Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan forandre fast ip-adresse ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er bare det at jeg ikke vil bli gjennkjennt på ulike nettsteder, pluss at rommisen har klart å banne ip adressen på noen gaming servere etc.... kjipt, men sant..

Virker som om noen betaler ekstra for å ha fast ip adresse, men jeg for min del vil helst ikke ha det... men det er vel ulike behov som avgjør detet antar jeg

Lenke til kommentar
Ingen som vet noe om hvordan dette med fast ip adresse fungerer ???

Du skriver at du får ip via DHCP og da har du ikke fast IP.

Men standard DHCP (win) leaser ut IP adressen for 8 dager og etter halve leasetiden spør pcn din om ny lease på samme IP som du allerede har.. og sånn går det..

Lenke til kommentar

enten har du fast ip eller så har du ikke fast ip. bruker du dhcp er det ingenting du kan forandre på for å forandre ip, da må du kontakte din isp(internett levrandør) og be de bytte ipadressen din. Dersom du ikke bruker dhcp har du fast ip og da er den fast, da må du skaffe deg en ny ip før du kan bytte den ut, men jeg tror nok du har dhcp(automatisk tildeing av ip). ta kontakt med isp

Lenke til kommentar
HVilke innstillinger forandrer jeg på da ? OG hvor finner jeg disse serverene ?

( har førøvrig ikke adsl modem (hvor jeg ringer opp en maskin/oppkobling), men en d-link ethernet 4/4mbit fiber fra bkk som alltid er online, just "plug and play")

Hvis du har den løsningen (som tidligere var 8 mbit) så har du "fast" IP.

 

IP'n ble forrandret under siste omlegging - og den ip'n har du helt til BKK må omstrukturere nettet sitt igjen. Fikk et brev vedrørende dette i forbindelse med omleggelsen, for da gikk vi fra å ha "skikkelig" fast IP til denne kvasi faste ip'n som de opererer med nå. Du har en fast IP , men BKK har rett til å endre denne dersom noe tilsier slikt.

 

IP'n ligger fast inne i ruteren som du har utlevert, og all verdens restarter får ikke den til å endre seg. Du må nok be BKK kundeservice om å endre den dersom du ønsker det gjort. Alternativet er å skaffe seg egen ruter, og bytte ut BKK sin ruter med denne, men det er fy fy for da "stjeler/tyvlåner" du en IP det var pga folk som endret sine egne ip osv at BKK sluttet å gi ut passord til ruterne sine.

 

Hvis du selv endrer ip'n din på denne måten, tror jeg at du risikerer å miste din 4/4 linje og ender opp med 720/128 :scared: dsl linje.

Lenke til kommentar
HVilke innstillinger forandrer jeg på da ? OG hvor finner jeg disse serverene ?

( har førøvrig ikke adsl modem (hvor jeg ringer opp en maskin/oppkobling), men en d-link ethernet 4/4mbit fiber fra bkk som alltid er online, just "plug and play")

Hvis du har den løsningen (som tidligere var 8 mbit) så har du "fast" IP.

 

IP'n ble forrandret under siste omlegging - og den ip'n har du helt til BKK må omstrukturere nettet sitt igjen. Fikk et brev vedrørende dette i forbindelse med omleggelsen, for da gikk vi fra å ha "skikkelig" fast IP til denne kvasi faste ip'n som de opererer med nå. Du har en fast IP , men BKK har rett til å endre denne dersom noe tilsier slikt.

 

IP'n ligger fast inne i ruteren som du har utlevert, og all verdens restarter får ikke den til å endre seg. Du må nok be BKK kundeservice om å endre den dersom du ønsker det gjort. Alternativet er å skaffe seg egen ruter, og bytte ut BKK sin ruter med denne, men det er fy fy for da "stjeler/tyvlåner" du en IP det var pga folk som endret sine egne ip osv at BKK sluttet å gi ut passord til ruterne sine.

 

Hvis du selv endrer ip'n din på denne måten, tror jeg at du risikerer å miste din 4/4 linje og ender opp med 720/128 :scared: dsl linje.

Sette opp ruterere på den måten, er som du sier, sjeldent populært hos ispen, som også sagt tidligere i tråden er det ikke bare lett å få nye iper, noen ISPer gir deg nye ip etter en viss tidsperiode uten tilkobling (en måned feks), men jeg vet ikke hvordan BKK opererer, forøvrig har BKK full overikt over hvilken ip du har til enhver tid, så du får ikke sneket deg unna noe annet en simple ip-bans.

 

Spørs litt hvordan ISPen gjør det, men de fleste måtene å "snike seg rundt" er upopulære hos de som drifter nettet, så jeg foreslår at du bare spør pent om å få en ny.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Bytting av IP adresser er ikke noe vi gjør uten videre for privatkunder, da dette er faktisk en del ekstra arbeid for oss. Og det er helt riktig som Taxman sier, at IP er fast (men den kan bli endret) og ligger lagret i ruteren.

 

Mitt råd er derfor at dersom du er den som har abonnementet, så bør du sørge for at de andre ikke gjør noe som banner din IP, siden det i utgangspunktet er du selv som er ansvarlig for hva linjen din brukes til.

 

BKK Bredbånd

Lenke til kommentar
Bytting av IP adresser er ikke noe vi gjør uten videre for privatkunder, da dette er faktisk en del ekstra arbeid for oss. Og det er helt riktig som Taxman sier, at IP er fast (men den kan bli endret) og ligger lagret i ruteren.

 

Mitt råd er derfor at dersom du er den som har abonnementet, så bør du sørge for at de andre ikke gjør noe som banner din IP, siden det i utgangspunktet er du selv som er ansvarlig for hva linjen din brukes til.

 

BKK Bredbånd

Ikke værst at dere regger dere på et forum (som ikke har tilknyttning til BKK), bare for så besvare et kundespørsmål.

Tror jeg må ringe BKK og spør om dem har lyst å legge fiber til huset mitt :laugh:

Lenke til kommentar
Bytting av IP adresser er ikke noe vi gjør uten videre for privatkunder, da dette er faktisk en del ekstra arbeid for oss. Og det er helt riktig som Taxman sier, at IP er fast (men den kan bli endret) og ligger lagret i ruteren.

 

Mitt råd er derfor at dersom du er den som har abonnementet, så bør du sørge for at de andre ikke gjør noe som banner din IP, siden det i utgangspunktet er du selv som er ansvarlig for hva linjen din brukes til.

 

BKK Bredbånd

Ikke værst at dere regger dere på et forum (som ikke har tilknyttning til BKK), bare for så besvare et kundespørsmål.

Tror jeg må ringe BKK og spør om dem har lyst å legge fiber til huset mitt :laugh:

For alt vi vet kan det være lille Finn-Erik, 13år fra Førde som sitter registrert som BKK her på forumet.. skjønt , isp'er har jo hengt seg på før (fm).... :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...