huf Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Til nå har jeg nesten bare laget sider på engelsk. Også den helt nye siden min, er skrevet på engelsk. Jeg har ofte nå i det siste tenkt på om jeg gjør dette bevisst eller ikke. Engelsk? Hvorfor skrive på engelsk? Jo, det kan jo være greit det visst man har en side som er ofte globalt besøkt, men i mitt tilfelle så er jeg ganske sikker på at mine sider ikke har vært besøkt så mange ganger av utenlandske folk. Hvorfor skriver jeg da på engelsk? Jeg vet ikke. Det blir bare slik. Fra nå av skal jeg legge over, og skrive på norsk. Med å skrive på norsk, så er det uten tvil lettere å "småsnakke" og fylle siden sin med både det ene og det andre. Det er ivertfall det jeg mener. Jeg har ingen problemer med hverken snakke engelsk eller skrive engelsk, men jeg føler at jeg må anstrenge meg litt vel mye for å skrive noe skikkelig. For det er det jeg føler; når jeg skal først skal skrive og drive en side på engelsk, så føler jeg at det må være så skikkelig og språklig korrekt. osv. Dette er jeg lei av nå, og går derfor over til å skrive på norsk. Slutt på mitt småsnakk. Det jeg ville med denne tråden, var å høre hva dere designere synst om språk valg og denslags. Vet at det er litt delte meninger om dette, pga at mange av dere skriver på engelsk, og mange av dere på norsk. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Jeg velger utifra den brukergruppen jeg ser det som mest sannsynlig for at besøker den spesifikke siden. Min side er på engelsk, men russesiden jeg har laget er på norsk. Det faller mest naturlig lissom.. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Engelsk er vel regnet som 'det offisielle språket på web', men det er best å vurdere brukergruppen av siden din. Skriver du f.eks. guider bør man kunne velge norsk|engelsk... Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Eg skriver på engelsk sia sida (snart sidene) mine er retta mot den store verda.. men det går jo an å ha begge deler og da.. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Tja... Jeg har lagd sider på både norsk og engelsk, og en som er på begge språkene (VegiBoys)... Den var først bare på engelsk, men da jeg fikk en del spørsmål om hvorfor den var på engelsk tenkte jeg at det kanskje var greit å ha en på norsk også Men man må jo helt klart tenke på hvilke nasjoner de besøkende kommer fra... Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Jeg synes faktisk engelsk er lettere å drive "smalltalk" på, jeg. Mye rikere språk og flust av gode ord og uttrykk. Selv har jeg side på engelsk for å nå ut til flest mulig. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Jeg sliter i norsktimene noen ganger... Sitter og skal skrive mine meninger om saker og ting, også synes jeg det egentlig at "in my opinion" høres bedre ut enn "etter min mening" o.l.... Så en gang skrev jeg bare IMO, og læreren skjønte ikke en dritt! *Beklage OT* Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Liker å skrive engelsk og som HalTan sier, det er et mer rikt språk med artige ord og uttrykk som det norske språk kan se langt etter Men i bunn og grunn kommer det an på brukergruppen. Siden min er ment for hele verden, noe som reflekteres i besøksstatistikken for de forskjellige landene. Norge står for sånn ca. 20% av de besøkende, mens USA står for 50% eller no.. Samtidig er det noen ganger enklere å skrive på norsk. Spesielt når noe mer eller mindre innviklet skal forklares Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Som alle andre sier kommer dette ann på brukergruppen. Det vil si at jeg alltid ender opp med engelsk. For det første så ønsker jeg ikke å begrense siden min til bare nordmenn. Og for det andre vet jeg at jeg har en del ikke norske som kommer til å besøke de. Og synes også engelsk er lettere å skrive på. Blir fort slik når alt jeg leser i løpet av dagen minus dette forumet og aviser er på engelsk. Synes personlig at både norsk og engelsk er klart best. Har planer om å gjøre det på sider framover, men er vanskelig å få teksten så lik som mulig på begge språk. Skal det gjøres så skal det være bra og, ikke noe sluntring på noen av språkene. Lenke til kommentar
