Gå til innhold

Hvorfor heter Venstre Venstre?

Anbefalte innlegg

En ting jeg lenge har lurt på er:

Politikken deres er jo(skattemessig) den samme som Høyres, kanskje ennå verre. Poenget er, at Venstre ikke har EN DRITT med venstresiden å gjøre...

Og mitt spørsmål er:

Hva burde Venstre hete??

Mitt forslag: MiljøHøyre

Da blir det: SV, AP, SP, KRF, FRP, Høyre og Miljøhøyre...

høres ikke galt ut det??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser at samfunnskunnskap er neglisjert i Norges skolevesen.

Ser for meg at noen vil spørre om hvem som sa: "All makt samlet i denne sal"

det er HISTORIE, ikke samfunnskunnskap... men jeg synes å huske det der med at de gikk til høyre eller venstre jeg og.

PS: Hvis noen mener jeg er litt touchy, så er det fordi jeg er sliten...

EDIT:

aaaaaaaaah...oppbyggingen av det demokratiske Norge er totalt uvesentlig for sammfunnskunnskapen.

Det er jo oppklarende for en del ting må jeg si.

Nei, men det som er vesentlig er hvordan Norge blir styrt IDAG, og historie har med hvordan det hele startet å gjøre...

Endret av smeboe
Lenke til kommentar
det er HISTORIE, ikke samfunnskunnskap... men jeg synes å huske det der med at de gikk til høyre eller venstre jeg og.

aaaaaaaaah...oppbyggingen av det demokratiske Norge er totalt uvesentlig for sammfunnskunnskapen.

Det er jo oppklarende for en del ting må jeg si.

Lenke til kommentar

Dette er vås, Venstre er et kulturradikalt parti. De tilhører et borgerlig sentrum, og Høyre er langt unna. Har du tatt en titt i partiprogrammet, sett hvilke saker de som 3%-parti har oppnådd? Venstre har tradisjoner for å være et radikalt parti, og plasserer du dem på høyreisden er du med andre ord blodig urettferdig. På enkelte områder er det få seriøse partier som er mer radikale, på andre er Venstre mer måteholden, og holder en sentums-profil.

Når det er sagt, er jeg skuffet over hvordan Venstre gjennomfører politikken sin under Lars Sponheim - det har fått meg over på troen på Arbeiderpartiet som neste regjeringsparti. Venstre mangler handlekraft, og har vært mer opptatt av regjeringsmakt, enn å stå for sin ideologifestede politikk, nemlig sosialliberalismen.

Men rekkefølgen din, er direkte ille. Til tross for FrPs ekstreme sjangling er det deres populisme som får meg til å plassere dem langt ut på høyresiden - Senterpartiets ekstreme nasjonalisme gjør det også mulig å plassere dem på den konservative høyresiden. Quisling henger enda som en mørk skygge over partiet.

Lenke til kommentar
En ting jeg lenge har lurt på er:

De radikale samlet seg til venstre i folkeforsamlingen som ble opprettet under Den franske revolusjon, tilsvarende de moderate i sentrum og de konservative til høyre. Utover 1800-tallet fulgte man denne tradisjonen og kalte radikale partier for venstrepartier og konservative partier for høyrepartier.

Lenke til kommentar
Dette er vås, Venstre er et kulturradikalt parti. De tilhører et borgerlig sentrum, og Høyre er langt unna. Har du tatt en titt i partiprogrammet, sett hvilke saker de som 3%-parti har oppnådd? Venstre har tradisjoner for å være et radikalt parti, og plasserer du dem på høyreisden er du med andre ord blodig urettferdig. På enkelte områder er det få seriøse partier som er mer radikale, på andre er Venstre mer måteholden, og holder en sentums-profil.

Når det er sagt, er jeg skuffet over hvordan Venstre gjennomfører politikken sin under Lars Sponheim - det har fått meg over på troen på Arbeiderpartiet som neste regjeringsparti. Venstre mangler handlekraft, og har vært mer opptatt av regjeringsmakt, enn å stå for sin ideologifestede politikk, nemlig sosialliberalismen.

Men rekkefølgen din, er direkte ille. Til tross for FrPs ekstreme sjangling er det deres populisme som får meg til å plassere dem langt ut på høyresiden - Senterpartiets ekstreme nasjonalisme gjør det også mulig å plassere dem på den konservative høyresiden. Quisling henger enda som en mørk skygge over partiet.

Skrev jeg ikke at de lå på høyresiden skattemessig?? for meg er skatt den viktigste faktoren i dagens samfunn, og Venstre sier at de vil ha minst mulig.

Og nasjonalisme kan høre hjemme på begge sider. Du husker vel NAZIene??

Lenke til kommentar

Skrev jeg ikke at de lå på høyresiden skattemessig?? for meg er skatt den viktigste faktoren i dagens samfunn, og Venstre sier at de vil ha minst mulig.

Du har misforstått Venstres skattepolitikk, basert på flat skatt.

http://info.venstre.no/temasider/flatskatt/

Og nasjonalisme kan høre hjemme på begge sider. Du husker vel NAZIene??

Ja, det vet jeg utmerket - jeg vil heller ikke kalle Senterpartiet for nasjonalsosialister selvom de har en grumset fortid, jeg vil kalle dem et kulturkonservativt parti.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Derfor er min konklusjon at de ikke er røde i skattepolitikken, snarere blå.

Venstre har aldri vært et rødt parti - de er grønne. Utjamningspolitikk er en av de tingene som skiller sosialliberalismen og sosialdemokratiet. Venstre tror på en kombinasjon av personlig og kollektiv frihet.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...