Gå til innhold

Uoffisielle Radeon x800pro/x800xt benchmarks

Spaz

Anbefalte innlegg

OI Jeg hadde nesten glemt XGI. Hadde fortsatt vært utrolig morsomt om de lanserte ett kort som slo både ATi og Nvidia (og evt. andre?) både på ytelse og bildekvalitet...hehehe!  Det hadde bare vært TØFT! Håper bare de ikke gir seg med det samme.

Noe sier meg at dette blir dødstøtet for andre kortprodusenter som S3 og XGI (når man ser bort fra integrerte skjermkort) trist men sannsyneligvis sant....

Nå begynner det å bli litt ''du er ati fan, ja og du er nvidia fan'' stemning her inne! grøss! :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle gjerne sett 3DFX og XGI med i konkurransen, slik at vi fikk noe mer å velge mellom. 3DFX var jo stort den gangen de holdt på. Men de gjorde noen dårlige valg. Og fremover ser det nok ut til at det kun er nVidia og ATI som har ressurser til å fortsette med den evigvarende konkurransen om hjemmemarkedet, foruten Matrox og 3DLabs for bedriftsmarkedet.

Lenke til kommentar
,25/04/2004 : 01:33]Mener ikke at jeg "sluker det rått" egentlig jeg da.... :dontgetit:

Jeg snakket generellt, det var ikke siktet til noen spesielt.

hvor har jeg "anklaget"(som du kaller det) noen for å være fanboys?

Jeg antok at "anti-nvidia" var siktet til meg?

Såvidt det er meg bekjent, er disse programmene også mest beregnet på å måle ytelsen innbyrdes mellom kort som scorer oppimot 10000 3DMarks (2001, 03 etc), over dette begynner systemet forøvrig å begrense relevansen til den totale poengsummen.

Jeg har ikke regnet på det, men iogmed at scoren faller så mye som den gjør når man øker oppløsningen og ledelsen over R9800XT holder seg ganske konstant så vil jeg tro 3DMark03 er veldig fillrate/shader begrenset selv med GF 6800U.

R500 kan tenkes å bli et nytt avansert flaggskip på linje med R300, støtte for SM4.0/DXNext kan tenkes inkludert m.m, og det vil da synes som om ATi "hopper over" SM3.0 til fordel for høyere ytelse i den nærmest forestående generasjonen.

Utifra det interne dokumentet til ATi som ble lekket ut for ikke så lenge siden så virker det ikke som R500 vil støtte SM4.0. Dave Baumann fra Beyond3D er ganske sikker på at det er R600 som vil finne veien til Xbox2.

Nå er vel kanskje ikke xbitlabs verdens mest annerkjente og pålitelige nettsted, men de seneste ryktene derfra tyder på at MSFT planlegger lansering vel innefor rammene av når man kan forvente r500-lansering (allerede neste sommer).

Siden det ville være rart om MSFTs neste spillkonsoll skullevære basert på en 3-4 år gammel API heller enn en flunkende ny en (DXNext) ville disse ryktene si meg at R500 i det minste ligger foran SM3/DX9 på de fleste områder.

Når det gjelder 3DMark, var det sagt at de interne målsettingene tilsa at programmet var myntet på å måle ytelse opp til rundt 10000 poeng, det er vel heller ikke ukjent at neste versjon av 3DMark vil komme ganske snart..

Utenom det vil jeg ikke påstå at du tar særlig feil angående resultatene til GF6800U og liknende, jeg tror bare 2003-versjonen vil bli annenrangs ganske snart.

Mvh

Kjetil Høiby

Lenke til kommentar

Litt offisielle "teasers" fra ATI angående R420 :thumbup:

1) The board is red

2) There will be an X in the name (maybe even 2)

3) You won't be disappointed in the performance

4) You will still be able to run it in your shuttle

5) It won't consume as much power as the space shuttle (or a competitor's card for that matter)

6) Did I mention that the board is red?

http://www.elitebastards.com/forum/viewtop...f80dc1a6bd43639

Nok en gang ser det ut til at ATI sine ingeniører har klart å lage et mer effektivt skjermkort enn nVidia. Men sikker kan vi selvfølgelig ikke være før lanseringen på WinHEC 2004 (se slutten av 4.mai):

http://www.microsoft.com/whdc/winhec/agenda.mspx

Endret av Spaz
Lenke til kommentar
Litt offisielle "teasers" fra ATI angående R420  :thumbup:

1) The board is red 

5) It won't consume as much power as the space shuttle (or a competitor's card for that matter)

Nok en gang ser det ut til at ATI sine ingeniører har klart å lage et mer effektivt skjermkort enn nVidia. Men sikker kan vi selvfølgelig ikke være før lanseringen på WinHEC 2004 (se slutten av 4.mai):

DET BLIR RØDT!!!!

:p

Og det vil ha minst en X i navnet.

Litt av noen teasere ja :green:

Edit: Øy. Du edita før eg fekk quota deg med det lille du hadde før editen :p

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar

Morsomt med litt humor. Did I mention that the board is red? :p

Det jeg likte mest er at det får plass i shuttle samt at det ikke trekker "like mye strøm som en romferge" (hint@nVidia)

Det med at det kan ha to X'er i navnet er kanskje et hint om at det vil dukke opp reviews av x800xt allerede 4.mai?

Endret av Spaz
Lenke til kommentar
Litt offisielle "teasers" fra ATI angående R420

1) The board is red

Hverfall en fyr med humor....

Lenke til kommentar
Nå er vel kanskje ikke xbitlabs verdens mest annerkjente og pålitelige nettsted, men de seneste ryktene derfra tyder på at MSFT planlegger lansering vel innefor rammene av når man kan forvente r500-lansering (allerede neste sommer).

Siden det ville være rart om MSFTs neste spillkonsoll skullevære basert på en 3-4 år gammel API heller enn en flunkende ny en (DXNext) ville disse ryktene si meg at R500 i det minste ligger foran SM3/DX9 på de fleste områder.

Nå går det rykter som sier at R500 vil være ute lenge før forventet, dessuten blir R500 og R600 utviklet av 2 forskjellige design team og Xbox2 GPUen kommer nok til å være en modifisert utgave av R600 som er ryktet å ha eDRAM.

Når det gjelder 3DMark, var det sagt at de interne målsettingene tilsa at programmet var myntet på å måle ytelse opp til rundt 10000 poeng, det er vel heller ikke ukjent at neste versjon av 3DMark vil komme ganske snart..

Har du en link til hvor dette ble sagt? Uansett så endrer ikke det faktum at 3DMark03 forsatt er veldig skjermkort begrenset.

Lenke til kommentar
Har du en link til hvor dette ble sagt? Uansett så endrer ikke det faktum at 3DMark03 forsatt er veldig skjermkort begrenset.

www.hardware.no hadde for ikke så lenge siden det som en nyhet at en ny 3dmarks var på vei. Tilogmed litt info om det også.

Lenke til kommentar

www.hardware.no hadde for ikke så lenge siden det som en nyhet at en ny 3dmarks var på vei. Tilogmed litt info om det også.

Tror nok han mente link der det står at 3DMark03 er myntet på å måle opp til 10.000 3dmarks

Endret av Spaz
Lenke til kommentar

Tror nok han mente link der det står at 3DMark03 er myntet på å måle opp til 10.000 3dmarks

Ahh.. ok.... Tolkningsfeil :cool:

Lenke til kommentar

1) The board is red 

kortet blir vel ikke bedre om man kan ha det i en shuttle,

eller bruker mindre strøm..

eller er rødt :laugh:

kom med litt mere fakta før du sier at ati er bedre enn nvidia.. ;)

Endret av Traxco
Lenke til kommentar

Det som sikkert menes, er hvis kortet fra ATI klarer å yte like bra som nVidias GF6800, det er mindre, og får plass i en Shuttle, blir det ikke tvil om hvilket kort folk flest vil velge. Men vi får se når R420 kommer. Kanskje vil nVidia gå av med seier i denne omgang likevel...

Lenke til kommentar

1) The board is red 

eller er rødt :laugh:

kom med litt mere fakta før du sier at ati er bedre enn nvidia.. ;)

Jeg sa ikke at ATI er bedre enn nVidia. Bryr meg egentlig like lite om begge selskapene. Alt jeg sa var at det ser ut som (basert på info fra ATI) at R420 vil være mer effektivt(muligens dårlig formulering), enn NV40. Altså mindre strømforbruk, èn slot og kun èn molex-inngang. Hvis det viser seg at det i tillegg er raskere er det ihvertfall ikke tvil om hvilket kort jeg kommer til å velge. Men vi får vente til 4. mai før man kan konkludere med noe som helst

Endret av Spaz
Lenke til kommentar
,27/04/2004 : 21:29]Nvidia bruker 0.13*rart-tegn* mens ATi bruker 0.13 'low-k' *rart-tegn*..? Er ikke rart de får mindre strømforbruk da kanskje.... kanskje færre transistorer enn NV40 og.

Jo, såvidt jeg forstår det begrenser low-k teknikken varmeutvikling, og dermed strømforbruk. µ = micro

eller er rødt 

Men en nett liten sak som får plass i en shuttle er vel bedre enn en jetmotor som trenger en mellomstor fusjonsreaktor for å fungere? (For å sette ting på spissen :p )

Det kommer vel an på hvilke prioriteringer man har...

EDIT: Og rød er en fin farge :thumbup:

Endret av Hybelkanin
Lenke til kommentar
,27/04/2004 : 21:29]Nvidia bruker 0.13*rart-tegn* mens ATi bruker 0.13 'low-k' *rart-tegn*..? Er ikke rart de får mindre strømforbruk da kanskje.... kanskje færre transistorer enn NV40 og.

Jo, såvidt jeg forstår det begrenser low-k teknikken varmeutvikling, og dermed strømforbruk. µ = micro

Var vel det jeg prøvde å si da :p Mulig jeg skrev det knølete.. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...