Haraldson Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 (endret) http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%...ny%2Findex.html Har surra rundt med guidene til Arve87, og lagd rollovers etter måte #2 her. Jeg gjorde masse fram og tilbake, men hver gang jeg fikk inn mer enn en to-tre bilder i menyen ble alt forskyvd og sida så stygg ut. Da dette skjedde satte jeg forskjellig class på alle knappene. Så fikk jeg det til å funke. Da ga jeg knappene id="1", id="2" osv, og definerte annerledes og plassbesparende i CSS. Dette funker fint EDIT: I FireFox iallefall (skal ikke ha de stygge skrå-scanlines'ene lenge ), men under validering er det som den første linken sier ikke tillatt med id på a-tags Noen som vet hvordan jeg bedre kan få til dette, med likt resultat? CSS /* Rollovermenu */ .rollover { height:22px; width:140px; background-position:bottom; display:block; } .rollover:hover { background-position:top; } .hidden { visibility: hidden; } #1 { background-image:url(images/rollovermenu/hjem.gif); } #2 { background-image:url(images/rollovermenu/ommeg.gif); } #3 { background-image:url(images/rollovermenu/webhistorie.gif); } #4 { background-image:url(images/rollovermenu/bildegallerier.gif); } #5 { background-image:url(images/rollovermenu/shoutbox.gif); } #6 { background-image:url(images/rollovermenu/linker.gif); } HTML <a href="index.html" id="1" class="rollover"><span class="hidden">Hjem</span></a> <a href="ommeg.html" id="2" class="rollover"><span class="hidden">Om meg</span></a> <a href="webhistorie.html" id="3" class="rollover"><span class="hidden">Webhistorie</span></a> <a href="bilder.html" id="4" class="rollover"><span class="hidden">Bildegallerier</span></a> <a href="shoutbox.html" id="5" class="rollover"><span class="hidden">Shoutbox</span></a> <a href="linker.html" id="6" class="rollover"><span class="hidden">Linker</span></a> Endret 24. april 2004 av NMI on XTC Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Du kan vel bruke class istedenfor .1 { background-image... } <a class="1" href="... Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 24. april 2004 Forfatter Del Skrevet 24. april 2004 (endret) Men class er jo allerede rollover, og den trenger jeg for å få rollovereffekten..! Edit: Skjønner hva du mente, men det var når jeg brukte class at sida ble "ødelagt". Og dessuten, da må jeg ha .1 { height:22px; width:140px; background-position:bottom; display:block; } .2 { height:22px; width:140px; background-position:bottom; display:block; } + background-image i alle osv nedover, og det tar en del bytes... Endret 24. april 2004 av NMI on XTC Lenke til kommentar
magikern Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 <ul class="rollover"> <li id="1"><a href="index.html"><span>Hjem</span></a></li> <li id="2"><a href="ommeg.html"><span>Om meg</span></a></li> <li id="3"><a href="webhistorie.html"><span>Webhistorie</span></a></li> <li id="4"><a href="bilder.html"><span>Bildegallerier</span></a></li> <li id="5"><a href="shoutbox.html"><span>Shoutbox</span></a></li> <li id="6"><a href="linker.html"><span>Linker</span></a></li> </ul> ul.rollover li a{ height:22px; width:140px; background-position:bottom; display:block; } da skjønner du vel kanskje hvor jeg mener du skal slenge på resten av css har desverre ikke tid nå til å skrive det... Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 24. april 2004 Forfatter Del Skrevet 24. april 2004 Men vil da tekstlinkene bli skjulte, eller er det der du mener jeg skal legge på CSS? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 24. april 2004 Forfatter Del Skrevet 24. april 2004 Oppdaga nå at menyen ikke funker i IE, og da er det ikke særlig stor grunn for å spare på den... Jaja... Finner vel en metode en gang... Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 En id eller et klassenavn kan ikke starte med et nummer. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 24. april 2004 Forfatter Del Skrevet 24. april 2004 En id eller et klassenavn kan ikke starte med et nummer. Er det hele feilen??? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 En id eller et klassenavn kan ikke starte med et nummer. Er det hele feilen??? For validation, ja... Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 24. april 2004 Forfatter Del Skrevet 24. april 2004 men da funker det vel sikkert fortsatt ikke i IE, eller? (Orker ikke sjekke det nå, nå har jeg forandra fram og tilbake i hele dag...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå