Civilix Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Vi har nå to lovende spill fra våre venner i øst, STALKER(www.stalker-game.com FPS/RPG) og YOU ARE EMPTY(www.youareempty.com også FPS/RPG). Og det jeg lurer litt på er hvordan klarer de det? Som kjent er ikke Russland det rikaste landet, og jeg har vansklig for å se at de blir sterkt støtta økonomisk av staten. Begge de spilla nevnt over er laga fra bunnen av utviklerane, når man tenker på hvor mye ressurser f.eks. valve og id bruker her i vest må man lurer litt på hva som gjør at russerane klarer og få fram så(tilsynelatene) bra produkter. Er det slik at russland har blitt spillindustrien sitt svar på india? Tyskerane har jo en godt stund nå kommet med flere gode rollespill(som desverre har vert ganske buggete alle sammen), håper at russland vil fortsette og eksportere spill(og holde en bedre tenknisk kvalitet en tyskerane) Lenke til kommentar
snesoey Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 (endret) Ettersom ingen sitter på fasiten - kan man ikke annet enn å spekulere. Russland har, etter kommunismens fall, hatt (de siste årene) en "liberal" lovgiving ovenfor fri flyt av "stjålet" kildekode. Så kan man selv spørre seg hvor denne vestlige tilnærmingen til spillindustrien kommer fra (dette må ikke oppfattes annet enn som ett kort/lite gjennomtenkt/spekulerende (fredagskveld) innlegg). Endret 23. april 2004 av snesoey Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 Det er spekulasjoner jeg vil ha Har problemer med og finne noen teorier på dette... jeg kom inn på tankegangen når jeg for n'te gang hørte argumentet; mere piratkopiering = mindre penger til utviklere = mindre/dårligere spill jeg lurer bare på hvordan russerane klarer det, spekuler gjerne eller kom med fakta om dere vet (og husk at det er fredag ) Lenke til kommentar
snesoey Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 For n'te2 gang.. Piratkopiering = dårligere spill.. Det tar lengre og lengre tid å utvikle spill som utnytter dagens teknologi til sine ytterste grenser (tid = penger). Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Russland har, etter kommunismens fall, hatt (de siste årene) en "liberal" lovgiving ovenfor fri flyt av "stjålet" kildekode. Så kan man selv spørre seg hvor denne vestlige tilnærmingen til spillindustrien kommer fra. Hvilken vestlig tilnærming er det du tenker på egentlig? Jeg vil heller påstå at (øst)europeiske land, og land som spesielt tyskland, ikke går i de samme feilene som mange utviklere fra england, usa etc går i; produkter fra disse landene er som regel mye mer innovative og nyskapende, istedenfor oppgulp og gjenbruk av gamle konsepter. Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet, så kan vel litt av grunnen tilskrives et lavere kostnadsnivå i russland etc. Det er ingen grunn til å tro at de ikke skal inneha den samme kompetansen som sine vestlige kolleger; de har gjerne ikke de samme topptunge utgiverne man har i USA (EA f eks). Lenke til kommentar
snesoey Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Hvilken vestlig tilnærming er det du tenker på egentlig? Kode. Hvemsomhelst kan komme på ett nytt konsept. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Ikke alle russere er fattige, se f.eks. på Chelseas eier, Roman Abbramovitsj. Han er god for ca 40 millirader NOK. Og han er ikke den eneste. I tillegg er lønninger og andre slike kostnader relativt lave i Russland, så jeg har ikke vanskelig for å fatte hvordan de får det til... Lenke til kommentar
JoeDohn Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Russland er slett ikke noe fattig land lengre - ikke i samme grad som det var før. Selv om det er stor forskjell på fattig og rik der, og forretningsskikkene der ikke er like rene og pene som vi liker å tro våre er så er de absolutt på bedringens vei rent økonomisk sett. Russland er absolutt ikke det teknologisk akterutseilte landet Sovjetunionen var og særlig i de seneste åra har det vokst opp mye spennende der. Derfor synes ikke jeg det er spesielt merkelig at også spillindustrien livner i den gamle kommuniststaten. Flott å se litt diversjon også, forresten. Kanskje vi i steden for alle "onkel Sam vil ha deg"-spilla får noen med stikk motsatt budskap? Lenke til kommentar
paranoide Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Russland er slett ikke noe fattig land lengre - ikke i samme grad som det var før. Selv om det er stor forskjell på fattig og rik der, og forretningsskikkene der ikke er like rene og pene som vi liker å tro våre er så er de absolutt på bedringens vei rent økonomisk sett. Russland er absolutt ikke det teknologisk akterutseilte landet Sovjetunionen var og særlig i de seneste åra har det vokst opp mye spennende der. Derfor synes ikke jeg det er spesielt merkelig at også spillindustrien livner i den gamle kommuniststaten. Flott å se litt diversjon også, forresten. Kanskje vi i steden for alle "onkel Sam vil ha deg"-spilla får noen med stikk motsatt budskap? Godt å se det er noen fornufige mennesker på forumet. Bra post Lenke til kommentar
_vamecum Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 (endret) At Sovjetunionen var et teknologisk akterutseilt land blir vel litt feil? Romfartsteknologisk var russerene milevis forran USA i mange år, og fortsatt er de aktive på den romteknologiske fronten, dog nå i samarbeid med USA(ISS). Mitt inntrykk av russere er at noen av de er svært intelligente, spesielt med tanke på avansert matematikk.Nettopp slik intelligens kommer godt med når man skal utvikle spill. Det er også et kjent faktum at datakulturen i Russland huser ekstremt dyktige folk. Slik blir det fort fine ting av Endret 24. april 2004 av _vamecum Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Kode.Hvemsomhelst kan komme på ett nytt konsept. Åh - beklager, jeg visste ikke at du hadde sett koden til både Stalker og eventuelt vestlige produkter, slik at du kunne sammenligne dem og dermed si at de har en vestlig tilnærming til koden. Min feil! Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Utviklerne av Stalker har laget spill i vel ni år, hvis jeg husker rett. De har utviklet massevis av barnespill for det russiske markedet, og dermed har de vel bygd seg opp et firma, som etterhvert har hatt økonomi til å satse på mer ambisiøse prosjekter. I tillegg så er vel lønnsnivået noe lavere i Russland enn i resten av vesten, og dermed får vestlige publishere mer igjen for pengene om de investerer de i utviklere fra østblokkland. Det er flere stortitler som har kommet fra øst-Europa, både Hidden & Dangerous og Serious Sam kommer fra tidligere østblokkland. Lenke til kommentar
snesoey Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Heia. Mine heller flyktige og lettere "påvirkede" antagelser/spekulasjoner, baserer seg ikke på noen som helst kjente eller faktiske fakta. Jeg beklager virkelig om mine lite gjennomtenkte innlegg skulle virke støtende eller sårende på enkelte grupper/personer. Jeg kapitulerer og klenger meg til livslinjen kastet ut av meg selv, om at mine innlegg ble skrevet påvirket av fredagskvelden og i alt av hva den ev. måtte bringe med seg. Til avslutning vil jeg bare si at jeg håper inderlig vi kommer til å se mer til hva våre talentfulle (og forhåpentligvis fremdeles) venner i øst har å tilføre ett så sårt trengende spillmarked av kvalitetsprodukter. Lenke til kommentar
JoeDohn Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 At Sovjetunionen var et teknologisk akterutseilt land blir vel litt feil?Romfartsteknologisk var russerene milevis forran USA i mange år, og fortsatt er de aktive på den romteknologiske fronten, dog nå i samarbeid med USA(ISS). Godt poeng, var litt kjapp der. Men det ble ikke prioritert teknologi på det brede plan, kun romfarts- og våpenteknologi, derfor ble det et litt uklart poeng fra min side. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Russland er slett ikke noe fattig land lengre - ikke i samme grad som det var før. Selv om det er stor forskjell på fattig og rik der, og forretningsskikkene der ikke er like rene og pene som vi liker å tro våre er så er de absolutt på bedringens vei rent økonomisk sett. Russland er absolutt ikke det teknologisk akterutseilte landet Sovjetunionen var og særlig i de seneste åra har det vokst opp mye spennende der. Derfor synes ikke jeg det er spesielt merkelig at også spillindustrien livner i den gamle kommuniststaten. Flott å se litt diversjon også, forresten. Kanskje vi i steden for alle "onkel Sam vil ha deg"-spilla får noen med stikk motsatt budskap? Helt enig der! Har jeg vel egentlig sagt i posten før deg også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå