Angel_M Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Hei Jeg har 2 pcer som jeg gjerne vil koble sammen slik at begge kan bruke Telenor ADSL. Jeg har 2 nettverkskort på den pcen som er koblet til ADSL utstyret. Har kjøpt en switch. Åssen skal jeg koble dem sammen og få begge pcene til å bruke ADSL? TUSEN TUSEN takk for alle som hjelper. Mvh. Angel_M Lenke til kommentar
bentose Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Prøv denne linken eller søk på forumet. (Søk også eldre enn 30 dager) http://www.hardware.no/guider/dele_internett/index.html Bent Lenke til kommentar
Angel_M Skrevet 24. april 2004 Forfatter Del Skrevet 24. april 2004 (endret) Takk for linken. Har klart å koble sammen pcene og det ser ut som dem har kontakt med hverandre men hver gang så kommer det en beskjed på den andre pcen at det er en IP adressekonflikt på nettverket. Åssen skal jeg fikse det? Jeg har Telenor Online ADSL. Væsåsnill og hjelp meg litt. Er nybegynner i dette. TUSEN TAKK PÅ FORHÅND Mvh. Angel_M Endret 24. april 2004 av Angel_M Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 (endret) Telenor ADSL og switch funker ikke sammen. Du må ha en ruter. EDIT: Det er grunnen til at du får en IP-adressekonflikt. Telenor har laget det slik at en ruter må dele ut hver sin IP-adresse til hver PC. Jeg hadde også en del trøbbel med dette. Endret 24. april 2004 av tor_erik Lenke til kommentar
Angel_M Skrevet 24. april 2004 Forfatter Del Skrevet 24. april 2004 Men finnes det ingen annen løsning på det? Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Men finnes det ingen annen løsning på det? Er ikke 100% sikker på at det ikke finnes en annen løsning, men jeg er redd det ikke gjør det. Lenke til kommentar
stroganoff Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 (endret) skal jo funke helt fint det hvis maskinen med 2 nettkort står imellom modem og switch bare å bruke windows sin internet connection sharing Endret 24. april 2004 av stroganoff Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 skal jo funke helt fint det hvis maskinen med 2 nettkort står imellom modem og switchbare å bruke windows sin internet connection sharing Det er dette jeg tror Telenor har laget en stopper for. Lenke til kommentar
Angel_M Skrevet 24. april 2004 Forfatter Del Skrevet 24. april 2004 skal jo funke helt fint det hvis maskinen med 2 nettkort står imellom modem og switchbare å bruke windows sin internet connection sharing Åssen gjør jeg det i Windows XP? Lenke til kommentar
stroganoff Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 kjør network setup wizard som ligger et sted under tilbehør på startmenyen. gå gjennom den på begge maskinene. burde fikse det meste Lenke til kommentar
Angel_M Skrevet 24. april 2004 Forfatter Del Skrevet 24. april 2004 (endret) kjør network setup wizard som ligger et sted under tilbehør på startmenyen. gå gjennom den på begge maskinene. burde fikse det meste Har gjort det. Leste nettopp på Online.no at det kan gå an hvis man har Internet Connection Sharing. Vet dere åssen jeg skal fikse det? Endret 24. april 2004 av Angel_M Lenke til kommentar
greiguttn Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 (endret) Oi, der var jeg for kjapp gitt...(edit) Du kobler nettverksokort 1 mot modem, og nettverkskort 2 mot switch. Du velger så å dele internettforbindelse på kort 1. På pcer som står mot switch må du vel bruke 192.168.0.0/24nett(hvis jeg ikke husker feil). Du må da sette iper manuelt og bruke 192.168.0.1 som gateway på disse.... mvh greiguttn Endret 24. april 2004 av greiguttn Lenke til kommentar
Angel_M Skrevet 24. april 2004 Forfatter Del Skrevet 24. april 2004 Oi, der var jeg for kjapp gitt...(edit) Du kobler nettverksokort 1 mot modem, og nettverkskort 2 mot switch. Du velger så å dele internettforbindelse på kort 1. På pcer som står mot switch må du vel bruke 192.168.0.0/24nett(hvis jeg ikke husker feil). Du må da sette iper manuelt og bruke 192.168.0.1 som gateway på disse.... mvh greiguttn Åssen setter jeg IP adresser manuelt? Er nybegynner med dette skjønner du... Lenke til kommentar
greiguttn Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 (endret) 1. Høyreklikk lokal tilkobling, velg egenskaper.(kontrollpanel...netverkstilkoblinger) 2. Trykk på Tcp/ip og egenskaper. 3. Bruk "velg følgende ip adresse" 4. Skriv inn adresse, mulig det er 192.168.1.1 som skal være gateway(du ser hvilken ip du skal bruke på nettverkskort 2 på "routermaskin" ved ipconfig -all i kommandolinje(start...kjør..."cmd"...enter), da må du bruke adresse mellom 192.168.1.2 og 192.168.1.254. 5. Nettmaske er som oftest 255.255.255.0, du kan se nettmaske på nettverkskortene på "routermaskinen" hvis du skriver ipconfig -all i kommandolinje. 5. Standard gateway må du bruke ipen til nettverkskort 2 i routerpcen... Sorry alt rotet, har det jævla travelt her... Bare å spørre mer;) Du må kanskje også skrive inn dns, du kan bruke samme som routermaskin bruker, ipconfig -all igjen! mvh greiguttn Endret 24. april 2004 av greiguttn Lenke til kommentar
Angel_M Skrevet 24. april 2004 Forfatter Del Skrevet 24. april 2004 Takk for hjelpen alle sammen. Jeg har funnet ut at det går ikke å være på nett samtidig på to pcer med Telenor ADSL og switch. Skal gå og kjøpe router imorra. Takk til alle dere som hjalp... Mvh. Angel_M Lenke til kommentar
greiguttn Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 (endret) Jeg er temmelig sikker på at det går fint å være på nett med flere pcer og telenor adsl..... Må bare sørge for at man er på to forskjellige nett... Hadde nettverkskort en og nettverkskort to iper i samme subnett? Du kan godt skrive ipconfig -all på routermaskinen og fortelle meg hvilke iper nettverkskort 1 og nettverkskort 2 har... så kan vi ta det derfra.... Hvis du ikke VIL kjøpe router da;) mvh greiguttn Endret 24. april 2004 av greiguttn Lenke til kommentar
praut86 Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Hvorfor ikke bare bruke Raspppoe da til og dele internetten med? Ulempen er at den pcen som "hoster" internetten må stå på for at den andre skal kunne komme seg på nett. Lenke til kommentar
Angel_M Skrevet 25. april 2004 Forfatter Del Skrevet 25. april 2004 Hvorfor ikke bare bruke Raspppoe da til og dele internetten med? Ulempen er at den pcen som "hoster" internetten må stå på for at den andre skal kunne komme seg på nett. Kan du forklare litt mer om det? Går det an med switch? Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 (endret) Ja, det er mulig å kjøre flere pc'er på nett med en server pc med to nettverkskort. Vennligst se på vedlagte printshoot. Oppsett Da må du alltid ha server pcen på. Er den slått av, vil de andre pc'ene på ditt nettverk ikke ha internett. Endret 25. april 2004 av DevianX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå