Gå til innhold

Hvem har den Sykeste on/off knapp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg bruker ikke på-knapp. jeg har den enkle løsningen at jeg skriver et passord på tastaturet når PC er helt av, så starter den. på knappen fungerer ikke da.

hvis man absolutt vil skru på PC'n min uten å vite passordet, kan man jo bare resette BIOS, siden det er der det fikses, men da må han ha nøkkel til hengelåsen på side-døra :)

korleis har du laga dette systemet??

 

høyrdes utruleg praktisk ut til lan

problemet er at da får keybord og mus strøm selv om PC er av.

 

det er egentlig ikkenoe problem, men saken er at om du har optisk mus, lyser den rødt hele tida etter at du har skrudd av PC'n. det løses med å skru av strømforsyningen og slå den på igjen.

det er jo ikke farlig at musa lyser, men har du PC ved senga som meg, kan det vært plagsomt.

 

også det at er det veeeldig mørkt må du stole på dina utallige timer på tastaturet for å kunne skrive passordet riktig. har du bare mange tall og bokstaver som meg, blir det enda vanskeligere.

 

det er dog ikke alle HK som har denne løsningen, eller de har den, men power knappen fungerer fremdeles og må da frakobles.

Lenke til kommentar
QUOTE (baronKanon @ 24/04/2004 : 16:51)

Det er vel strengt tatt ikke plexiglas? du har da... Ser heller ut som acryl  Plexiglas er et varemerke for en spesiell type gjennomsiktig plast, og ikke plast generelt sett 

Skal du spikke fliser, må du gjøre leksa di.

 

Du sier at det sannsynligvis er acryl og ikke plexiglas jeg har laget kabinettet av. Plexiglas (varemerket altså) har spesialisert seg på Polymetylmetakrylat (eller PMMA blandt venner) i forskjellige farger og fasonger. Plexiglas er altså et akryl-produkt. Plexiglas kan man få i mange forskjellige farger. Jeg har selv en lenke med fargeprøver tilgjengelig.

 

Jeg tror jeg har nevnt det i loggen min, men jeg gjentar det her siden du bringer det opp: Sannsynligvis er den hvite plasten jeg har brukt et polykarbonat-produkt (PC) og ikke et PMMA. Årsaken til at jeg tror dette, er bla at plasten egentlig var et stort, bakgrunnsbelyst reklameskilt. Disse er ofte laget av polycarbonater (som f.eks Lexan) fremfor polymetylakrylat. Jeg ser imidlertid ikke på dette som et problem, da PC-produkter er betydelig sterkere (og dyrere) en PMMA-produkter.

 

Når jeg har valgt å bruke betegnelsen plexi (med liten forbokstav), har jeg gjort dette i den tro at folk har forstått hva jeg sikter til.

 

 

EID!! :tease:

Lenke til kommentar
Skal du spikke fliser, må du gjøre leksa di.

 

Jeg tror jeg har nevnt det i loggen min, men jeg gjentar det her siden du bringer det opp: Sannsynligvis er den hvite plasten jeg har brukt et polykarbonat-produkt (PC) og ikke et PMMA.

Bøyer meg i støvet ;) Har bare nådd trassalderen nå (snart 25) og får lyst til å kverulere på småting. Men poenget mitt er at folk kaller alt som heter plast for plexi, og dette er galt!

Lenke til kommentar
(Nitromarsjipan @ 24/04/2004 : 00:26)

Det hadde vært fett med en sånn gaffelbryter fra gamle e-verk.

 

 

Har helt forjævlig lyst på en sånn, noen som vet hvor man kan få tak i en slik ?

 

Det er vell "bare" å bryte seg inn på et e-verk, og stjele en sånn en :p

Du merker jo om den er tilkoblet, for da slutter alt å lyse... hihi :green:

Lenke til kommentar

Ingenting (ikke kveruler...) er jo umulig å lage med litt tolmodighet og prøving. En vippebryter er jo ikke akkurat den mest avanserte innretningen heller. Jeg regner med at det er snakk om en slik bryter som det ofte er avbildet/tegnet f.eks i forbindelse til elektriske stoler og slikt?

Lenke til kommentar
Ingenting (ikke kveruler...) er jo umulig å lage med litt tolmodighet og prøving. En vippebryter er jo ikke akkurat den mest avanserte innretningen heller. Jeg regner med at det er snakk om en slik bryter som det ofte er avbildet/tegnet f.eks i forbindelse til elektriske stoler og slikt?

stemmer, stemmer :D

Lenke til kommentar

men altså

 

PCn's startknapp skal vel ikke holde på spenningen? eller har det ikkenoe å si?

 

men hvis det har noe å si må man lage seg et kretskort med en monostabil vippe som kutter spenningen med en gang.

 

en gaffelbryter har 2 punkter, ett nede og ett oppe.

kobler man begge punktene til samme vippe, kan man bruke den som avknapp også.

problemet er at da kan du skru på PC'n både ved å ta spaken opp og ned. ikke at det er noe problem egentlig da.

 

eller man kan sette en fjær på bryteren, slik at den går ned med en gang den har vært oppe. ser ikke så kult ut da men...

 

bruker man et kretskort med en monostabil vippe, må man nesten skru PC av med å bruke bryteren. det er jo ikke ille det, siden den gjør samme nytten som start-avslutt-slå av PC. (så lenge man har på soft-off da)

 

men en slik bryter krever jo et helt prosjekt. man kan ikke bare ha kul vippebryter, da trenger man hele kassa i samme stil. jeg ser for meg et "rustent" tårn som ser ut som en gammel kraft-stasjon med da en overdimensjonert bryter foran.

tips til mouse-bungee: en høyspentmast. husk de grønne skålene da. (dette er liten model selvfølgelig)

har man vannkjling kan den der bli virkelig kul. da kan den bli en vannkraftstasjon med turbin og alt.

jeg har hverken tid, materiel eller verktøy, ikke minst ferdigheter, men ellers hadde jeg nok kanskje sett litt mer på den ideèn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...