Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Operasjon Hjemmelaget Vannkjøling har begynnt. Her er det jeg satser på å kunne gjennomføre:

 

-God vannblokk på cpu (og kanskje gpu, vi får se)

-En stabil og god pumpe(noen som har forslag på en god og grei en?)

-Slanger blir vel kjøpt på microlex

-Clips fra clas

osv.

 

Jeg skal prøve å lage en vannblokk av to gamle kjøleribber jeg har hatt på to gamle maskiner, og se om det virker på min pc.

 

Det jeg trenger svar på først er,

Hvor mange milimeter med metall må der være mellom vannet og cpu?

Hvor mye vann bør det renne gjennom vannblokka?

Hvordan bør slangene festes?

Hvor mange liter i minuttet/timen burde pumpa pumpe?

 

Jeg får ikke lagt ut "live"-bilder enda, men vil gjøre det så fort jeg får meg digitalkamera.

 

Ønsk meg lykke til

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mange milimeter med metall må der være mellom vannet og cpu?

 

Det avhenger endel av konstuksjonen. Men fra 1 - 3 mm bruker ofte og være et greit utgangspunkt på en hjemmelagd vannblokk.

 

Hvor mye vann bør det renne gjennom vannblokka?

 

Så mye som mulig! Men her støter man på praktiske utfordringer, noe som begrennser den planen. Se under.

 

Hvor mange liter i minuttet/timen burde pumpa pumpe?

 

Nok en gang, så mye som mulig. Men og bruke en pumpe på størrelse med en motorsag sier seg selv er ganske upraktisk. I tillegg vil en stor pumpe bråke mye, koste mye, og ikke minst trekke en hel del strøm man kan bruke på viktigere ting. Noe av det går også i vannet i form av varme, og da er ofte gevinsten med en stor pumpe veldig liten. En akvariepumpe som er oppgitt til 500-1200 l/t bruker og være akkurat passe. Og dette gjennspeiler seg også i utvalget pumper "vannkjølingsbutikker" selger, og hva folk flest faktisk bruker.

 

Hvordan bør slangene festes?

 

Sett de på en slangenipel, eller bare en rørbit i passe dimensjon. Sikre slangen med slangeklemme, eller en tynn strips.

 

Lykke til med prosjektet!

 

Å ikke vær redd for å bruke søkefunksjonen :)

Lenke til kommentar
det er en grunn til at de bare selger pvc slanger på microplex, 3dfx, netconnection osv....

 

Øhhh... Dette er jo ikke riktig i det hele tatt... Hva med silikon- og tygonslanger? Selges i de butikkene du nevnte. Dyrt, riktignok - men i mine øyne myyyye bedre enn pvc!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
det er en grunn til at de bare selger pvc slanger på microplex, 3dfx, netconnection osv....

 

Øhhh... Dette er jo ikke riktig i det hele tatt... Hva med silikon- og tygonslanger? Selges i de butikkene du nevnte. Dyrt, riktignok - men i mine øyne myyyye bedre enn pvc!

Han mente nok at de bare selger PVC, og ikke gummi.

 

 

Til trådstarter: hva skjer med prosjektet, går det noe sted?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...