Gå til innhold

Hvem har den Sykeste on/off knapp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har forsåvidt også vært borti en som måtte slå på maskina (med originalknapp), for så å trykke på resetknappen en gang for at den skulle boote. Han visste ikke hvorfor det var blitt slik. Det skjedde etter at sikringa gikk en gang.

 

Men hvis du trang inspirasjon: Hvorfor ikke bruke myntinkastet fra en gammel spilleautomat? eller koble til fingeravtrykkleser. eller koble på fem-seks vippebrytere som MÅ stå i en bestemt stilling? Hadde du fixa åtte brytere så er det 256 kombinasjoner. La lillebror eller andre plagsomme personer prøve å slå på maskina DA du! eller du kan bruke en veggbryter eller sånn lampebryter med fjernkontroll. eller bruke litt deler fra en fjernstyr bil, slik at du må bruke fjernstyringa for å slå på og av... tenningslås fra bil/mc regner jeg med du har tenkt på. Kun fantasien setter grenser i grunn

Lenke til kommentar

den derre løsningen med de 8 bryterne kan lett fikses med en OG port med 8 innganger og noen invertere. skal ikke mye loddetinn til før den er i boks.

 

jeg bruker ikke på-knapp. jeg har den enkle løsningen at jeg skriver et passord på tastaturet når PC er helt av, så starter den. på knappen fungerer ikke da.

hvis man absolutt vil skru på PC'n min uten å vite passordet, kan man jo bare resette BIOS, siden det er der det fikses, men da må han ha nøkkel til hengelåsen på side-døra :)

 

det hadde virkelig vært fett med de bryterne som han snakket om.

jeg skal snart lage en klappe-sak i elmekken på skolen, som du kan skru av og på ting ved bare å klappe. kan se om jeg får mekka den inn i PC'n, men lite trolig blir det bra, siden det er lyd den reagerer på, og ville derfor ikke fungert bra på LAN.

 

skal høre med læreren min om jeg kan tegne meg et kretskort med 8 vippebrytere, noen OG porter (7400 funker bra. tror jeg da, hvis det var det dem het igjen) og noen invertere. da trenger jeg jo bare strøm fra +5vsb, som jeg kan trekke til portene. jord er ikke noe prob.

skulle ikke komme på mer enn kanskje en femtilapp den saken der. kan kanskje plante den i floppy bay?

Lenke til kommentar

jeg hadde en pc i en skuff engang, og til den hadde jeg tatt 2 stk sånne grå ledninger du før måtte ha fra cdrom til lydkort, og en helt vanlig lysbryter. klippet av kontaktene på kablene og satt lederne i bryteren.

Jeg satt på et strikk på den ene siden av bryteren slik at når jeg trykker på den andre siden presser strikket den tilbake til utgangsposisjon. funket som en kule den..

Lenke til kommentar
Det er vel strengt tatt ikke plexiglas du har da... Ser heller ut som acryl ;) Plexiglas er et varemerke for en spesiell type gjennomsiktig plast, og ikke plast generelt sett :)

Skal du spikke fliser, må du gjøre leksa di.

 

Du sier at det sannsynligvis er acryl og ikke plexiglas jeg har laget kabinettet av. Plexiglas (varemerket altså) har spesialisert seg på Polymetylmetakrylat (eller PMMA blandt venner) i forskjellige farger og fasonger. Plexiglas er altså et akryl-produkt. Plexiglas kan man få i mange forskjellige farger. Jeg har selv en lenke med fargeprøver tilgjengelig.

 

Jeg tror jeg har nevnt det i loggen min, men jeg gjentar det her siden du bringer det opp: Sannsynligvis er den hvite plasten jeg har brukt et polykarbonat-produkt (PC) og ikke et PMMA. Årsaken til at jeg tror dette, er bla at plasten egentlig var et stort, bakgrunnsbelyst reklameskilt. Disse er ofte laget av polycarbonater (som f.eks Lexan) fremfor polymetylakrylat. Jeg ser imidlertid ikke på dette som et problem, da PC-produkter er betydelig sterkere (og dyrere) en PMMA-produkter.

 

Når jeg har valgt å bruke betegnelsen plexi (med liten forbokstav), har jeg gjort dette i den tro at folk har forstått hva jeg sikter til.

 

 

:whistle:

Lenke til kommentar
jeg bruker ikke på-knapp. jeg har den enkle løsningen at jeg skriver et passord på tastaturet når PC er helt av, så starter den. på knappen fungerer ikke da.

hvis man absolutt vil skru på PC'n min uten å vite passordet, kan man jo bare resette BIOS, siden det er der det fikses, men da må han ha nøkkel til hengelåsen på side-døra :)

korleis har du laga dette systemet??

 

høyrdes utruleg praktisk ut til lan

Lenke til kommentar
jeg bruker ikke på-knapp. jeg har den enkle løsningen at jeg skriver et passord på tastaturet når PC er helt av, så starter den. på knappen fungerer ikke da.

hvis man absolutt vil skru på PC'n min uten å vite passordet, kan man jo bare resette BIOS, siden det er der det fikses, men da må han ha nøkkel til hengelåsen på side-døra :)

korleis har du laga dette systemet??

 

høyrdes utruleg praktisk ut til lan

Det ligger i bios, les manualen til hk ditt, evt kikk i biosen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...