huf Skrevet 24. april 2004 Forfatter Del Skrevet 24. april 2004 Er enig i at å skrive både på norsk og på engelsk er klart best. Men tar mer tid. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 de fleste nordmenn skjønner jo engelsk, mens de færreste amerikanere/franskmenn/osv som besøker siden min skjønner norsk. Da er det jo like greit å bare ha på engelsk.. syns egentlig at hvis du skal lage en side på engelsk MÅ du kunne ganske bra engelsk... skriver du dårlig engelsk vil jo de norske og de engelsk-talende ha problemer med å skjønne det, i tillegg til at du strever med å skrive det hver gang du oppdaterer. Lenke til kommentar
enden Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Det er et godt poeng at de fleste nordmenn kan lese engelsk, men det appelerer på en annen måte å ha en side på norsk. Man får en nærere knytning til stoffet, og den er viktig for meg. Jeg foretrekker å søke med norske uttrykk når jeg leter etter info, selv om jeg hadde toppkarakterer i engelsk fordypning på VGS. Dette fordi jeg har et bedre forhold til tekster på norsk, enn engelsk (forutsatt at innholdet er av lik kvalitet). Min hjemmeside er på norsk. Lenke til kommentar
Idah0 Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 spørs selvsagt hvilken brukergruppe du retter deg til. Om man lager en side som handler om seg selv og slik, blir det fort rart med engelsk, men om man lager en side om css eller andre internasjonalt intr saker, kan det være mer naturlig å skrive på engelsk.. Lenke til kommentar
enden Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Lager howtos på norsk jeg. Ser ingen grunn til å gjenta noe noen andre har skrevet før på samme språk. Mye koseligere å oversette det til gamlespråket Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 spørs selvsagt hvilken brukergruppe du retter deg til. Om man lager en side som handler om seg selv og slik, blir det fort rart med engelsk, men om man lager en side om css eller andre internasjonalt intr saker, kan det være mer naturlig å skrive på engelsk.. Hmm. Mener det er helt motsatt jeg. En personlig hjemmeside er greit å ha på engelsk så hele verden kan se hvem du er. Tutorials/how-to's osv er fint om man skriver på norsk med mindre det er noe helt orginalt, da det meste allerede er dekt på engelsk. Er lite som er dekt på norsk i forhold. Fint at noen gjør noe for å heve kompetansen i norge med å tilby norske artikler så de som ikke skjønner engelsk så godt også kan lære. Ser fra tid til annen at det er folk som spør her på forumet etter norske artikler da de ikke har så veldig god engelsk kunnskap. Så all applaus til dere som faktisk skriver norske artikler Lenke til kommentar
Dunestar Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Min mening: Skrive det språket som passer målgruppen! Det er bud nr. 1. En annen viktig side av saken er jo at enkelte har lettere for å drive, som HalTan beskrivende kalte det - smalltalk -, på engelsk. Engelsk når ut til mange flere enn norsk, og det offisielle språket på web er engelsk. Jeg prioterer norsk på Espressivo - som btw, snart kommer - fordi det treffer målgruppen min bedre. Jeg tviler sterkt på at det noen gang blir aktuelt med designoppdrag fra utenom vårt kjære lands grenser. Litt kjekt å holde fast på moderspråket. Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Det er et godt poeng at de fleste nordmenn kan lese engelsk, men det appelerer på en annen måte å ha en side på norsk. Man får en nærere knytning til stoffet, og den er viktig for meg. Jeg foretrekker å søke med norske uttrykk når jeg leter etter info, selv om jeg hadde toppkarakterer i engelsk fordypning på VGS. Dette fordi jeg har et bedre forhold til tekster på norsk, enn engelsk (forutsatt at innholdet er av lik kvalitet). Min hjemmeside er på norsk. ...og dette kommer fra en person hvis deler av signatur er på engelsk... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå