Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sende en beskjed til ALLE i et nettverk?


Anbefalte innlegg

Sitter på skolen og lærer om diverse nettverk.

Kom inn på temaet net send.

Vi fikk i oppdrag å sende en hilsen til alle i klassen og det var jo ikke noe problem da vi tilhører samme arbeidsgruppe på nettverket.

Men da jeg ville vite hvordan sende beskjed til hele nettverket, dvs. alle brukere i alle arbeidsgrupper ble læreren svar skyldig.

Flere elever mener dette er mulig men ingen fant ut hvordan.

Da jeg bruker å holde lanparty på jobben og ofte har flere forskjellige arbeidsgrupper og forholde meg til kunne det vert nyttig å finne ut mer om dette.

(dessuten er det alltid morsomt å sette fast læreren:))

Håper noen har et svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-04 15:42, [RCG]Balthazar skrev:

Sitter på skolen og lærer om diverse nettverk.

Kom inn på temaet net send.

Vi fikk i oppdrag å sende en hilsen til alle i klassen og det var jo ikke noe problem da vi tilhører samme arbeidsgruppe på nettverket.

Men da jeg ville vite hvordan sende beskjed til hele nettverket, dvs. alle brukere i alle arbeidsgrupper ble læreren svar skyldig.

Flere elever mener dette er mulig men ingen fant ut hvordan.

Da jeg bruker å holde lanparty på jobben og ofte har flere forskjellige arbeidsgrupper og forholde meg til kunne det vert nyttig å finne ut mer om dette.

(dessuten er det alltid morsomt å sette fast læreren:))

Håper noen har et svar!


 

Net send * Beskjeden her

Lenke til kommentar

Hei.

 

Bare gå inn på kjør og skriv winpopup.

 

Genialt lite program.

Vi bruker det alltid på IT-tentamen også videre...

 

Du kan da velge å sende en beskjed til alle på nettverket eller til en spes. bruker.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Tommy på 2002-04-04 15:59 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-04 15:57, Tommy skrev:

Vi bruker det alltid på IT-tentamen også videre...


 

Ikke bare tentamen... eksamen også :grin:

Slik går det når man ansetter gamle kjerringer som eksamensvakter og ikke forhindrer tilgang til nettverket.

 

Det gikk rykter da XP kom ut i høst, at MS kunne spore ulovlige versjoner og sendte meldinger til deg. Meldingen var ifra "Microsoft Legal Department" eller noe lignende og kommanderte deg til å sende mail til Microsoft og forklare deg.

Det som hadde skjedd var en kar som hadde gitt maskinen sitt navnet "Microsoft ..." og sendt melding til seg selv :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Net send * Beskjeden her


Dette virker bare innen din egen workgroup/arbeidsgruppe.

Jeg vil vite hvordan sende melding til alle maskinene i ALLE arbeidsgruppene..

For eksempel akkurat nå sitter jeg på min egen pc som fortsatt står på jobben etter påskelanet og hvis jeg bruker Net send * Beskjeden her så får maskinene i arbeidsgruppen "workgroup" beskjeden men ikke dem i arbeidsgruppa "rcg.no"

Lenke til kommentar

Da bruker du kommandoen net send /global medingen din eller net send /all meldingen din tror de skal fungere.. Kan være at global kun fungere i W2K AC Domene.. men er ikke sikker.... den andre skal "egentlig" sende til alle brukere... Hvis ikke kan du bruke net send /domain:rcg.no så meldingen din..

 

_________________

Nothing is Fun before it get Difficult!

 

[ Denne Melding var redigert av: Red Dog på 2002-04-04 19:52 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-04 22:32, boy2star skrev:

Jeg gikk å i dos og skrev "net send" og "net send hei" Ingenting funker, det står at kommandoen send er ukjent. Trenger man et tilleggsprog. eller.no? sitter med WIN98!



 

Leser du post 4/5 så ser du at du må bruke Winpopup.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-04 22:40, boy2star skrev:

Noen måte å send så man får d opp på skjermen uten å ha et spesiellt program oppe?


 

Alle som kjører Windows 95/98/ME må kjøre Winpopup. I Windows 2000/XP kommer meldingen automatisk opp.

That's the way it is :smile:

Lenke til kommentar

fordi det ikke finnes på noe annet enn 95/98/ME tror jeg..

 

vil du ha et BRA program for dette gå på http://www.voodoofiles.com og gå på nettverk og let etter netmeesenger.rar/zip eller.no.

 

ikke bare ruuuler det.. men det ruuler stert.

 

du kan bl.a skrive annet navn enn det du selv heter.

 

dette er veldig morsomt. f.eks ved å skrive navnet på sidekompisen på et lan, så tror alle det er ham :smile:

Lenke til kommentar

På Win2K og XP bruker jeg "Send Console Message" i Computer Management.

 

Grei å bruke på LAN, når du vil fortelle folk som downloader fra sharene dine at du skal starte PC-en på nytt, stenge shares osv.

 

Grunnen til at winpopup ikke funker i 2K/XP er at meldingstjenesten styres av en egen Service som heter Messenger (NB IKKE relatert til MSN Messenger) og ikke av et eget program (winpopup) som i Win9x/ME.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...