Gå til innhold

Uoffisielle Radeon x800pro/x800xt benchmarks

Spaz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PS3.0 er ikke noe revolusjonerende nei. Spranget fra PS1.x til PS2.0 var etter min mening mye mer "revolusjonerende". Siden PS3.0 sannsynligvis er en av de få tingene som NV40 støtter som ikke R420 har, så sier det seg selv at nVidia prøver å hype dette opp i skyene (god's gift to man osv.. :roll:)

PS3.0 handler først og fremst om effektiv koding og kommer spillutviklere til gode, men jeg tviler sterkt på at vi får se det fulle potentialet før om et par år (og da har uansett begge produsenter kommet med langt kraftigere, mer egnede PS3.0 skjermkort). Shaderne i Far Cry er faktisk 70-80% PS1.x!

Ser man det... Historien gjentar seg!

AKKURAT det samme kan vi si om da ATI lanserte PS 1.4 (med DX 8.1) og Nvidia trakk på skuldrene og sa: Dette trenger vi ikke. Vi oppnår det samme med PS 1.3. Om jeg husker riktig fra de heftige diskusjonene da 3D Mark 2003 ble lansert, er PS 1.4 først og fremst mer "energiøkonomisk" enn PS 1.3. :roll:

Lenke til kommentar
viss det er sant så sier jeg bare :eek: gidd å sløs 2.6 milliærder kroner nvidia

Read the thread :)

Ytelsen er beregnet utifra X800's spesifikasjoner. Som ser utrolig lovende ut. Vi får se når kortene kommer nå om drøye uka+noen dager ;)

Lenke til kommentar
]Herregud..alle er så anti-Nvidia :roll: Det er kult å være...mjaaa

Det å ha et realistisk syn på NV40 og SM3.0 istedet for å sluke rått det som kommer fra markeds avdelingen til nVidia er ikke det samme som å være anti-nVidia. Håper du kan se forskjell på det. Jeg har selv snakket ganske varmt om både NV40 og SM 3.0 i andre tråder.

MistaPi, mener du at ATi hadde gitt noen mer upartisk informasjon om deres produkt hadde støttet SM 3.0 og ikke nvidia's produkt? På et evt. R420 launch event? Skulle jeg likt å se.

Nei det mener jeg ikke og jeg har ikke sagt noe som engang er i nærheten av det. Men med dette så er du selv enig i at det som ble sagt under NV40 launch event ikke var upartisk, likevel anbefaler du folk å se på akkurat dette.. Jeg syns du skal være litt forsiktig med å anklage andre for å være fanboys.

Var ikke meningen å lage en 'spinn'. Beklager hvis det var plagsomt for deg å lese.

Det var ikke plagsomt for meg å lese og jeg satt en smiley på slutten der fordi det ikke var vondt ment det jeg sa.

MistaPi: Nå leste jeg linken din. *ler* Det er nesten rart. De som tydeligvis er fra ATi sier at "vi hakke no bruk for SM 3.0...vi kan gjøre det same med SM 2.0". Og det er jo tull. Der fins F.EKS _ikke_ dicplacement mapping i VS 2.0. Det viser jo hvor mye han fyren har fulgt med!

Han snakket om PS 2.0 vs 3.0 ikke SM 2.0 vs 3.0. Så vidt jeg vet har ikke Irrational Games Canberra noen "GITG" spill. Displacement mapping kan også bli gjordt med dagens kort.

Jeg vet jo ikke, men de har sikkert rett i at det ikke er noe stort behov for 32bits-presisjon enda. Til og med på Nvidia's skumle NV40-launch event sa de at man trenger 16bits presisjon også. Men likevel virker det litt komisk på en måte...NV3x kjører partial presisjon i HL2 for å oppnå best mulig ytelse, mens ATI vil med sitt x800pro kort kjøre partial presisjon i henhold til DX9.0c ...men det er visst greit, selv om det gir litt dårligere kvalitet i enkelte tilfeller, for man har jo ikke bruk for 32bit's presisjon...

Det er en viss forskjell. I HL2 vil det være forskjell mens det neppe vil være noe synlig forbedring fra FP24 -> FP32 på lenge og når den tid kommer vil vi nok krangle om refreshene til R500 og NV50. :)

Lenke til kommentar
PS3.0 er ikke noe revolusjonerende nei. Spranget fra PS1.x til PS2.0 var etter min mening mye mer "revolusjonerende". Siden PS3.0 sannsynligvis er en av de få tingene som NV40 støtter som ikke R420 har, så sier det seg selv at nVidia prøver å hype dette opp i skyene (god's gift to man osv.. :roll:)

PS3.0 handler først og fremst om effektiv koding og kommer spillutviklere til gode, men jeg tviler sterkt på at vi får se det fulle potentialet før om et par år (og da har uansett begge produsenter kommet med langt kraftigere, mer egnede PS3.0 skjermkort). Shaderne i Far Cry er faktisk 70-80% PS1.x!

Ser man det... Historien gjentar seg!

AKKURAT det samme kan vi si om da ATI lanserte PS 1.4 (med DX 8.1) og Nvidia trakk på skuldrene og sa: Dette trenger vi ikke. Vi oppnår det samme med PS 1.3. Om jeg husker riktig fra de heftige diskusjonene da 3D Mark 2003 ble lansert, er PS 1.4 først og fremst mer "energiøkonomisk" enn PS 1.3. :roll:

Det var nok 3Dmark2001 det dreide seg om da Radeon 8500 ble lansert høsten 2001. Ikke lenge etterpå kom det en SE patch til 3dmark2001 som la til en ny PS1.4 test og fikset noen bugs. Hvis jeg husker riktig så ble ikke denne ekstra testen tatt med i beregningen av totalscoren. Var bare en slags show-off på de nye effektene som var mulig. PS1.4 viste seg også å være ganske "unyttig". Var ikke mange spill (hvis noen?) som tok i bruk fordelene PS1.4 hadde over PS1.x. Nå skal ikke jeg trekke noen direkte sammenligning med PS1.4 og PS3.0, men ATI hypet ihvertall ikke opp PS1.4 slik som nVidia nå gjør med PS3.0

Endret av Spaz
Lenke til kommentar
PS1.4 viste seg også å være ganske "unyttig". Var ikke mange spill (hvis noen?) som tok i bruk fordelene PS1.4 hadde over PS1.x.

PS1.4 er ikke unyttig, det er en del spill i dag som bruker det. nVidia fikk PS1.4 støtte med NV3x og dem anbefaler spill utviklere å bruke det fremfor PS2.0.

Lenke til kommentar
QUOTE (ArmenMinAU @ 24/04/2004 : 23:32)

Hmm...Blir det aldri noen Radeon 10000 eller 9900 da?

vel, x800 tilsier vel 10800, hvis en tenker det som romertall? :)

Jeg syns iallfall en Radeon 10800Pro/XT ville sett og hørt ganske teit ut :hmm:

Gleder meg iallfall til litt sikrere benchmarks jeg da, spennende dette! :w00t:

Lenke til kommentar

Mener ikke at jeg "sluker det rått" egentlig jeg da.... :dontgetit:

#1: Jeg anbefalte folk å se på det fordi jeg lærte en del ting jeg ikke visste. Og selv om det er nvidia-reklame der, så tåler vel folk å se det. Innimellom så sies det en del om noe annet enn bare GeForce 6800 Ultra og ;)

#2: hvor har jeg "anklaget"(som du kaller det) noen for å være fanboys?

Ærlig talt har jeg ikke noe imot fanboys. Mulig jeg er på vei til å bli en selv, alt etter hvordan utfallet av denne 'runden' blir. Og det er jo lov.

(Det eneste jeg har problemer med av og til(som gjerne er et fenomen hos fanboys) er at de bare roper at "haha! xxx er bedre enn xxx!" uten noen gode argumenter osvosv.... you know how it goes! ;) )

Sorry, mente ikke å bli sur. Unnskyld. Hadde bare en dårlig kveld med masse krangling..åsså gikk det jo litt utover forumet og.. :blush:

Gleder meg til Ati's monster endelig blir lansert!! Dagene kryyyyyyyyper... :scared:

Lenke til kommentar
QUOTE (ArmenMinAU @ 24/04/2004 : 23:32)

Hmm...Blir det aldri noen Radeon 10000 eller 9900 da?

vel, x800 tilsier vel 10800, hvis en tenker det som romertall? :)

Jeg syns iallfall en Radeon 10800Pro/XT ville sett og hørt ganske teit ut :hmm:

Gleder meg iallfall til litt sikrere benchmarks jeg da, spennende dette! :w00t:

Stemmer det, X800 blir vel 10'8.

