Gå til innhold

Pentium M mot AMD

Bronseku

Anbefalte innlegg

Siden jeg ikke finner noen andre temaer her som svarer på det jeg lurer på, så får jeg lage en selv.. Jeg skal kjøpe Laptop nå, og i den sammenhengen lurer jeg på hva slags prosessor man skal velge.. Hva er best av AMD og Pentium-M?

Jeg kikker litt på Acer Ferrari 3000 og Whitebox CL56.. Whitebox CL56 har Intel Petium M 1,6 GHz og Acer Ferrari har en AMD XP-M 2500+ prosessor..

Whitebox koster 15 748.- mot Ferrari 13.600.-.

Synes det er litt i dyreste laget å betale 15 748 for en laptop, men man lever bare en gang! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ville valgt pentium m, både for varme og batteri og ikke minst ytelse..

Tenker med gru på en kjenning av meg med en XP 2600 M, suger strøm og varmer som en varmovn..

Huff huff..

Og nei, det er ikke fordi jeg liker intel bedre enn amd.. men fordi at på det bærbare markedet har intel en knall cpu

Lenke til kommentar
pentium M 1,7 tilsvarer vel ca 3ghz p4 elns... ville uten tvil valgt pentium m :yes:

Den var vel litt drøy... En Pentium M 1,6Ghz regnes for å være ca like rask som en P4 2400Mhz generelt sett. Jeg vil nok heller si at P-M 1,7Ghz tilsvarer noe sånt som en P4 2,5 - 2,6Ghz, altså noe lignende som det en XP-M 2500+

Spørsmålet er bare om det er en Mobile Athlon XP, eller en Athlon XP-M. XP-M er for skrivebordserstattere noe som vil si at den bruker en del strøm (men ikke like mye som en vanlig AthlonXP). Mobile Athlon XP er den "egentlige" AthlonXP for bærbare og bruker lite strøm => lite varme => mulighet for lavt støynivå.

Når jeg skriver mulighet for lavt støynivå, er det fordi støyen kommer fra kjøleløsningen. Finnes mange Pentium-M bærbare som bråker. EliteGroup har vel fått på pukkelen for dette i noen tester hos Barbara.no. Som sagt, det er fullt mulig å lage en nokså stille Mobile Athlon XP, på samme måte som det også er tilfelle for Pentium M.

Lenke til kommentar
har en liten jobb på Leafdal og han som jobber der sa at man kan gange P M med 2,et eller annet så fikk man P4!

Ikke hør på ham lengere. Han har rett og slett ikke peiling.

Pentium-M er ikke dobbelt så kjapp som P4 ved samme frekvens. Ikke annet i helt syntetiske / spesiallagde programsnutter, hvor forskjellen i cachemengde er grunnen.

I snitt kan man si at en Pentium-M 1,6Ghz tilsvarer noe sånt rundt P4 2,4Ghz +/- avhengig av programmene man bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...