Gå til innhold

Guide: Lian Li akvarium mod!

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter et par spørsmål fra div brukere her på forumet, bestemte jeg meg for å lage denne guiden. Til dere som ikke vet hva Lian Li akvarium er (eller ikke lest testen), så les testen på overklokking.no her.

Ulempene med akvariumet var som følger:

- Passer bare Lian Li kabinetter

- Slangeniplen burde monteres innvendig

- Trenger noen forbedringer

- Pris

Med denne guiden vil de tre første punktene bli borte! Og punktet om pris var da akvariumet kostet 845kr. Nå har microplex satt det ned til 500kr! Ergo, ingen grunn til å vente, kjøp det nå! Jeg har også løst problemet med at du ikke kan fylle det mer enn 90% fullt med vann. Nå kan du fylle så mye du vil!

------------------------------------------------------------------------------------------------

Du trenger:

•  
  • Lian Li akvarium side panel

• Dremel

• 10 små skruer + 10 passende muttere

• Et vanlig sugerør

• Et lite stykke gjennomsiktig tape

Det første som slår deg når du har installert akvariumet, er at selve tanken faktisk stikker 2-3cm ut fra kabinettet! Bildet under er hentet fra artikkelen til overklokking.no som nevnt ovenfor.

thumboverklokking.no.jpg

Grunnen til at jeg ikke har bilde fra mitt kabinett, er at jeg aldri tok et ordentelig bilde før jeg modda det. Så takk til overklokking.no!

Det ser ikke særlig pent ut at det stikker så mye ut. Legg også merke til den stygge "ventilen" hvor luften slipper ut helt øverst på bildet.

Under er et bilde av mitt kabinett før jeg modda det.

thumbschmelcklianlimod01.jpg

Her kan du også se luftslangen nederst og "ventilen" øverst.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Den aller første modden jeg lagde kan du se på forrige bilde. I bruksanvisningen til Lian Li står det at du ikke må fylle akvariumet mer enn 90% fullt. Jeg skjønte ikke helt hvorfor og fylte hele tanken full. Det tok ikke lang tid før jeg skjønte hvorfor det kun skulle være 90% fullt. Når du fyller for mye vann i akvariumet så vil det sprute små dråper vann ut av "ventilen" og på kabinettet. Dette kan jo umulig være bra, men jeg ville gjerne fylle på mye vann! Det så utvilsomt mye bedre ut med "full tank". Hva gjør man? Man modder. Og noen ganger skal det ikke mye til.

Jeg tok et sugerør (type du kjøper på RIMI), klippet av en 0,5-1cm lang bit, surret litt gjennomsiktig tape rundt så det fikk samme tykkelse som hullet i ventilen og dyttet det så vidt nedi. Med "ventil modden" på plass så klarte ikke luftboblene å sprute dråper ut og problemet var løst! Fyll opp så mye vann du vil! Hvis det fortsatt spruter så kan du prøve med en litt lengere bit av sugerøret. Med sugerørsbit på 0,5-1cm, burde du har ca 0,5cm mellom vannflaten og toppen av tanken.

Legg merke til det øverst på dette bildet (samme bilde som det over):

Jaja, jeg får vel fikse litt på dette akvariumet tenkte jeg og av side panelet.

thumbschmelcklianlimod04.jpg

Her er et bilde av hvor tykk akvariumet egentlig er. Jeg målte og fant ut at det burde passe helt fint å snu det, slik at det buler innover i kabinettet, istedenfor at det ser ut som en ølmage :p

---

Side panelet er laget i tre deler:

•  
  • Selve side panelet (aluminium) med et ferdig utskjært firkantet hull til akvariumet

• Selve akvariums tanken som er av gjennomsiktig plexi med 10 hull til popnagler

• en ramme rundt akvariumet som popnaglene blir kjørt igjennom og festes til selve side panelet

---

Popnaglene satt godt, her er oversikten over de jeg skal fjerne:

thumbschmelcklianlimod05.jpg

---

:dremel: er en modders venn!

thumbschmelcklianlimod06.jpg

Jeg valgte å slipe vekk baksiden av naglene slik at jeg kunne dra dem ut fra forsiden av sidepanelet. OBS! Ikke slip vekk naglene fra utsiden/forsiden på akvariumet da du vil komme til å slipe i selve panelet.

For å se meg i aksjon med dremelen så last ned denne 15sek filmsnutten hvor gnistene spruter! Si takk og farvel til popnaglene!

---

thumbschmelcklianlimod08.jpg

Her har jeg nappet ut alle naglene. Du kan også se at rammen er løsnet i den røde firkanten.

---

På dette tidspunktet så PC'en helt voldtatt ut:

thumbschmelcklianlimod09.jpg

Jeg tok ut selve tanken og snudde den. Før dette så hadde jeg tatt med naglene til en hobby butikk (slike som selger fjernstyrte fly/biler/båter), for å få tak i skruene jeg trengte. Jeg ville ha svarte umbraco skruer, men på jernia hadde de bare vanlig philips (i den dimensjonen jeg skulle ha) :thumbdown: Ikke glem muttere da!

Da disse var i hus skrudde jeg skruene fast i mutterene via hullene hvor popnaglene hadde sittet, og så var jeg så godt som ferdig!

---

Som du kan se/lese på denne siden (i testen fra overklokking.no) alle delene som følger med i akvariums kittet.

---

thumbschmelcklianlimod07.jpg

1. Selve luftpumpen som sitter fast i en metallplate, som skal festet til bunnen av kabinettet. Den platen hadde originalt en ekstra "arm" (3.) for montering av katoden som følger med. Jeg ville modde dette også jeg! Denne armen var nemlig bare i veien siden jeg brukte en annen (lengere) katode, så jeg klippet den av.

2. Luftslangen som originalt må på utsiden av kabinettet og festes til akvariumet.

3. Metall "armen" som egentlig sitter fast i metallplaten.

4. Inverteren som følger med kittet (kun til en katode).

---

Jeg festet metallplaten i bunnen av kabinettet som før (med dobbelsidig tape), koblet luftslangen til tanken, satt side panelet på og fyrte opp PC'en!

Før

thumboverklokking.no.jpg

Nå:

thumbschmelcklianlimod02.jpg

Nok et bilde:

thumbschmelcklianlimod03.jpg

Ble "litt" bedre.

---

Før:

Nå:

thumbschmelcklianlimod10.jpg

Hva synes dere? Ennå ikke overbevist om at akvariumet er veien å gå? Kanskje fordi du har et kabinett som ikke er fra Lian Li? Vel... Det vil kanskje kunne gå an uansett!

Fremgangsmåte for dere som IKKE har Lian Li:

•  
  • Sjekk hvor mye "ledig" plass du har fra side panelet ditt og inn til diverse drev rammer osv. Har du ikke 3cm ledig plass må du ha tanken ekstern.

• Kjøp Lian Li akvariumt side panel.

• Få vekk popnaglene og ta ut tanken.

• Mål hvor stort hull selve tanken trenger.

• Skjær det hullet i ditt eksisterende side panel.

• Skru fast tanken, evt med den rammen fra Lian Li panelet.

---

- Passer bare Lian Li kabinetter

Ikke nå lenger! Hvis du har litt modde skills da... Har sjekket med mitt Sunbeam plexi kabinett, og det burde funke fett med akvariumet!

- Slangeniplen burde monteres innvendig

Det er den nå!

- Trenger noen forbedringer

Ikke den stygge ventilen øverst. Tanken buler ikke utover!

- Pris

Microplex har satt ned prisen, nå 500kr!

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her vil jeg poste oppdateringer...

Hvis dere finner mange skrivefeil osv. så send PM.

Sånn nå skal det meste være fikset! Noen som har sett filmen?

Hvis noen har planer om å modde akvariumet inn i et kabinett som ikke er et Lian Li kabinett så send meg PM! Evt. hvis du bor i Oslo så ville jeg gjerne vært med på modden!

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

sånn inverter tror jeg at jeg har å. men jeg mista den i bakken så vips så var den til to katoder var en ledig plass inni der. eller er det ikke samme?

fikk min av en som hadde fått det med noe han hadde kjøpt av Lian Li ting

Endret av stidz
Lenke til kommentar
Få noen til å flytte den til worklogs, var jo kjempegreier dette :):thumbup:

Vurderte det samme på min LCD skjerm modde guide, og fikk samme kommentaren, så jeg svarer det jeg gjorde sist gang...

Det står jo under "regler for worklogs":

"Hva kvalifiseres som worklog?

Prosjekter du har begynt å arbeide på, og som ikke er ferdig ennå. Ferdige modder sendes til casemodgalleriet på www.overklokking.no."

Og siden jeg var ferdig, så valgte jeg casemod...

Takk for støtten forresten!

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
sånn inverter tror jeg at jeg har å. men jeg mista den i bakken så vips så var den til to katoder var en ledig plass inni der. eller er det ikke samme?

fikk min av en som hadde fått det med noe han hadde kjøpt av Lian Li ting

Nå har jeg en ny inverter, men den som føler med kittet (som jeg kjøpte) var kun til en katode...

Lenke til kommentar
hvordan kan en plastfisk, eller hvilken som helst fisk, svømme "feil" vei?  :)

se bare på den grønne fisken som på "før" bildet lykkelig svømte mot høyre, der holder den seg fint oppunder skjermkortviftebrisen og lever i sitt tropiske paradis! så ser du på den samme fisken på "nå" bildet, der den snirkler seg (edit) mot venstre inn over de varme "lava-ram-brikkene" usj.. trist er det... :cry:

Endret av Mosess
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...