Benchmarks venter jeg på hver dag nå for tiden... :cry:

Lenke til kommentar

Personlig så gleder jeg meg vanvittig til å se testene på disse kortene når dem kommer! Jeg er fullstendig objektiv (tror jeg) når det gjelder disse to selskapene. Venter bare på å se hvilket som er best :devil:

Men en ting er jeg glad over uansett hvem som er best, og det er at vi har en skikkelig konkurranse her! Hadde det ikke vært for Nvidia eller ATI så hadde vi vel alle sittet med kort som hadde slitt med ports of call :green:

En liten ting. Noen som vet når kortene til PCI Express kommer og hva det eventuelt vil gjøre for ytelsen på grafikkorter? Sikkert dumt spurt, men jeg tar sjangsen ;)

Lenke til kommentar

Vel, vel..

Egentlig synes jeg det blir litt for dumt å spekulere i/diskutere hvor viktig SM3.0 (PS/VS3.0) vil bli på dette forumet, da den generelle kompetansen er såpass lav..

Takke meg til B3D og liknende, der litt færre bryr seg om diverse syntetisk kalkulerte poengsummer i Futuremarkprogrammer..

Såvidt det er meg bekjent, er disse programmene også mest beregnet på å måle ytelsen innbyrdes mellom kort som scorer oppimot 10000 3DMarks (2001, 03 etc), over dette begynner systemet forøvrig å begrense relevansen til den totale poengsummen.

La meg heller tenke litt høyt:

Forutsatt at ATis neste toppchip yter bedre enn NV40/GF6800Ultra, ikke støtter SM3.0 og forøvrig materialiseres omtrent som ryktene vil ha det til, kan ting tyde på en følgende filosofi:

ATi hadde før denne generasjonen et overtak ytelsesmessig i store deler av markedet, og vil forsøke å beholde/gjenerobre dette med R420. Den originale R400 (iflg ryktene noe mer avansert enn R420) ble skrinlagt til fordel for en enklere R420 og en mer avansert R500 som ventes på markedet raskere enn hvis R400-prosjektet hadde blitt fullført. R500 kan også ha mye til felles med XBox2-GPU-en, og blir dermed å regne som en storsatsning fra ATi, et prosjekt som trenger et stort utvikler-team (låne noen ingeniører fra R400), høyt teknologisk nivå (ytelses- og teknologimessig med tanke på at XBox2 vil være en plattform for viktige flerplattform-spill i mange år fremover), og generelt mye ressurser.

R500 kan tenkes å bli et nytt avansert flaggskip på linje med R300, støtte for SM4.0/DXNext kan tenkes inkludert m.m, og det vil da synes som om ATi "hopper over" SM3.0 til fordel for høyere ytelse i den nærmest forestående generasjonen.

Når en går SM3.0 litt nærmere etter i sømmene, ser en dessuten at spesifikasjonene kommer med flere grenser enn de sprenger. Selv om den åpner for endel nye muligheter, er mange av dem litt halvveis, mens andre krever høyere ytelse enn R420/NV40 vil kunne tilby.

De som kjøper det nyeste nye denne generasjonen vil sannsynligvis ha mer igen for pengene hvis de kjøper kort med relativt høy ytelse enn hvis de kjøper basert på nye teknologier. Disse kommer så langt frem i tid at neste generasjon vil være her eller nært forestående, og spillene vil kreve høyere ytelse enn dagens toppkort kan levere (for å benytte nye muligheter).

Nuvel...

Nå må jeg imidlertid innrømme at jeg ikke vet noe sikkert, det meste av informasjonen jeg legger til grunn er allerede spekulasjoner.

Sånn vil det desverre alltid være, men hvis jeg gjette, tror jeg ATi kan ha et ess på hånden selv uten full støtte for SM3.0

Mvh

Kjetil Høiby

Lenke til kommentar
PS1.4 viste seg også å være ganske "unyttig". Var ikke mange spill (hvis noen?) som tok i bruk fordelene PS1.4 hadde over PS1.x.

PS1.4 er ikke unyttig, det er en del spill i dag som bruker det. nVidia fikk PS1.4 støtte med NV3x og dem anbefaler spill utviklere å bruke det fremfor PS2.0.

Er klar over at mange spill drar nytte av PS1.4 i dag :-) Jeg mente ved (og en tid etter) R8500 lanseringen. I de første 12-18 mnd etter R8500 lansering var det et meget begrenset antall som tok i bruk PS1.4 effekter.

Endret av Spaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...