Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ang nettverk hjemme

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har 2 pcer som jeg gjerne vil koble sammen slik at begge kan bruke Telenor ADSL. Jeg har 2 nettverkskort på den pcen som er koblet til ADSL utstyret.

Har kjøpt en switch. Åssen skal jeg koble dem sammen og få begge pcene til å bruke ADSL?

TUSEN TUSEN takk for alle som hjelper.

Mvh. Angel_M

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for linken.

Har klart å koble sammen pcene og det ser ut som dem har kontakt med hverandre men hver gang så kommer det en beskjed på den andre pcen at det er en IP adressekonflikt på nettverket. Åssen skal jeg fikse det? Jeg har Telenor Online ADSL.

Væsåsnill og hjelp meg litt. Er nybegynner i dette.

TUSEN TAKK PÅ FORHÅND :)

Mvh. Angel_M

Endret av Angel_M
Lenke til kommentar

Telenor ADSL og switch funker ikke sammen. Du må ha en ruter.

EDIT: Det er grunnen til at du får en IP-adressekonflikt. Telenor har laget det slik at en ruter må dele ut hver sin IP-adresse til hver PC. Jeg hadde også en del trøbbel med dette.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
kjør network setup wizard som ligger et sted under tilbehør på startmenyen. gå gjennom den på begge maskinene. burde fikse det meste

Har gjort det. Leste nettopp på Online.no at det kan gå an hvis man har Internet Connection Sharing. Vet dere åssen jeg skal fikse det?

Endret av Angel_M
Lenke til kommentar

Oi, der var jeg for kjapp gitt...(edit) Du kobler nettverksokort 1 mot modem, og nettverkskort 2 mot switch. Du velger så å dele internettforbindelse på kort 1. På pcer som står mot switch må du vel bruke 192.168.0.0/24nett(hvis jeg ikke husker feil). Du må da sette iper manuelt og bruke 192.168.0.1 som gateway på disse....

mvh

greiguttn

Endret av greiguttn
Lenke til kommentar
Oi, der var jeg for kjapp gitt...(edit) Du kobler nettverksokort 1 mot modem, og nettverkskort 2 mot switch. Du velger så å dele internettforbindelse på kort 1. På pcer som står mot switch må du vel bruke 192.168.0.0/24nett(hvis jeg ikke husker feil). Du må da sette iper manuelt og bruke 192.168.0.1 som gateway på disse....

mvh

greiguttn

Åssen setter jeg IP adresser manuelt?

Er nybegynner med dette skjønner du... :blush:

Lenke til kommentar

1. Høyreklikk lokal tilkobling, velg egenskaper.(kontrollpanel...netverkstilkoblinger)

2. Trykk på Tcp/ip og egenskaper.

3. Bruk "velg følgende ip adresse"

4. Skriv inn adresse, mulig det er 192.168.1.1 som skal være gateway(du ser hvilken ip du skal bruke på nettverkskort 2 på "routermaskin" ved ipconfig -all i kommandolinje(start...kjør..."cmd"...enter), da må du bruke adresse mellom 192.168.1.2 og 192.168.1.254.

5. Nettmaske er som oftest 255.255.255.0, du kan se nettmaske på nettverkskortene på "routermaskinen" hvis du skriver ipconfig -all i kommandolinje.

5. Standard gateway må du bruke ipen til nettverkskort 2 i routerpcen...

Sorry alt rotet, har det jævla travelt her... Bare å spørre mer;)

Du må kanskje også skrive inn dns, du kan bruke samme som routermaskin bruker, ipconfig -all igjen! ;)

mvh

greiguttn

Endret av greiguttn
Lenke til kommentar

Jeg er temmelig sikker på at det går fint å være på nett med flere pcer og telenor adsl..... Må bare sørge for at man er på to forskjellige nett... Hadde nettverkskort en og nettverkskort to iper i samme subnett?

Du kan godt skrive ipconfig -all på routermaskinen og fortelle meg hvilke iper nettverkskort 1 og nettverkskort 2 har... så kan vi ta det derfra.... Hvis du ikke VIL kjøpe router da;)

mvh

greiguttn

Endret av greiguttn
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare bruke Raspppoe da til og dele internetten med? Ulempen er at den pcen som "hoster" internetten må stå på for at den andre skal kunne komme seg på nett.

Kan du forklare litt mer om det? Går det an med switch?

:ermm:

Lenke til kommentar

Ja, det er mulig å kjøre flere pc'er på nett med en server pc med to nettverkskort.

Vennligst se på vedlagte printshoot.

Oppsett

Da må du alltid ha server pcen på. Er den slått av, vil de andre pc'ene på ditt nettverk ikke ha internett.

Endret av DevianX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...