Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Flere maskiner på ADSL


Anbefalte innlegg

Jeg har mere enn én PC jeg vil ha på nett og de skal kunne være på nett uavhengig av hverandre - altså, ikke deling via en windows PC.

 

Så har jeg hørt om bredbåndsrouter.

 

Kan noen enten fortelle meg hvordan den funker, rent praktisk - bruker jeg denne istedenfor ADSL modemet, eller kobler jeg denne mellom maskinene og ADSL modemet.

 

Har noen en VELDIG god side jeg kan lese litt mere på?

 

Hvilken anbefales til enkel hjemmebruk?

 

Takk for svar.

 

_

johanf :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kobler WAN opp til routeren fra modemet, og alle maskinene inn i routeren.

Det finnes modem med innebygde routere også, men de aller fleste er uavhengige av modemer.

 

Til hjemmebruk kan du egentlig velge og vrake ganske fritt, du må nesten se litt på hva slags muligheter du trenger. Jeg har vært borti routere der man ikke kan åpne porter og lignende.

Endret av Plex!
Lenke til kommentar
bruker jeg denne istedenfor ADSL modemet, eller kobler jeg denne mellom maskinene og ADSL modemet.

Hvilken leverandør bruker du på ADSL?

Du setter routeren mellom modemet og maskinene, det finnes kombinerte enheter som er modem og router i ett men de er nokså nye på markedet.

Du finner masse om dette f.eks på HW sin nettverksguide.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha en switch mellom maskinene og modemet må du koble opp med en maskin og dele derfra. Hvis du kjøper en router kobler den til internett med konfigurasjon du har satt den til (i de fleste tilfeller). Siden du har 1 ip adresse må du redirecte porter på routeren til din LAN-ip hvis du skal hoste TCP/IP games i for eksempel Diablo 2 for å så spille med kamerater på nettet. Da får de DNS'en din og porten du har aktivert som redirect til din maskin.

Endret av Plex!
Lenke til kommentar

Egentlig ingenting hvis du kobler deg opp med en av maskinene og deler internett. Men siden jeg skjønner at det er det du vil slippe så må du ha en router som kobler opp mellom switch (er det ikke det du kjører i den andre enden, skjønte ikke helt hva du mente) og modemet.

 

Her i huset kjører jeg en router som står koblet direkte til 3 maskiner oppe og som står koblet til en switch nede hos meg i kjelleren.

 

Håper dette var til hjelp for deg. Hvis ikke er det bare å fortsette å skrive mer, skal svare så godt jeg kan :)

Endret av Plex!
Lenke til kommentar
Hva må jeg ha imellom her for at begge skal kunne bruke internett samtidig, gjennom den ene kabelen som kommer fra modemet?

En router, jeg anbefaler 3com sin router, svært stabil, enkel og konfigurere.

I ditt tilfelle må du bar plugge det sammen starte routeren og du er på nett igjen.

Lenke til kommentar

Okay, so far ...

 

... jeg må altså ha en router mellom modemet og de andre maskinene jeg vil ha på nett. Finnes det en okay router/switch kombinasjon som er enkel å konfigurere?

 

Takk så langt, til dere som prøver å hjelpe - beklager at jeg må ha ting inn med teskje. ;)

 

_

johanf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...