Gå til innhold

USB lader for Nokia 6600?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle poster som omhandler NOE SOM HELST angående en telefon som har Symbian som operativsystem skal postes her jo. Siden It's Me ikke er tilstede nå gjenåpner jeg posten for han og lar dere fortsette ;)

 

Har dere klager på noe tas dette i PMs eller lignende, her skal vi nå kun fortsette å diskutere topic :)

Lenke til kommentar
Nå skal det sies at man strengt tatt kanskje ikke trenger en som er laget for N6600, siden man kan bruke Nokia ladere om hverandre. Men hvis noen har funnet en som de bruker med sin 6600...så gi meg et tips da.

 

AKIRA

Kan man virkelig bruke ALLE nokia ladere om hverandre..?

 

Jeg mener du bør være litt forsiktig med å bruke ladere fra andre telefoner, for jeg vet as a fact at laderen for feks 3310 gir en helt annen strømstyrke osv enn laderen til min Nokia 6600.

 

Når det gjelder 6600 så skal den ha 5.7volt og 800 mA.

En USB port gir kun 5 volt men gir 1000 mA så du må nok bruke en slags DC-DC converter på USB laderen for at den skal kunne gi deg den strømmen telefonen din trenger for å lade optimalt.

 

Når det er sagt så ser jeg ingen problem med en "converter" for å få opp strømstyrken til 5.7v.

Lenke til kommentar
Alle poster som omhandler NOE SOM HELST angående en telefon som har Symbian som operativsystem skal postes her jo. Siden It's Me ikke er tilstede nå gjenåpner jeg posten for han og lar dere fortsette ;)

 

Har dere klager på noe tas dette i PMs eller lignende, her skal vi nå kun fortsette å diskutere topic :)

Ja, det var dette jeg og trodde, og jeg ble en smule irritert over at posten var stengt, siden jeg nå trodde jeg hadde tenkt meg godt om og postet riktig. For da bare å få vite at jeg ikke hadde skjønt noe av systemet. Nå virker det jo nesten også som om dere moderatorer ikke vet helt selv heller da..men jeg er mer enig med deg enn han andre.

 

Hmmmm...så USB gir bare 5 volt, og med en sånn ekstra dings..så forsvinner litt av fordelen med å ha en USB lader da...at den skal være liten og praktisk..og ikke ha med en egen converter...anoying!!

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Strømstyrken har ingenting med om laderen blir for sterk for mobiltelefonen/batteriet å gjøre, så lenge spenningen er det samme. strømstyrken er bare det maksmimale laderen greier å levere rms (over lengre tid). I og med at usb-porten er på 5V vil bare ladingen ta litt lengre tid enn hvis du bruker en nokialader på 5,7V.

Lenke til kommentar
Strømstyrken har ingenting med om laderen blir for sterk for mobiltelefonen/batteriet å gjøre, så lenge spenningen er det samme. strømstyrken er bare det maksmimale laderen greier å levere rms (over lengre tid). I og med at usb-porten er på 5V vil bare ladingen ta litt lengre tid enn hvis du bruker en nokialader på 5,7V.

okay.. Jeg har bare alltid trodd at mobitelefonen eller batteriet ville ryke til "#%¤! visst den fikk for mye eller for lite voltage.

 

Så du sier at så lenge amperen ikke overstiger 800 mA så er du safe ?

 

Jeg har bare 9. klasse kunnskap om elektronikk (spenning volt watt amp og alt det) og det er MANGE år siden nå.. hehe ..

 

Men man lærer så lenge man lever og :)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet brukker ALLE nye telefoner 3,7 V batteri.

Siden nye telefoner bruker 3 V SIM-kort.

Gammle telefoner brukte 5 V SIM-kort,

men dette er musseums gjennstander :p

Jeg antar at spenningen ifra laderen ikke er (så mye) over 3,7 V.

For gud`s skyld IKKE koble til en lader med for høy spenning (volt).

Dette vil antagelig ødelegge BÅDE telefon og batteri!!!!

Strøm styrken (ampere) spiller ikke så stor rolle,

bortsett ifra at en lader som leverer en "betydelig" høyere strøm (ampere)

kan skade batteriet. (batteriet blir varmt,og kan eksplodere!)

Ett hint til deg som ikke har hatt elektronikk siden 9-klassen:

1: Ikke begiv deg ut på en forklaring av noe du ikke har peiling på.

(i så fall opplys om at du ikke har det).

2: Hva lærer en om elektronikk i 9-klassen???

Hvordan en kobler en lys pære? :D

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet brukker ALLE nye telefoner 3,7 V batteri.

Siden nye telefoner bruker 3 V SIM-kort.

Gammle telefoner brukte 5 V SIM-kort,

men dette er musseums gjennstander  :p

Jeg antar at spenningen ifra laderen ikke er (så mye) over 3,7 V.

For gud`s skyld IKKE koble til en lader med for høy spenning (volt).

Dette vil antagelig ødelegge BÅDE telefon og batteri!!!!

Strøm styrken (ampere) spiller ikke så stor rolle,

bortsett ifra at en lader som leverer en "betydelig" høyere strøm (ampere)

kan skade batteriet. (batteriet blir varmt,og kan eksplodere!)

Ett hint til deg som ikke har hatt elektronikk siden 9-klassen:

1: Ikke begiv deg ut på en forklaring av noe du ikke har peiling på.

(i så fall opplys om at du ikke har det).

2: Hva lærer en om elektronikk i 9-klassen???

Hvordan en kobler en lys pære?  :D

Det var da ikke så mye forklaring i min post.. Det eneste jeg opplyste om var at laderen til 6600 gir en output på 5.7 Volt og 800 amp men at en 3310 lader gir en annen output.

 

Dvs at ALLE nokia ladere IKKE er like..

 

Du sier at spenningen ikke er mer enn 3.7 Volt fra en Nokia lader, burde det ikke da stå 3.7 Volt som output på laderen og ikke 5.7volt som det faktisk gjør ?

Endret av bergetun
Lenke til kommentar

Vet at det står 5,7 V og 800 mA på bak siden til N6600 laderen.

Har en slik telefon selv...

Jeg har brukt andre ladere til Nokia og de fungerer helt fint.

Virker rart at de setter inn ett batteri på 5,7 V når SIM-kortet trenger kun 3 V.

Og om batteriet er 5,7 V så skulle det ikke gå ann å lade telefonen med en annen lader som gir ut kun 3,7 V (som f.eks til N3330).

Virker rart om det skulle være en "skrive feil" på bak siden av laderen å....

Skal prøve å måle spenningen i morgen... ;)

Lenke til kommentar

Nå har det vel seg slik at ladekontrollen ligger i telefonen, og dermed er det vel ikke nødvendigvis problem om laderen gir 5V eller 5,7V.

Angående 3V sim kort og batteri, så er det en del annen elektronikk i en mobil som trenger spenning for å fungere, og denne trenger gjerne mer en 3 V for å virke, dette gjøres ved hjelp av regulatorer som begrenser spenningen til det ønskede nivået i de forskjellige kretsene. Om jeg ikke husker helt feil så trenger Feks. en TTL krets typisk 5 V for å fungere som den skal.

Men for å være på den sikkre siden bør man vel kontakte leverandøren før man starter med eksperimenter som kan påvirke garanti osv. ;)

Lenke til kommentar

Målte spenningen på batteriet.

Mitt batteri (fult oppladet,med orginal lader) var på 4,12 V.

Så at skjermen trenger 5 V for å fungere kan ikke stemme...

Lade enheten ligger anntageli i laderen,ikke i telefonen.

Tenk deg til unødvendig plass det ville tatt! :no:

Grunnen til at laderen gir 5,7 V må være,etter det jeg forstår,

pga at batteriet skal lades opp fort (så kalt hurtig lader).

Om du skulle bruke en lader med mindre spenning (output),

vil det ta lengre tid å lade opp batteriet + at en ikke oppnår

full batteri kappasitet.

En USB-lader burde med andre ord fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...