra en PC til en annen (forutsatt at det ikke er annen trafikk på nettet) vil faktisk gå raskere gjennom en en hub (omtrent ikke målbart men...) grunnet det administrative arbeidet som blir utført av en switch.

Poenget er som tidligere nevnt at en switch jobber på link-laget i IP-modellen og adresserer data til riktig mac adresse, mens en hub (av engelsk:nav) bare er en repeater som sender signalet ut til alle portene... Hver host har direkte forbindelse til en switch, og dermed vil hver host få full hastighet, ikke delt som i en hub. I tillegg løser også dette kollisjonsproblemet vi har i en hub.

Lenke til kommentar

Er ikke det som er poenget. Begge deler blir jo et mellomledd. Å sende data fra en PC til en annen (forutsatt at det ikke er annen trafikk på nettet) vil faktisk gå raskere gjennom en en hub (omtrent ikke målbart men...) grunnet det administrative arbeidet som blir utført av en switch.

Poenget er som tidligere nevnt at en switch jobber på link-laget i IP-modellen og adresserer data til riktig mac adresse, mens en hub (av engelsk:nav) bare er en repeater som sender signalet ut til alle portene... Hver host har direkte forbindelse til en switch, og dermed vil hver host få full hastighet, ikke delt som i en hub. I tillegg løser også dette kollisjonsproblemet vi har i en hub.

Ja, det var sånn det var ja. Huska ikke helt åssen det var lenger. Er en stund siden jeg var borti det opplegget med hub vs. switch nå :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...